Scouting - Gör folk till bättre människor?

Jag har inte sågat scouting. Bara idén om att scouting skulle vara nått som i allmänhet gör folk till bättre människor i högre grad än nån annan fritidssysselsättning.

Det är möjligt, men den stora fördelen med scouterna idag är öppenheten: Alla får vara med och man vill att alla ska känna sig välkomna.

Är du scout delar du också verksamhet med miljoner andra människor världen över. Hur många fältbiologer har varit på ett läger med 40 000 likasinnade från hela världen? Hur mycket jobbar fältbiologerna med mångfald och internationellt samarbete? Hur ofta spelar fältbiologer paintball, lasergame, har LAN-party, pepparkakshustävlingar, tårtbakartävlingar, volleyboll- eller innebandyturnering, pusseltävlingar.

Som jag försökt få fram flera gånger tidigare: Scouting är inte detsamma som friluftsliv under ordnade former, friluftslivet är en del av metoden, inte en nödvändig del av alla aktiviteter.

Jag upprepar det som jag skrev tidigare:
Scoutmetoden, som inbegriper kärnpunkterna:
-Scoutlag och scoutlöfte
-Patrullsystemet
-Learning by Doing
-Stödjande och lyssnande ledarskap
-Lokalt och globalt samhällsengagemang
-Friluftsliv
-Symboliskt ramverk

Alla dessa punkter behöver inte vara med i alla aktiviteter, men för varje aktivitet så försöker man titta på hur man kan få med så många som möjligt av dessa. Men friluftslivet är alltså inte alltid med.


Ta en titt på http://www.scout.se/, läs om Free being me, kolla in t.ex. Gränslösa scoutkårs äventyrshajk Mafioso eller delas läger Arcanum. Eller varför inte Volleyboll by night, Bandy baj night eller helt enkelt bara läsa nån blogg eller hemsida om vad en scoutkår ägnar sig åt.
 
Det låter som du har kommit i kontakt med verksamhet som inte använde scoutmetoden på rätt sätt. Det har skett ganska stora förändringar de senaste 20 åren. Som jag tipsade om ovan, gå in på www.scout.se och läs.

Sen är den stora skillnaden mellan Fältbiologerna och Scouterna att för de förstnämnda så är friluftslivet ett mål, för Scouterna är friluftslivet en metod.

Visst är det ett tag sedan jag kom i kontakt med både scoutrörelsen och fältbiologerna, så saker kan ju ha hänt på båda hållen. Och självklart är det stora skillnader mellan de två olika rörelserna, även om jag tycker att du förenklar lite i din beskrivning. Men oavsett skillnaderna i vad man gör så var det ju själva organisationsformen jag diskuterade - det att en ungdomsrörelse ska drivas av ungdomar. Det betyder inte att jag tycker att scouting är något dåligt, men jag tror att det finns bättre sätt.
 
Inom scouterna idag jobbar man jättemycket med att ungarna ska få vara med och bestämma, men blir verksamheten stor så finns det lite problem med att bara vara ungdomar. Är man inte myndig så kan man inte ta ansvar för andras barn (se diskussionen som kanotolyckan), omyndiga får inte hyra lokaler, kan inte hjälpa till med biltransporter osv.

Det krävs helt enkelt att de som är ansvariga för verksamheten är vuxna. Sen kan det såklart variera mellan olika vuxna hur mycket man lyssnar på ungdomarna, och precis som när det gäller att uppfostra sina egna barn så måste man kanske ibland säga ifrån för barnens bästa (t.ex. med tanke på säkerhet eller hälsa).

Man får heller inte glömma att scouter kan vara så unga som 8 år. Jag vet inte om jag som förälder till en 8-åring skulle känna mig så lugn över att "ledarna " enbart var 13-15-åringar...
 
