Allemansrätten är jättebra

Jag tänkte häromdagen på det där med allemansrätten. Bra grej!
Eller hur? Det finns väl ingen på utsidan som inte uppskattar denna ädla tillgång till allas vår svenska natur? Det kan jag då inte tro! Tänk t ex att tälta i någon skog.

Finns ju liknande system i Norge och Finland vet jag, och såvitt jag vet är det fritt fram att fricampa i utmarker även i Skottland. Vet någon om i vilka andra länder det är möjligt att campa fritt i naturen? Island?
 
Den bör absolut uppskattas och ej tas för given!

Andra länder med liknande system är länder med starka kopplingar till nomadkulturen. Stora delar av Centralasien där kanske Mongoliet är det mest populära vandringsresmålet.
 
Tycker mest det vore intressant att veta hur ser det ut i Ryssland och Kanada? Med deras enorma ytor av vildmark vore det snålt om de inte erbjöd något som liknar den svenska allemansrätten.

Allemansrätten är värd att försvara. Den måste också diskuteras, lyftas fram och hyllas. Men också tolereras att diskuteras utifrån kritiska perspektiv. Många blir provocerade när den ifrågasätts, särskilt här på utsidan. Man tar kanske den för given..
 
I Frankrike är det också generellt tillåtet, förutom lokala områden med campingförbud. Baltikum är det också tillåtet
 
Wikipedia har lite info om hur ovanligt det är.
https://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_to_roam

I UK så var det tydligen inte förrän år 2000 som de fick denna rätt, innan dessa hade markägare stora rättigheter att förbjuda tillträde.

Enligt den där sidan finns det inget motsvarande i Frankrike, lite googlande visar att det verkar som om du i Frankrike utan problem kan inhägna din mark och därmed förbjuda allmänheten tillträde.
 
Allemansrätten är lite unik för norden men finns i begränsade former även i nordamerika och UK om man är försiktig och frågar om lov dock - det är ingen som bryr sig om man är försiktig.
Markägare i tätbyggd kan ju säga ifrån till skillnad från här men även tillåta camping i områden där dom inte störs.

Markägarna har dock ofta inget och invända - om man frågar....

Så tidigare inlägg i forumet av en viss användare får anses som extrema , b.la ett kort som skulle lösas för 25000kr /årför att få bruka allemansrätten

Det är extremt..
 
Wikipedia har lite info om hur ovanligt det är.
https://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_to_roam

I UK så var det tydligen inte förrän år 2000 som de fick denna rätt, innan dessa hade markägare stora rättigheter att förbjuda tillträde.

Enligt den där sidan finns det inget motsvarande i Frankrike, lite googlande visar att det verkar som om du i Frankrike utan problem kan inhägna din mark och därmed förbjuda allmänheten tillträde.

Halaj!

enligt din länk råder allemansrätt i vitryssland. lite kul.
Belarus[edit]
Article 13 of Section I of the Constitution of Belarus guarantees that all forest and farm land is publicly owned.[1][2] Forty percent of the country's territory is covered by forest,[3] and approximately the same amount devoted to agriculture.[4]
According to the Forest Code (Article 13[5]) "citizens have the right to freely stay in the forest and collect wild fruits, berries, nuts, mushrooms, other food, forest resources and medicinal plants to meet their own needs."[6]

//T
 
Det saknas tyvärr en vettig balans mellan allemansrätt och äganderätt. Balansen borde definitivt förskjutas åt äganderätten, om ni frågar mig...
/Niklas
 

clindh

Forumvärd
Har redan fått städa upp lite... Visa nu att ni, till skillnad från USAs presidentkandidater, kan debattera detta ämne utan personangrepp, lögner och faktaresistens. Tack.
 
Senast ändrad:
Trådens två vägar...

Antingen blir det här återigen en tummelplats för den besatte hataren av allemansrätten och ett antal deltagare glädjer honom med bemötande till ingen nytta. Möjligtvis att argument slipas och man inser att ingenting kan tas föregivet. Att det i en framtid skulle kunna finnas starka ekonomisk/politiska lobbygrupper som skulle kunna tänkas beskära AR. Där möjligtvis finns ett litet existensberättigande till att även denna tråd kapas till den besattes stora glädje.

Eller så tar vi övriga hand om tråden och utvecklar den konkret i seriös riktning. Det finns ett förslag (kanske lite skämtsamt till en början) att vi skulle om inte annat för oss själva, utnämna en dag på året till Allemansrättens dag. Fullt möjligt med tanke på vilka mångåriga entusiaster som finns här. Och det finns många som läser utsidan utan att själva delta. Ett betydligt trevligare alternativ än ovan beskrivna. Vilken gemensam kreativitet som skulle kunna frodas och utvecklas. Kanske bildande av en arbetsgrupp i sin förlängning. Vad vet jag.

Här är två vägar beskrivna. Jag väljer gärna den sista. Vad väljer ni övriga?

Tyvärr så är jag rädd för att min mörka sida av negativt tänkande kommer att få rätt. Något kreativt blomstrande kommer det inte att bli utan återigen en slokande havererad tråd.

Om jag skulle ha fel så vore det en glädje.

Bollen är er!
 
I vilken grad är det tillåtet att motverka utsidan.se målsättning?

"Utsidans målsättning är att vara den naturliga samlingspunkten för alla oss som är intresserade av icke-motoriserade, naturnära friluftsaktiviteter, resor och äventyr."

Funkar utmärkt för mig. Rimligen, för att kunna utöva sådant friluftsliv krävs något form av allemansrätt. Dvs vi bör alla verka för allemansrättens främjande för att vi alla ska kunna utöva sådant friluftsliv även i framtiden.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...