Bygga din egen friluftsby / Boende i det vilda

Jag har sett ett antal säsonger av ett program jag gillar skarpt,
de fösta säsongerna var iallafall de bästa.

Gold Rush Alaska tänker jag på och då tänker jag fokusera
på Team Hoffman från Oregon.


Todd Hoffman och fadern Jack och ett antal medarbetare runt dem
ägnar en hel vinter, kanske mer eller mindre till att planera att dra
till Alaska och gräva efter guld, och vad innebär detta?

Jo att dom lämnar tryggheten där dom bor och lever i ett samhälle
utanför stan och sticker ut i det vilda där dom bor avsides och måste
fixa allting själv, dom måste bygga sina egna provisoriska hygieninrättningar, ibland bostäder också om dom inte har
"hus på hjul" vill säga.

Jag gillar denna serie som sagt men det jag har tagit till mig mest,
det är konsten att planera och genomföra en flytt ut i det vilda
där man själv måste bygga upp sitt eget lilla samhälle för att klara
av att leva där alternativt viss tid eller en längre period.

Jag hade gärna själv varit med om att prova detta om man varit
med i någon kyrka / organisation där man bestämmer sig att bygga
en friluftsby på egen hand ute i skogen.

Vad jag tänker mig, det krävs mycket planerande,
man läser på och studerar den information som finns på internet
och lägger upp en plan, ska man bygga kojor eller stugor kanske,
man kanske måste hitta lämpligt ställe där man kan ta vatten,
jag har för mig att Hoffmans i Alaska hade 1 kubiks tankar på släpvagn
som fylldes med vatten från bäckar i närheten som dom säkert även har testat vattnet i med hjälp av testkit säkert.

Man har också sagt i ett annat team där att kocken i teamet åker
in till samhället 1 gång i veckan och handlar ett bilflak fullt med mat
för att alla ska få äta ordentligt då dom arbetar dessa 10 eller 12 timmars pass, ibland arbetar dom mer......

Vad har ni andra att säga om detta? Jag skulle gärna lära mig mer om
detta och kanske en dag få chans att prova, om inte annat bara bygga
upp en liten stuga ute i skogen där man kan elda, ha en dunk vatten och
ha kanske några lampor som går på 12/24 volt eller liknande, alternativt ha elverk som producerar elen som kan behövas främst för belysning.
 
Om du vill ha ditt vanliga bekväma liv, bara ha det placerat ute i skogen, så är det väl mycket enklare att bara hyra eller köpa ett torp ute i skogen?
 
Och bygga en liten stuga på tomten som man kan bo i då?

Nej jag tänker mig inte ett färdigt hus, torp o.s.v.
utan jag tänker mig att man bygger upp allt från början.

Kan vara att sy sitt eget tält också och sätta upp
typ hemsydd tältkåta med kamin som man bor i på helger etc.


Köper du ett torp har du allt serverat,
man skapar du nått själv så lägger du själv ribban.

Och det bästa av allt är att du skapar din egen lilla stuga.
I torp o sånt har du kanske ofta elen inkopplad redan och
då försvinner allt det roliga med att skapa sitt eget.
 
Du förefaller mycket arbetssam och ha stor kunskapsbredd. Så varför svärmar du här när du kunde vara igång, skild från elgrid och fibernät?

go tur
 
Det är inget som helst problem att finna torp i riktigt dåligt skick, utan el indraget som behöver akut underhåll. Brist på arbete blir det nog inte. Skall du bygga något nytt av timrat virke, så måste du ju också vänta något år innan efter du rest stommen innan den torkat och krymt så att du kan installera fönster och dörrar.
 
Bor sedan 5-6 år i en liten stuga på 22 kvadrat ute i skogen. Offgrid. 10 km till närmaste permanentboende granne. Vatten i hink, utedass, lite solel. Odlar lite grann, men är helt beroende av att åka till affären och handla mat. Finns kanske en ambition att odla mer framöver och bli mer självförsörjande med maten. Har inte själv byggt stugan jag bor i, men timrat en annan byggnad här på tomten.