Och ledarens prejudicerande effekt på utrustningsvalet ska inte underskattas.
Detta är nog inte alltid dumt. Jag är ledare för Spårare (8-9 år) här i USA och jag och mina barn kör ultralätt utrustning vår, sommar, och höst, och dom andra föräldrarna och scouterna har visat stort intresse av att bära lättare. När jag kom in som ledare bar alla TUNGT. Klart att cubentarp och dunquilt kanske inte är aktuellt, men silnylontarp är ju billigt och spar otroligt mycket vikt mot billigt tält.
 
Men om frågan vrids till att jämföra scouting med andra klassiska fritidssysselsättningar tror jag mer att det hamnar på lokal nivå, det personen tycker om att göra och hur gruppen ser ut påverkar mer vilka aktiviteter som är bra än själva aktiviteten.

Detta tror jag nog stämmer. Visst är det bra att pojkar lär sig lite sammarbete och får erfara friluftsliv. Och det är en annan erfarenhet än ungdomsidrott, men inte vet jag om scouterna har en unik påverkan. Och det säger jag som scoutledare.
 
Det är många som blir scoutledare främst för att deras barn blir scouter (vår kår ger t.ex. förtur i kön om föräldrarna börjar som ledare i kåren), men även med många års ledarerfarenhet i ryggen kanske man inte riktigt har kopplat scoutings kärna.

Så var det i alla fall för mig. Inte att jag blev ledare för att mina barn blev scouter, utan jag blev ledare för att jag varit scout länge och inte ville sluta. Men sen hade vi en kurshelg just om scoutings ideologi och vad som egentligen skiljer scouting från andra aktiviteter. Den kurshelgen fick mig att ifrågasätta många gamla tankar om vad scouting är, och ifrågasätta en hel del av de "militära" och friluftsmässiga inslag som jag ansåg var scoutings kärna (innan jag gick den kursen).

Numera är vår kår ganska bra på att få in detta i programmet, vi har en ryggsäck med scoutmetodens delar i och en del andra grejer. Jag ser att mina yngre ledarkollegor är jätteduktiga på att försöka få med "målspår" och såna grejer i programmet.

Tittar man på andra organisationer så tror jag inte att det där finns ett lika genomarbetat programsystem, där man har specifika pusselbitar och komponenter som man jobbar med och försöker få in.

Eller som det står på scouternas hemsida:
Det som är speciellt med scoutprogrammet är att det inte bara består av vad vi gör (våra aktiviteter), utan också varför vi gör det (våra mål och syften) och hur vi gör det (scoutmetoden, vår pedagogik). Genom att tänka igenom varför och hur vi genomför en aktivitet i Scouterna ser vi till att scouterna utmanas på sin nivå och efter sina förutsättningar. Det kan exempelvis handla om på vilket sätt scouterna delas in i patruller, varför en hajk är upplagd som den är eller vilka symboler vi använder.

http://www.scouterna.se/ledascouting/

De 14 målspåren är:
-Ta hand om sin kropp
-Fysiska utmaningar
-Förståelse för omvärlden
-Känsla för naturen
-Aktiv i samhället
-Relationer
-Aktiv i gruppen
-Ledarskap
-Problemlösning
-Fantasi och kreativt uttryck
-Kritiskt tänkande
-Egna värderingar
-Existens
-Självinsikt och självkänsla

Inom dessa områden vill vi alltså att scouterna utvecklas, och för att hjälpa dem att göra det så tar vi till scoutmetodens 7 delar (de har jag räknat upp tidigare).

Hur många andra verksamheter satsar uttryckligen på att utveckla barnen på alla dessa områden?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
behedwin packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats? Allmänt om friluftsliv 20
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
Hoztic Vad gör ni i mörkret? Allmänt om friluftsliv 31
bananmannen Gör prylarna oss dumma? Allmänt om friluftsliv 94
bananmannen (Humor): Saknade bergsvandrare gör bra plot för film. Allmänt om friluftsliv 0
Ace 374 Gör din egen spis Allmänt om friluftsliv 3
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
federico Bränsle till multibransleköket Allmänt om friluftsliv 34
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.