Låt oss skapa det moderna friluftslivet!

Vi är ett gäng vänner som startat en ideell förening med inriktning på Friluftsliv. Jag känner mig välsignad som faktiskt har så många som hänger med ut i ur och skur och tyckte det vore kul att bilda föreningen för att ge fler möjligheten att komma ut.

Via mitt arbete så har vi fått med oss många fler medlemmar i åldrarna 6-68 år, och det är verkligen magiskt att se att friluftslivet är för alla.

Dock märker vi att barn och ungdomar nästan måste tvingas ut och det är här tråden börjar ta fart.

Kids idag kräver någon form av konkret spänning för att ta sig ut i naturen. Det som inte ger samma kickar som tv/datorspel är inte lika lockande.

På vår senaste camping diskuterade vi just detta faktum att friluftslivet i Sverige är rätt så inrutat och riktar sig till de som eftersöker rekreation och en del äventyr och lek. Jag försöker inte prata om innovering eller en friluftsrevolution utan om mer konkreta aktiviteter som sträcker sig till kids idag och som skapar spänning utan risk för livet.

Hjälp oss skapa nya förutsättningar för ett mer tilltalande friluftsliv för barn och ungdomar.

Några förslag som vi diskuterat är:
Detektering (leta skatter med metalldetektor)
Nattlekar (Kurragömma, orientering)
Astrofotografering
Hinderbanor
Klätterparker
Bågskytte
Stjärnskådning

Allt finns redan idag och tanken är att skapa förutsättningarna för att genomföra aktiviteterna i naturen men jag har känslan av att det finns massor av tips här på forumet som kan hjälpa oss bli mer tilltalande för kidsen. Så snälla, alla inputs och idéer är viktiga.

Tackar på förhand!
Lost Wanderer
 
Bruk av metalldektorer är reglerat i lag.
Hinderbanor behöver vara säkra och underhållas, d v s är förenade med driftskostnader.

Sveriges Militära idrottsförbund håller på med dylik idrott.

go tur
 
Orientering med papperskarta och kompass där kontrollerna är något roligt/gott/belönande. Kanske varva det med GPSassisterad geocaching.

Hade jag kunnat sätta ut mina egen pokemonstop hade det varit mycket enkelt att få med grabben vart som helst. :)

Bygg en vippbro (A-formad) över lagom stort och lagom blött dike. Några slanor och lite rep är allt du behöver.

/Patrik
 
Kan man tänka sig Parkour fast i skogen? Borde finnas oändliga möjligheter. Dessutom slipper man underhållskostnader, EU-godkännanden och annat, för skogen är ännu inte sönderadministrerad.

Det finns träningsvarianter som kallas MovNat, Cross nature eller Primalwalk, men detta kan ju vara mer lekfullt om man vill.

//A
 
Gott initiativ

Det gläder mig att ni skapar förutsättningar för andra att komma ut i naturen, tycker era idéer är goda. T.ex. hinderbana kan bestå av enklare lösningar såsom stockar över stig, rep fastknutet i träd uppför en brantare sluttning etc. Enkelt är ofta bra.

Lycka till i ert arbete!
 
Det är inte kidsen det e fel på. Verkligen INTE! Det är föräldrarna ni måste fokusera på så de inte låter sina barn sitta o spela vid datorn, sen surfplattan o sen tv-spelet.
Det är inte barnens fel att de är lata o tråkiga, det är föräldrarnas fel. Rannsaka jao!
 
Är ständig sysselsättning rätt väg?

Bra initiativ och förtjänar såklart support, men låt mig vara kritisk ändå:

Behöver vi verkligen sysselsätta våra barn hela tiden, till och med ute i naturen? De flesta barn brukar klara sig väldigt bra utan vuxnas inblandning. Låt de ha lite tråkigt och efter en kvart/halv timme kommer de att vara försvunna ut i skogen och lär återkomma först en lång, lång stund senare - fyllda av glädje och berättelser om diverse äventyr och upptäckter. Det är i alla fall min erfarenhet, när jag ser på våra och våra vänners barn.
Jag tror att det ofta är föräldrarnas egen rädsla att "tvinga" barnen ut, att låta barnen har tråkigt eller att låta de upptäcka naturen på egen hand utan uppsikt, som ställer till det. Jag tror att våra barns liv och fritid är redan nu alldeles för strukturade och genomplanerade och föräldrarstyrda. Ibland vill man för gott, helt enkelt.
Ta med barnen ut i naturen - men sedan släpp loss de!
 
Barn och ungdomar hänger på förutsatt att jämnåriga kommer med enl min erfarenhet.

Mina barn som nu är kring 20 har har haft och har stort utbyte av scouting och av umgänge med en handfull andra familjer vid delat fjällsemestrar och paddling cykling vandring med.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bananmannen Gör prylarna oss dumma? Allmänt om friluftsliv 94

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...