Vilket underställ? - Trött på att vela mer!

Under skinnstället tycker jag det är siden som gäller, eller möjligen ett riktigt tunnt ullställ.
Ansluter mig till falangen för multipla underställ i lådan.
 
Jag har hört mycket gott om Aclima WoolNet.
Från sådana personer som provat många olika underställ.
Dags att köpa ett sånt tror jag.

Jag vill ha ett underställ som passar under torrdräkten (i kajaken) sommartid.
Vilket kan vara bäst? Aclima WoolNet eller siden?
 
Ok! Har accepterat det där med att ett underställ är ett klädesplagg och likaså har man ju inte en enda sorts plagg hela året.. Men vart ska man börja någon stans då? Siden understället har jag hört flera som rekommenderat så det blir nog att testa ett sådan, fast först till sommaren eftersom det inte överstiger ens 10grader ännu..

Men jag funderar på att beställa mig ett sådant här:
http://engelsons.se/jakt-fritid-kla...3&parent01=2245&parent02=&parent03=&sida_nr=1
I.o.m. att det är rea och så.. Är det en bra början för att sedan gå vidare eller är det bara ett dumt skitställ? Hehe

Tack för alla kloka inlägg! :)
 
Bambu

Jag köpte i ett svagt ögonblick ett underställ på en fiskebutik i bambu/polyester. Det är väldigt snyggt - om nu underställ kan vara det. Sitter tajt och bambun är ju otroligt skön mot kroppen. Har dock inte satt det på för svåra svettprov ännu utan mest använt det när jag åkt skidor med min 4årige son och det blir ju inte så svettigt.

Tycker också att det liknar klassiska craft-underställ i sin förmåga att börja stinka. Trots att bambu ska vara så bakteriedödande.

Så innan jag satt det riktigt på prov är jag jättenöjd. Att det är snyggt är ju iofs inte viktigt men heller inte fel när man sitter på en afterskii eller går omkring i en delad fjällstuga med polarna.

Tyvärr kan jag inte komma på vad märket heter - men loggan har en flugfiskerulle på bilden...
 
Köp merinoull.

Det enda syntet duger till är träning hemmavid, dvs du springer/åker lagg intensivt och sedan in i värmen igen och understället i tvättkorgen. Syntet har där bättre livslängd eftersom det tål fler tvättar.

För alla andra aktiviteter är ull överlägset, dvs där du både anstränger dig och sedan tar det lugnare utomhus både sommar och vinter. Värmer även när det är vått och börjar inte stinka på en gång som syntet gör så du kan ha det i fler dagar än ett syntetställ innan tvätt.

Om du inte svettats floder så blir ett ullställ väldigt mycket fräschare genom att vädras utomhus ett antal timmar så tvättintervallet kan förlängas ordentligt.
 
Eftersom du börjar med noll ställ i garderoben är Engelsons ställ OK, pröva Dressman oxså 50/50 ull-syntet ställ är bra och köper du 3 delar vid rätt tillfälle få du dem till priset av två så det blir 1/3 gratis.
Merinoull är i tunna kvaiteter bästa kompromissen, plast behöver du till skidåkning, löpning och cykling i tempo och svettdrivande, men de måste tvättas efter varje tillfälle. Mellan billigställ och dyrställ som Craft har inte jag upplevt mer skillnad än priset.
FMs bomulls-plast funkar även att stå stilla i men även de bör tvättas frekvent.
Nät och tjockare ställ behöver du för vinterturer, även om nätställ inte direkt är grejen att visa upp sig i.
P g a all tvätt så planera torkningen ;) Samt inte minst förvaringsplatsen för alla dina nya underställ!
 
@Smogz
Så Bambu låter kanske lite bättre än det är då? Hehe, annars vart jag sugen på ett sånt under skinnstället!

Men nu verkar det ju som att ett i siden är ett bättre alternativ.. Då undrar jag; hur känns siden mot kroppen? (Den enda tanke jag har är helkropps sidenkallingar xD)
Hur är det fukt- och luktmässigt? Tankarna för mig mot ett syntet t.ex. craft. Så för längre semestrar etc. lutar det nog åt ett i merino ull!

@Mats Å
Ett i Merino får jag väl ta och införskaffa mig då!;) Men jag har sökt och kollat på varenda (känns det som) ställ på hela nätet och jag blir inte klok på vad man ska köpa för något... Ett jätte tunt känns som det kommer gå sönder snabbt. Ett tjockt blir ju för varmt. Hur varmt är ett lite i mitten?;)


Vilka ställ rekomenderas? Vill ha ett slitstarkt som hellst inte kostar skjortan! OCH INTE KLIAR!:p
Funktionsmässiga åsikter mottas med största glädje!
(Ett ställ som efter ett tag blir noppigt, kommer det att klia eller pratar man då endast om ställets utseende?^^)

Än en gång, stort tack för att ni tar er tid! :)
 
Jag har hört mycket gott om Aclima WoolNet.
Från sådana personer som provat många olika underställ.
Dags att köpa ett sånt tror jag.

Jag vill ha ett underställ som passar under torrdräkten (i kajaken) sommartid.
Vilket kan vara bäst? Aclima WoolNet eller siden?

Aclimas WoolNet är mycket varmare än jag trodde. Jag tycker det är alldeles för varmt under torrdräkten sommartid. Jag har använt sidenkalsonger under torrdräkten och tycker det är helt ok, men har inte använt siden på överkroppen. Enligt uppgift blir siden kallt när det blir blött, på samma sätt som bomull men jag har som sagt ingen egen erfarenhet av det.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
Egel Devold underställ Kläder 3
bouic Underställ i Ull Kläder 16
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
cayenne Bra underställ? Kläder 19
sandwichman underställ i coolmax? Kläder 1
Picolina McKinnley som underställ Kläder 6
david78 Underställ för barn? Kläder 7

Liknande trådar