Längdskidor till barn?

Helt plötsligt bor vi på ett ställe där snön ligger kvar, tredje vintern i rad nu!
De små har börjat prata om skidor, en tös på 8 och en kille på 10 år.
Vad skall jag leta efter till dem, storlekar, modeller, vallningsfritt osv.
Det är en djungel för oss ovana föräldrar.
Och nästan inget begagnat i närheten ( Göteborg ).
Har ni några tips? vad skall vi satsa på, undvika osv, alla tips mottages med tacksamhet,
hälsningar, Peter
 
Riktiga skidor

Satsa på riktiga skidor med riktiga bindningar och riktiga skidskor!

Inga bygel och vajer grejer som använder vanliga dojor i... det förstör för många barn.

Har jobbat 5år på utedagis i Norge och lärt mig ett och annat om skidkultur som jag själv aldrig fick som barn utan har fått som vuxen istället.

Mina ungar nu 5 och 7 fick sina första skidor som 1åringar... vallningsfria med NNN rottefella bindningar och riktiga skidskor som håller barnets fot varm och god!!

Ungarna åker skidor en stund och sen springer i pulkabacken med samma skor... inga problem alls... damasker är ett bra komplement så att dom inte får in snö i skorna då skidskorna ofta är lägre än vinterskor...

Om du inte hittar några bra paket i Sverige så finns många bra paket i Norge till bra priser även för oss svenskar :)

Några exempel hos XXL

http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/skipakker/langrennspakke-0910-superkid-nc-jr-dino-1058482

http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/skipakker/langrennspakke-superwax-superrace-nemo-sort-1058488

Har sett fler bra paket i sverige oxå.....men de flesta har inte till mindre storlekar utan att det är bygel och vajer skit :)
 
Det är ju trots allt en bit till norge, finns det något på närmare håll? Jag har letat hos "kedjorna" men tycker inte jag hittar något vettigt.
Och, om man nu beställer via nätet, hur vet jag vilka längder som skall beställas? Vilka normala tumregler finns när det gäller skidans och stavens längd?
Hur stor hänsyn tas till spann ppå barn och ungdomsskidor, ungarna ligger runt 35 resp 40 kg.

Nån som skall till Norge närmaste dagarna, och hem snart igen?

/peter
 
Tumregel

En Norsk tumregel är att för mindre ungar upp till ca 5år och "nybörjare" så ska skidorna nå till toppen av huvudet... annars för äldre eller "duktigare" skidåkare så skall barnet kunna lägga handen på spetsen av skidan...

Ett annat riktigt bra tips till nybörjare eller barn är att skippa stavarna första tiden... låt ungarna gå utan stavar... hitta balansen... kunna resa sig upp själv.... och känna sig bekväm med skidorna på fötterna... inte för långa stunder åt gången i början... bättre med små korta stunder än en långt träningspass....

Sen när allt detta verkar naturligt eller att man ger sig i väg på en längre strapats så kan stavarna användas.... och då lära sig hur man kommer upp med eller utan hjälpen av stavarna.

Tumregel för stavarna är att barnet skall kunna ha armen i 90graders vinkel till de minsta annars är det väll som vanligt upp till armhålan som gäller... men är inte helt säker på det.

Jag är själv då och då över till Norge och jag har en bror som bor i Norge nu och som är över till Sverige titt som tett men inget inplanerat så där i den närmaste framtiden....

Bor man inte allt för långt ifrån så är det faktiskt billigast att åka dit själv och handla då frakten från eller till Norge är enormt dyr och speciellt för otympliga paket som skidor blir....
 
9-årige sonen kör på vallningsfria Fischer och med turliknande Salomonskidsko (är ju mer ombonade än de mer racingliknande). Med hans ambitioner handlar det inte så mycket om absolut rätt längd på skidor och stavar utan mer om att ha det hyfsat behagligt, dvs inte bakhalt, inte trassligt och inte frysa om fötterna.
Tror de köptes på vanlig sportbutik, typ någon av de större kedjorna.

Han gillar att inte behöva saxa upp för mer än de brantaste backarna vilket tydligen brukar vara eländigt för många barn och han gillar att se längdåkning på tv för att konstatera att många i eliten har likadana skidor som han (pappa hummar vagt medhållande).
 
Nu har vi trängt in i djungeln.
Moderna vallningsfria skidor med modern bindning, men det verkar finnas 3 olika system med bindningar, förutom kabel och nordic norm.
Nu blev det NNN på dessa uppsättningar, men till nästa år behövs antagligen nya storlekar, vilka skor passar med vilka bindningar, eller är det endast SNS till SNS och NNN till NNN, osv?