Finns en hel del om att på olika sätt bosätta sig ute på landet/i skogen på forumet alternativ.nu. Mycket om odling, byggande, djurhållning mm. Kolla t ex signaturen "Kulkuri" som i olika omgångar provat på att bo ute i naturen eller i enklare hus, med självförsörjning som målsättning.

För mig är det inte något dramatiskt i att bo så här. Det är bara att göra det. Billigt och behändigt. Lugnt och skönt här ute i skogen!

Gör slag i saken!
Lycka till!
 
Bor sedan 5-6 år i en liten stuga på 22 kvadrat ute i skogen. Offgrid. 10 km till närmaste permanentboende granne. att göra det. Billigt och behändigt. Lugnt och skönt här ute i skogen!

Du har onekligen en bra uppkoppling till nätet för att kunna surfa... kanske det står en telemast i skogen nära dig i obygden... ??

Mvh troswe
 
För vissa innebär det en flytt då man samlat på sig all kunskap
och erfarenhet, för oss andra kanske det handlar om att komma
från vardagen och komma ut i skogen, vila upp sig i en stuga
och ta sig tid att tänka....ja just det, kan vara ett tält också
men då man känner för det så återvänder man till civilationen igen
och dit kanske det bara är några minuters gångväg så det behöver
inte vara någon *Alaska Style*.

Men har ni sett Gold Rush och funderat på deras sätt att skapa sitt eget
samhälle *off grid*?

Skog finns i familjen dock, både stadsnära och mer avsides......:)
 
Begreppet "offgrid" kan nog definieras på olika sätt. Ett kanske gammaldags är att inga kablar eller rör av olika slag går fram till platsen. Den definitionen stämmer på min plats.

Via nutida nät, "grid", är jag uppkopplad till resten av världen via min smartphone. Finns telemaster på ett berg någon halvmil bort från min stuga, så ganska bra uppkoppling här.

Med väg och bil (tidigare cykel!) är jag fysiskt "uppkopplad" med omvärldens alla begivenheter, såsom mataffärer, tåg, andra människor, städer mm.

Om man funderar på att flytta ut i skogen/obygden så tror jag det är viktigt att hitta sin nivå av "offgrid". Finns ju ingen större anledning att göra val som gör att tillvaron känns jobbig eller trist. Man får jämka ihop sina drömmar, sina ambitioner att leva miljövänligt, eremitiskt, eller kanske självförsörjande, med vad som kan fungera utifrån vars och ens förutsättningar och vad man kan trivas med. Denna ihopjämkning kan förstås ändra utseende efterhand som tiden går, och nya erfarenheter och idéer kommer till.
 
Livet i fritidshuset är bortkopplat och väg saknas. Vilt kan man inte säga att det är, det var länge sedan sverige var "vildmark". Snarare ett lättsamt liv bland tallplantager och hyggen. Är ju både vackert och fridfullt men långt från självhushåll i skogen.

...sveriges ödslighetspunkt är i västra padjelanta och t o m där är det bara 40 km till närmsta vägsnutt. Så antingen får livet i vildmarken förbli en dröm eller så är det läge att byta världsdel...

//J
 
Det man bör reflektera över är ju att de som bygger upp en sån där by gör det som en slags "nödlösning". Deras mål är ju att gräva guld, de behöver inte bo bekvämt, miljövänligt eller särskilt billigt. De väger det hela mot förtjänsten de räknar med att göra.

Även om boendet kanske skulle bli billigt så kommer transporterna av mat och annat att kosta massor.

Helt självhushållande är jättesvårt att bli, t.ex. salt är nåt som man kommer vara tvungen att köpa in (om man inte har turen att råka hitta en saltgruva ute i vildmarken).

Verktyg och sånt av metall är också nåt som är svårt att bli självhushållande med.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.