Ny inom "friluftsliv"

Finns en hel del som jag är sugen på att prova på i närområdet!

Jag vill också tipsa om att ge dig ut när det är lite dåligt väder. Det är bästa sättet att prova om de kläder man har funkar.

I fint väder funkar i princip vad som helst.

Då ska man såklart vara nånstans där man lätt kan ta sig hem om man känner att man håller på att bli nedkyld (så länge man rör på sig brukar man kunna hålla sig varm).
 
För många utövare så är det en prylsport det här med friluftsliv. Men för de flesta började det enkelt i vardagsklädsel. En axelremsväska till thermos och fikapaketet. Med ökad erfarenhet skaffades ett regnställ, en ryggsäck och en sittlapp, en bit byggplatsen blev min första lätta Taro när jag fann presenningsbiten för tung. Sovsäcken var enkel, genomsydd och säkert naturfiberfylld, tung och kall var den också varade i många år. Luftmadrasser var bekväma men vägde bly. Det första lätta liggunderlaget var opraktiskt gult och tunt.
Med lånat bomullstält ov stormkök drog vi till bergen i Norge, konservmaten var tung men god. Efter den turen bytes regnställen i galon mot ett i nylon med plast på insidan. En bekvämare och rymligare ryggsäck köptes och vi gick på vintertur mellan stugor och pensionat. Då var jag fast. 14 år gammal.
 
Hej. Jag är ute i allehanda väder både sommar och vinter. Jag fjällvandrar, fiskar, jagar, plockar bär. Så här ser jag på det. Så länge det är torrt och fint väder och plusgrader. Man klarar sig i det man ha i garderoben. Skor av typen gummistövel eller kängor eller till och med lågskor funkar. Man klarar sig långt med jeans och en fliströja samt någon form utav luftande vindtygsjacka. Det jag tycker man behöver är bra underkläder. Har man enklare byxor av typen jeans skulle jag säga att det är syntetiska långkalsonger som gäller. Detta för att man håller sig torr mot skinnet om byxorna bli lite blöta. Själv väljer jag också syntetisk undertröja. En del skulle säga ull. Min erfarenhet utav syntetiska underkläder är att det ändå är skillnad på kvalitet. Egentligen inte mellan billigt och dyrt utan mellan craft och andra märken. Craft håller åtminstone mig torrare än något annat syntetiskt klädmärke. Sen behöver man regnkläder. Här finns också många åsikter. Själv använder jag oftast galonkläder. Detta för att då de torkar snabbare än andra regnkläder. Man blir ju förstås svettig när man rör sig i dom. Men för mig gäller det även membankläder. Byxholkar och lite längre regnrock ärt bra grejer. Enklaste craft understället och galon regn kläder från billighetspostordern går att få tag pår klart under tusenlappen.

Bosse
 
Galon stället till vänster. Knälång rock från byggaffär och byxor. Funkar bra i spöregn när man fiskar exempelvis. Lär väl väga närmare 2 kg
.
Galon stället till höger är det jag brukar bära med mig till fjälls. Byxholkar går att använda när det är blött i ris och så vidare samt även när det spöregnar. Luftar riktigt bra uppåt eftersom de inte ha något tyg i grenen. Otroligt lätt att ta på med skor på. Om det regnar fodras långrock ihop med byxorholkar
Rocken på bilden är väldigt enkel med fast huva. Huva är förresten nödvändighet på regnkläder enligt mig. Det där stället väger en bra bit över Ett halvt kilo.

Galonrocken är dock en väldigt användbar pryl. Om det regnar har man den på. Om det blåser om man är på paus Kan man ha den på eller spänna upp den för att vindskydda köket. Är det fint väder Kan man sitta på den. Bland det härligaste som finns är att lägga sig och sova middag under bar himmel. Regnrocken är perfekt för det.

Regn kläderna ni ser på bilden är alla många år gamla. Jag har säkert använt de hundra dagar. De är fortfarande täta för regn. Ingen membranjacka jag haft har hållit tätt så länge. Och då kan jag säga att de kläderna är svenska och norska högprofilmärken där billig inte varit en parameter vid inköp

Bosse.
 

Bilagor

  • IMG_3037.jpg
    IMG_3037.jpg
    31.1 KB · Visningar: 645
Eftersom du är medlem i friluftsfrämjandet så kontakta lokalavdelningen och fråga ungefär det som du frågar här. Gissningsvis får du på så sätt en kontakt och dessutom kan det finnas utrustning att låna för framtiden.
 
V

Har du inget liggunderlag? Du kan låna av mig. Har du ingen sovsäck? Hmmm? Jag lånar inte gärna ut sovsäckar men hittar du ingen annan så kan du få köpa en av mina gamla.

Titta gärna lite mer på min sida. Längst ner till höger har jsg samlat en hel del bokmärken som handlar om vad man kan göra i Närke.

HåkanF

Sann hjälte!
Fråga folk i friluftsfrämjandet eller i din närhet om du behöver låna. Planera turer så att du kan avbryta om det blir för kallt/blött/blåsigt/mörkt/eländigt/tråkigt eller vad det kan vara.

Första övernattningen ute är en stor tröskel. Min mor 80 år har ännu inte sovit i tält trots vandring, skidåkning, bärplockning mm i snart 80 år. Tror tyvärr inte jag får med henne.

Lycka till!
 
Galon stället till vänster. Knälång rock från byggaffär och byxor. Funkar bra i spöregn när man fiskar exempelvis. Lär väl väga närmare 2 kg
.
Galon stället till höger är det jag brukar bära med mig till fjälls. Byxholkar går att använda när det är blött i ris och så vidare samt även när det spöregnar. Luftar riktigt bra uppåt eftersom de inte ha något tyg i grenen. Otroligt lätt att ta på med skor på. Om det regnar fodras långrock ihop med byxorholkar
Rocken på bilden är väldigt enkel med fast huva. Huva är förresten nödvändighet på regnkläder enligt mig. Det där stället väger en bra bit över Ett halvt kilo.

Galonrocken är dock en väldigt användbar pryl. Om det regnar har man den på. Om det blåser om man är på paus Kan man ha den på eller spänna upp den för att vindskydda köket. Är det fint väder Kan man sitta på den. Bland det härligaste som finns är att lägga sig och sova middag under bar himmel. Regnrocken är perfekt för det.

Regn kläderna ni ser på bilden är alla många år gamla. Jag har säkert använt de hundra dagar. De är fortfarande täta för regn. Ingen membranjacka jag haft har hållit tätt så länge. Och då kan jag säga att de kläderna är svenska och norska högprofilmärken där billig inte varit en parameter vid inköp

Bosse.

En annan fördel med galonkläder, förutom att de håller länge, är att de inte behöver återinpregneras.
 
Så här i midvinteretider var inspirationsböcker viktiga. Wemelins Ute-serie, Fotoböcker om fjärran resor. Lars Fält har några på biblioteket.
Recensionssidorna här under Media-böcker ger fler uppslag.

God Jul
 
Allemansrätten

Minns inte om tipset varit uppe. Men läs på allemansrätten samt lokala föreskrifter vad gäller eldning. Sist men inte minst, hur man eldar på ett vettigt sätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
Vildmarksskri Häftigaste vandringstipsen inom ca 3-4 timmars körtid från Karlstad? Allmänt om friluftsliv 8
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
sr7711 Behöver lite tipps inom långfärdsegling Allmänt om friluftsliv 7
Ann-Cathrine Vilka jobb inom natur och turism? Allmänt om friluftsliv 6
annie901 Produktutvecklare inom friluftsmärke? Allmänt om friluftsliv 9
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...