Vilket system är vanligast, alternativt vilket system bör man välja med tanke på att skidor och pjäxor kommer ärvas mellan barnen?

Skall vi hålla oss till NNN nu?

Själv har jag NN, vilket jag trodde var modernt...

mvh
Peter
 
Kör på NNN

Rottefellas NNN är idag marknadsledande. Kör på det, Där har du mest att välja på när det gäller skor. Dessutom är Rottefella bättre än Salomon som gjort bort sig med sina klassiska längdbindningar.

(För xx antal år sedan såg NNN lite annorlunda ut. Sedan kom NNN-II där man hade flyttat bak fästpunkten på skon lite. Det är den som gäller idag, och den heter numera bara NNN. Det går att blanda nytt och gammalt, men passar lite sämre. Något att tänka på om man hittar begagnat)

/Lars
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas80 Längdskidor skins rekommendation? Skidor allmänt 9
snögubbe Bästa längden på längdskidor? Skidor allmänt 9
fonkymon Preparera längdskidor, valla o dyl Skidor allmänt 17
Davvids Längdskidor runt Åre Skidor allmänt 6
fonkymon Teknik längdskidor Skidor allmänt 24
kianiska Valla vallningsfria längdskidor, äldre modell Skidor allmänt 12
MrSowana Sätta skin på längdskidor? Skidor allmänt 2
elefantastisk Längdskidor med skin och SNS-bindning Skidor allmänt 2
seafarer Montering SNS längdskidor Skidor allmänt 4
MarieC hyra längdskidor i Stockholmsområdet? Skidor allmänt 2
ljaw Köpa längdskidor på nätet? Skidor allmänt 7
tango Reservskidspets till Fischerslalomskidor - var köpa? Skidor allmänt 6
tango Hårt eller mjut ryggskydd till 10åring? Skidor allmänt 13
thureb Värma och passa till Intuition innerskor Skidor allmänt 1
tango Erfarenheter av slalompjäxor till barn - justerbara i storlek Skidor allmänt 2
ryden Var hittar man bromsar till FKS/Look Pivot? Skidor allmänt 0
Caaajs STF Abisko auktionerar ut skid-och äventyrspaket till förmån för musikhjälpen! Skidor allmänt 0
Anna 76 Hänga med till Livigno vecka 11? Skidor allmänt 0
niklaz Lim till stighudar Skidor allmänt 5
FoF-Malin Billigt till Alperna Skidor allmänt 3
zhcimon Bindning till skogsskida Skidor allmänt 24
magda_ Hyra eller köpa slalom skidor till barn Skidor allmänt 7
9Victoria2 Någon som vill på skidresa till Alperna? Skidor allmänt 1
tango Alternativ till Idre? Skidor allmänt 15
stina89 Au Pair till franska alperna 10/11 sökes! Skidor allmänt 0
Calle_L Skidtur till helgen! Skidor allmänt 0
lavv Tur/telemark till kite Skidor allmänt 7
fedi Till fjällfest Skidor allmänt 2
nenonen Bärrem till skidor Skidor allmänt 11
Ainon Skidor till van kort åkare Skidor allmänt 5
Angelique Någon som ska till Åre vecka 4? Skidor allmänt 0
Gamling Transfer till Les 2 Alpes? Skidor allmänt 3
Trulsan Resa till Alperna till salu- bråttom! Skidor allmänt 0
Robert D Åka till alperna - Vart? Skidor allmänt 0
Foss Hjälp! Skidor till nybörjare Skidor allmänt 8
upnorth Bindning till freerideskidor? Skidor allmänt 0
srpp från full fart stor skärande sväng till mindre fart Skidor allmänt 8
tomu Slalomskidor till barn Skidor allmänt 5
Tusse66 Slalomskidor till 17 åring? Skidor allmänt 1
uttryck Till alperna med barnen i jul. Lämlig ort? Skidor allmänt 7
Tidenztand Resebyrå till Italien Skidor allmänt 1
bredviken Vilket resebolag till Italien/Campoluc? Skidor allmänt 3
kofalla Bilplats till/från alperna ledig! Skidor allmänt 0
Skogs-Ina Slalompjäxor till knasiga fötter? Skidor allmänt 7
björner Lim till slalombindning? Skidor allmänt 8
Goldwin Butiksguide till Stockholm? Skidor allmänt 3
Graip Utrustning till 6-åring Skidor allmänt 5
fridaeus Skidskola för barn med ADHD Skidor allmänt 11
IDstudent Designstudent har viktiga frågor angående barn i backen på ryggen!!! Skidor allmänt 25
styrmanstake När "ska" man börja åka skidor med sina barn? Skidor allmänt 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...