Vilket underställ? - Trött på att vela mer!

Som trådens namn lyder är jag trött på att vela och dra ut på tiden med att köpa ett underställ.. Har sökt och sökt och läst och läst men kan ändå inte komma fram till vad som passar mig bäst..

Jag behöver ett underställ som kan funka:

*På jobbet. Kör truck på ett lager utan värme (drar kallt). Kommer även vara svalare (än ute) på sommaren + ur lastning av containrar = svettigt.

*Under skinnstället när jag kör hoj. Värmer på våren/hösten och kyler, håller mig torr på sommaren.
Att det inte smälter (syntet) vid eventuell lång kasning på asfalt är ju ett plus men inte så stor chans eftersom jag inte kör något på bana ännu (men funderar på att testa till sommaren).

*Dagliga aktiviteter så som att gå ut en kylig sväng på kvällen eller liknande.

*Det får inte klia! Hehe

Till att börja med var jag helt inne på ett inte allt för tjockt merino ställ men har nu fått tankar på ett i bambu. Är det något att ha? Testade också ett billigt syntetunderställ från engelsons härom dagen och det var ju riktigt skönt. Funktion kan jag inte direkt uttala mig om.

Hur är det med hållbarhet? Eftersom jag kommer ha det under skinnstället är jag orolig att det kommer slitas upp relativt snabbt, speciellt på knäna. Kanske ett som inte är 100% merino? Läste också att bambu inte skulle hålla så bra, men även motsatsen..

Just nu lånar jag pappas underställ som han fått från jobbet. Det är i merino ull från HH. Grejen är att det är i S och lite litet så jag kan inte använda överdelen och det är lite strängt för benen. Har även använt hans lager 2 underdel vilket så klart höll värmen mycket bättre på jobbet men i.o.m. storleken gjorde det avsevärt jobbigare att röra benen. Men det blir ju varmare och varmare så vet inte om ett lager 2 är så viktigt i nuläget! :tummenupp

Ju lägre pris ju bättre!^^

Så nu vänder jag mig till leran expertis efter svar! Hoppas någon kan hjälpa mig med det här! :)
Tack!
Eric
 
Underställ ?... jag gillar Ullmax!

...som sagt
Nu är ju de billiga och heter inte något klämmigt om "Mountain" eller "Klätter..." så det testas ju inte i Utemagasinet (för de köper ju inte annonsplats).

Jag gillar emellertid deras syntetunderställ, och den där "Merino supersoft" är jättemysig.. men du skall veta att den är varm!
Bambuställ - från ITAB tex. - är supersköna men lite "sladdriga". Jag har det som pyjamas i sovsäcken. Ett krux är att det inte alls torkar speciellt fort som de påstår, snarare jäkligt långsamt.
Polarn har IceBerakers tunnaste och har ett å annat att säga om hållbarheten (inte smickrande9 men de sägs ju vara så sköna som priset indikerar.

En som slutat vela å kör Ullmax
 
Mitt tips är att köpa flera underställ. Köp olika material, tjocklek och modeller. Det är aldrig fel att ha flera olika slags underställ att välja emellan vid olika aktiviteter. Dessutom går det då att kombinera med dubbla lager underställ. Det flesta är också relativt billiga att köpa och ofta kan man fynda på de stora sportvaruhusens när de har rea.

Till slut kommer du hitta ett favoritunderställ och då är det bara att köpa fler uppsättningar av detta. Att bara ha ett enda underställ blir svårt för då har du inget att byta med när det ska tvättas osv.

Själv har jag flera slags ullunderställ i olika tjocklek, med /utan polo, med/utan dragkedja samt något syntetunderställ och ett i silke. Bambu har jag inte testat.
 
Engelssons

ullställ är suveränt prisvärt. Polokrage med blixtlås är bra för att varera isolationen. Tyvärr kan det vara lite utplockat med storlekar så här års.

Länk hittar du bland företagsadresser här på Utsidan.

Thure
 
HellyHansen WorkWear

Jag har ett ull/syntet underställ från HellyHansen WorkWear sedan 10 år och det har ullens fördelar med hållbarheten hos syntet. Det enda som gjort skavanker i mitt underställ är eld, jag råkade lägga tröjan på ett brinnande värmeljus, det blev lite missfärgat och svett men fortfarande fullt brukbart.

Jag hittar inte exakt samma ställ längre men dessa två verkar vara något liknande.
Ebeltoft och Nyborg
De borde finnas i samma butiker man köper sitt blåställ.
 
