Använda brygga?

Är det inte bättre att presentera sig och fråga om man får lov att låna plats i förväg?

Men hela poängen med allemansrätten är ju att man inte ska behöva hålla på och krångla med att ta reda på vem som äger marken. Så länge det inte är en tomt eller mark som kan ta skada (odlingsmark) så ska man kunna vistas där (vistas betyder inte att man får störa eller förstöra) utan att behöva springa ta reda på vems marken är.

Om det nu skulle vara obligatoriskt att fråga så borde det vara obligatoriskt med skyltning om vem man kan fråga. Och markägaren ska såklart alltid vara tillgänglig för att man ska kunna fråga. Om markägaren är bortrest så ska det finnas en ersättare som kan ta frågorna. För annars kommer alla markägare att göra det så otydligt som möjligt vem som äger marken, så att ingen ska kunna fråga dem om lov.
 
Som bryggägare skulle man så klart bli förbannad om nån kommer och snyltar på ens egendom. Som frilufsare skulle jag aldrig utnyttja nån annans egendom bara för att nån paragraf ev tillåter det. Säger sig självt att man skiljer på mitt och ditt. Måste man i absoluta nödfall nyttja dem får man väl göra det utan att nån ser, och detta lyckades ju uppenbarligen inte TS med utan blir paragrafryttare istället för att bara dra där ifrån när han inte va välkommen. Inte snyggt.
 
Som bryggägare skulle man så klart bli förbannad om nån kommer och snyltar på ens egendom. Som frilufsare skulle jag aldrig utnyttja nån annans egendom bara för att nån paragraf ev tillåter det. Säger sig självt att man skiljer på mitt och ditt. Måste man i absoluta nödfall nyttja dem får man väl göra det utan att nån ser, och detta lyckades ju uppenbarligen inte TS med utan blir paragrafryttare istället för att bara dra där ifrån när han inte va välkommen. Inte snyggt.

Men om du som bryggägare placerat din egendom utanför din tomt och till och med utanför din fastighet, på mark som inte är din, vad gäller då?
På bilden slutar tomt-/fastighetsgränsen ca 40 m från stranden, marken nedanför tillhör kommunen. Vem får använda bryggan?
 

Bilagor

  • Allmänning.jpg
    Allmänning.jpg
    9.8 KB · Visningar: 529
Senast ändrad:
Det saknas nåt!

Nåt saknas väl i huvudet på en människa som inte tål att se en skridskoåkare som har "badat" byta kläder och ta en slurk varmt kaffe. Det är väl det som kallas medkänsla - psykopater brukar dom individerna, som saknar den förmågan, kallas.
Sedan har vi inställningen till ägandet! Snylta på någon annans egendom? Det är väl bra om inte alla bygger en egen brygga varje gång dom vill vara vid vattnet. Det skulle se tråkigt ut.

I vårt område har vi en brygga/badplats där ibland någon främmande båt lägger till eller så kommer några badgäster landvägen. Det skulle aldrig falla oss in att försöka köra iväg dom, det är bara bra att grejorna används.

Sedan är det givetvis så att dom som är frivilliga eller ofrivilliga gäster inte skall störa eller skräpa ner och visa hänsyn till dom som bor på platsen. Det kallas visst "vanligt folkvett". Det kan man också sakna!
 
Ja har man byggt en brygga på annans mark e det ju klart en annan sak. Då borde den forslas bort och anmälas eftersom den är avsedd att ligga där för gott.

Om man nu tycker att vem som helst kan nyttja nån privata egendom - varför bara bryggor isf? man kan väl även gå in och sova i nåns tält eller i baksätet på en parkerad bil? egendom som egendom väl? man ska väl inte ens behövs fråga om lov? klampa på ba' och protesterar nån så e det bara att öppna kaffetermosen och luta sig tillbaka. eller?
 
Men hela poängen med allemansrätten är ju att man inte ska behöva hålla på och krångla med att ta reda på vem som äger marken. Så länge det inte är en tomt eller mark som kan ta skada (odlingsmark) så ska man kunna vistas där (vistas betyder inte att man får störa eller förstöra) utan att behöva springa ta reda på vems marken är.

