Väder Jämtlandstriangeln i Mars

Hej! Hoppas kunna få lite hjälp med några frågor.
Är det någon som vet om det finns en hemsida där man kan se historiskt väder på utvalda platser?
Vi ska göra våran första vintertur i fjällen till vintern och tänkte skida Jämtlandstriangeln någon gång i Mars. Men vi hittar inte vilka väderförhållanden som brukar råda så års där.
Vi kommer att sova i tält i närheten av stugorna.
Har ni andra bra tips inför turen tar jag gärna emot dom.
 
Det finns historisk väderdata hos SMHI. