Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Paul . Jag är avundsjuk men inte missundsam. I mitt knivsamlarliv är geldern på 3 i topp listan. Och hade jag 3 skulle jag använda en av dem för lättare EDC. Som jag skrev tidigare finns bättre knivar för dessa stora pengar men jag älskar gamla pumor.

Bosse
 
Paul . Jag är avundsjuk men inte missundsam. I mitt knivsamlarliv är geldern på 3 i topp listan. Och hade jag 3 skulle jag använda en av dem för lättare EDC. Som jag skrev tidigare finns bättre knivar för dessa stora pengar men jag älskar gamla pumor.

Bosse
Alltså Geldern är inte min! Hittade bilden på nätet. Skulle dock gärna vilja ha en sådan ;). Helst i nyskick. Den hade jag inte använt.

I vanliga fall brukar jag köpa minst en pjäs av de knivar som jag vill ha i både samlingen och till vardags (EDC). Då kan jag lugnt slita på de knivar som på något sätt uppvisar skavanker och slitage, samtidigt som minst en av de andra ingår i samlingen och absolut inte används.

Tycker också att Pumorna har något visst. Tyvärr är de, precis som du skriver, lite väl dyra med tanke på precisionen och materialvalet.

~Paul~
 
Hej
Hittade det just nu, om det kan vara av intresse. Auktion med bland annat lite knivar.
Kjell

Oj, tack för tipset! Många intressanta pjäser. Kanske kunde bilderna ha varit av högre kvalitet. Svårt att se skicket på knivarna.

Får se om jag ropar på någon av dem, den ekonomiska situationen brukar vara lite pressad såhär strax innan jul ;).

~Paul~
 
dessa två knivar är olika versioner av puma prospector. Detta är en kniv som i Sverige uppnått nästan kultstatus. Detta pågrund utav att Vår kniv guru Anders L Dahlman från 1970 talet och 1980 talet tyckte att det var den bästa fick kniven. Han skrev om otaliga knivar i jaktpress under åren och han återkommer ofta till denna kniv. När han sedan skriver en bok om knivar återkommer denna puma återigen som hans bästa kniv. Eftersom att han hade nästan monopol på att skriva om knivar i pressen fick detta stort genomslag. Kniven förefaller inte varit speciellt populär i resten av världen Och tillverkningen las ner. Stor efterfrågan från Sverige gjorde att puma åter tillverkade 1000 exemplar märkta final edition någonstans i början på 90 talet. Jag själv var mycket influerad av Anders skriverier och köpte mig en prospector så snart min tonårsekonomi tillät. det var en utav mina första kvalitetsknivar och jag bar den i fickan under flera år. Under två perioder var den borta. När jag först flyttade till egen lägenhet ha det är mina knivar på en byrå. Prospekten försvann var väl borta ca ett år. När jag flyttade på byrån vid tillfälle låg den på golvlisten bakom byrån. stor glädje att den återkom. Bara något år senare var den borta igen och blev också borta ca ett år. Återfanns igen i en danssko I min garderob. Hade väl troligen slunkit ner där någon gång när allt var packat i en röra i en väska. efter det har jag blivit rädd om kniven och endast använt den sporadiskt vilket är synd eftersom det är en utmärkt kniv. Den andra kniven är en final edition och den köpte jag på Landbys jaktaffär i Östersund. Skulle fara in mitt i älgjakten och köpa skott. Det var då flera år sedan jag hade sett att kniven kommit ut i ett slut utförande men den hade kostat 1000 kr hos Widforss i Stockholm så jag hade hoppat över detta. Där på Landbys låg den ien monter och kostade 350 kr. jag slog till. Även denna kniv har jag använt mycket ja kanske mer än den första. Man kan se på dessa knivar att puma var på nedgång i mellan 1980 och 1990-talets början. båda är fina knivar men den första har customkvalitet. hela historien gör att knivarna ligger mig varmt om hjärtat.

Bosse

Tack för historien! Alltid roligt att läsa diverse utvikelser kring våra älskade eggföremål!

/ J
 
Och nu dags för en recension. Den här gången är det dags för en liiiiten kniv. Jag bär ofta en sådan på min person av det enkla skälet att jag är nagelbitare. Sen är det bra som komplement till en större vid framförallt användning i mer offentliga miljöer av olika slag.

Den här är det som är aktuell:

CRKT Jettison Compact

CRKT%20Jettison%20C%20on%20Leaf.JPG



...och jag gillar den inte alls!


/ J
 
En för mig ny men efterlängtad kniv. Den första barlow jag äger. Kniven är byggd av great eastern cutlery under varumärket tidioute på gecs pattern 15. Det är en SFO, special factory order, för waynorth cutlery, om jag förstått saken rätt. stålet är 1095, och skaftet är av sawcut bone. Inget stål i vare sig Blade bolster eller fjäder är rostfritt. Mycket traditionell kniv även om den är byggd inom den senaste tioårsperioden. TC står för Toms choise och går tillbaka till historien om Tom Sawyer skriven på 1800 talet av Mark twain. kniven är tre och en halv tum. Allt är tajt och fint gjort och kniven har har half stop. själv är jag kolståls fantast och denna kniven har en tunn och fin egg. Efter några minuter på bryne och strigling hotar den mitt underarmshår med undergång. Att det här kunde hända får jag tacka oblix för. nu skulle man bara haft tag på någon nyfångad röding så man fick provrensa lite fisk.

Bosse
 

Bilagor

  • IMG_2937.jpg
    IMG_2937.jpg
    66.4 KB · Visningar: 543
Här är den ihop med några andra amerikanska fällknivar som ofta kan hittas i mina fickor . jag föredrar storleken kring åtta till nio en halv centimeter. Jag vill inte ha för stor eller tung kniv utifrån att den ska vara lätt att bära i fickan. Fast storleken styrs också av att jag vill att den ska vara stor nog att kunna arbeta hjälpligt vid exempelvis skapande av brasa , rensande av fisk eller småviltjakt. Sanningen att säga använder jag oftast fastbladade knivar till dessa tre sysslor men icke desto mindre är det viktigt för känslan att möjligheten finns. Den ska vi också vara stor nog att dela frukt och bre ut brun getost.

Bosse
 

Bilagor

  • IMG_2935.jpg
    IMG_2935.jpg
    33.4 KB · Visningar: 540
Blir ju intressant att se om den lyckas ta en plats i min ficka. Sedan februari i år har jag nästan inte altinerat fickkniv alls. Det är istället fällkniven LTC med aluminium och pulver stål som haft den platsen. Förvånande bra att använda. I mina ögon ful men på alla sätt funktionell.

Bosse
 

Bilagor

  • IMG_2939.jpg
    IMG_2939.jpg
    33.9 KB · Visningar: 563
Glad att du gillade den! Själv mycket nöjd med den fina Schraden. Mitt tips är att Barlowen kommer att putta bort Fällkniven från din edc ficka!
 
Det är så här det bli med en ny rolig kniv. kniven ifråga verkar förresten vara från 2012.
Oblix, Åtminstone idag var det den här som låg i fickan och det lär det vara imorgon Oxo. det var roligt att träffas och prata lite kniv och ha ett sånt där riktigt gammaldags knivbyte.

Bosse
 

Bilagor

  • IMG_2943.jpg
    IMG_2943.jpg
    23 KB · Visningar: 528
Titta förresten på min egg här ovan. diamanter och keramik i all ära, men kniven här ovan brynade jag på sandsten som min moster Alva köpt åt mig på dalahästfabriken i Mora. Att bryna på sandsten är som att äta hård bröd istället för tårta. Ljudet är speciellt och det blir som en sull på brynet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.