Om det nu skulle vara obligatoriskt att fråga så borde det vara obligatoriskt med skyltning om vem man kan fråga. Och markägaren ska såklart alltid vara tillgänglig för att man ska kunna fråga. Om markägaren är bortrest så ska det finnas en ersättare som kan ta frågorna. För annars kommer alla markägare att göra det så otydligt som möjligt vem som äger marken, så att ingen ska kunna fråga dem om lov.
Tummen upp för det inlägget!
 
Ja har man byggt en brygga på annans mark e det ju klart en annan sak. Då borde den forslas bort och anmälas eftersom den är avsedd att ligga där för gott.

Om man nu tycker att vem som helst kan nyttja nån privata egendom - varför bara bryggor isf? man kan väl även gå in och sova i nåns tält eller i baksätet på en parkerad bil? egendom som egendom väl? man ska väl inte ens behövs fråga om lov? klampa på ba' och protesterar nån så e det bara att öppna kaffetermosen och luta sig tillbaka. eller?

Nej, egendom är inte egendom. Lagen gör ju stor skillnad på olika typer av egendom - bryggor, bostäder, skog, vatten och bilar. Enklast är väl att vi försöker hålla oss till den, i stället för att alla ska göra egna tolkningar och tillämpningar? Äger du skog får du stå ut med att folk går och tältar i den, äger du en brygga får du stå ut med att någon sitter på den. Äger du mark kan du till och med få stå ut med att att ett gruvbolag öppnar en gruva där.
Hur svårt ska det vara att förstå det?
 
Nej, egendom är inte egendom. Lagen gör ju stor skillnad på olika typer av egendom - bryggor, bostäder, skog, vatten och bilar. Enklast är väl att vi försöker hålla oss till den, i stället för att alla ska göra egna tolkningar och tillämpningar? Äger du skog får du stå ut med att folk går och tältar i den, äger du en brygga får du stå ut med att någon sitter på den. Äger du mark kan du till och med få stå ut med att att ett gruvbolag öppnar en gruva där.
Hur svårt ska det vara att förstå det?

ok du tycker så, och jag tycker nåt annat. Jag hade försvarat min brygga om jag ägt nån, på samma sätt som min veranda. Och det har inte ett skit med vad som står i lagen att göra. Mitt är mitt, ditt är ditt. Så tycker jag, för jag är inte kommunist...ha ha
 
Nu handlade det från början om ett nödläge. Då får man faktiskt tillåta sig lite mer även om det är privat brygga och privat tomt med ett privat hus inom synhåll. Sen får man väl ta konsekvenserna med en markägare som inte har förståelse för ett nödläge.

En helt annan fråga handlar ju respekt (eller inte) för andras egendom och deras bra (eller dåliga) sätt att försvara denna.

Jag har viss förståelse för att man som mark-/fastighets- eller bryggägare kan tröttna på diverse besökare som bara ser allemansrätten som ett frikort att vistas överallt utan ta någon som helst hänsyn. Jag känner markägare och har fått höra vad folk tar för givet att man kan göra. Det är inte så kul faktiskt. Allemansrätten kan inte värnas med den attityden.

mvh thomas
 
Såna här trådstarter är lite luriga också eftersom de bara kan ha som syfte att lyfta fram ett etiskt/moraliskt dilemma. Mina varningsklockor för troll ringde iaf rätt hårt, men man vet aldrig. Ts beteende med det trotsiga fikat efter att nödläget var över pekar mycket på det iaf. Tror han kanske blev kränkt av tillsägelsen och ville trotsa?
 
Nödläge, nja

Jag anser inte att nöd bryter rätt i detta fall. Att riskera att plurra är något alla långfärdsskridskoåkare räknar med att göra och är utrustade för. Normalt finns inga bryggor i närheten och då byter vi om på isen. Att använda en brygga måste därför betraktas som något som görs av bekvämlighet (precis som när vi fikar på någons brygga) men som inte är nödvändigt för att bryta nödläget. Hade det istället handlat om en person utan utrustning, en kall januarikväll hade det kanske varit rimligt att gå ännu längre, exempelvis att bryta sig in i en stuga.

Att använda någon annans brygga av bekvämlighet bör väl vara OK enligt allemansrätten. Detta under förutsättning att bryggan ej ligger i anslutning till tomt. Att ägaren upppmärksammade TS på sin brygga borde väl tyda på motsatsen.

Som ni ser är detta min första post på utsidan, för tydlighet vill jag nämna att jag inte har något att göra med den aktuella bryggan. Inte med någon annan heller, förutom som fikagäst,
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.