Har 5 underställ.
- Ett tunt syntet (okänt)
- Ett tunt i ull (Everest)
- Ett mitt emellan tjockt i synet (Halti)
- Ett tjockare i ull (Icebreaker)
- Ett jättetjockt i ull. (Ullfrotte/Woolpower)

Av dem passar alltid någon för den aktivitet man skall göra oavsett årstid. Men om jag ska välja en favorit så blir det Halti. Dyrast är tveklöst Icebreaker som kostar ca 800 kr per del.
 
Mitt tips är att köpa flera underställ. Köp olika material, tjocklek och modeller. Det är aldrig fel att ha flera olika slags underställ att välja emellan vid olika aktiviteter. Dessutom går det då att kombinera med dubbla lager underställ.

Detta håller jag med om till 100%.
Beroende på material och modell/utförande så har underställen ganska olika egenskaper.
Ullställ är tex varma även om de är fuktiga.
Bambu gillar jag, sköna.
Ett tunnt sidenunderställ är suveränt på sommaren. (kanske rätt val under skinnställ?)
Syntet har en tendens att ta åt sig kroppsodörer, annars ok.
 
Köp nåt o lägg tiden på att använda det istället för att vela. Det går ut underställ och de bli svettiga o äckliga fort o behöver tvättas (jo, även ylleunderställen om man ska ha de bland folk).

Jag skulle börja m ett vanligt syntetunderställ. De är billiga så det gör inte så mkt om det inte är perfekt. Sen skulle jag satsa på ett i ull, det finns mänger, ta ett som är billigt, jag tycker att de går sönder rätt fort ändå. Ullmax, Everest, Janus, Lundhags... alla jag har haft har varit bra, o alla har gått sönder.
 
Som trådens namn lyder är jag trött på att vela och dra ut på tiden med att köpa ett underställ.. Har sökt och sökt och läst och läst men kan ändå inte komma fram till vad som passar mig bäst..

Jag behöver ett underställ som kan funka:

*På jobbet. Kör truck på ett lager utan värme (drar kallt). Kommer även vara svalare (än ute) på sommaren + ur lastning av containrar = svettigt.

*Under skinnstället när jag kör hoj. Värmer på våren/hösten och kyler, håller mig torr på sommaren.
Att det inte smälter (syntet) vid eventuell lång kasning på asfalt är ju ett plus men inte så stor chans eftersom jag inte kör något på bana ännu (men funderar på att testa till sommaren).

*Dagliga aktiviteter så som att gå ut en kylig sväng på kvällen eller liknande.

*Det får inte klia! Hehe
Själv är jag också anhängare av en massa underställ-falangen. Har ett svintunt i syntet för svettiga aktiviteter, ett nätunderställ i ull för svettiga aktiviteter vintertid, och ett mellantjockt i ull för mer stationära aktiviteter och när man inte får lukta illa (utförsåkning, pimpling...)

På din beskrivning låter det som nåt av de tunnare underställen i ylle från Ullmax eller ITAB borde göra tricket. De kan du ha flera dagar i sträck utan att stinka, och de ger värme under lågaktiva aktiviteter. Det blir säkert varmt sommartid under skinnställ (tänker jag mig, men vafan vet jag om mc?), men det blir å andra sidan precis alla andra underställ också...

Ull är bra på så sätt att det kyler mindre om du svettats (=lastat containrar) och sen ska vara stilla, än vad syntet gör. Syntet är däremot bättre på att göra sig av med överskottsfukt om du fortsätter köra på och lastar containrar flera timmar i sträck...
 
Polartec är bra när man kan tvätta.
FM i plast bomull funkar för varierande saker.
Kasslernäten i syntet och i ull likaledes.
Siden är prima på sommaren under skinnstället.
Ull i olika tjocklek för fler än tvådagar i följd och kallt ute.
Är det riktigt kallt förstärk med ett till.

Sådeles dax att sluta vela och handla börja med ull, tunnaste 50/50 stället heter Krone och säljs billigast av dressman. Ullpower, SFD, Sidenselma är några av källorna.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
Egel Devold underställ Kläder 3
bouic Underställ i Ull Kläder 16
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
cayenne Bra underställ? Kläder 19
sandwichman underställ i coolmax? Kläder 1
Picolina McKinnley som underställ Kläder 6
david78 Underställ för barn? Kläder 7

Liknande trådar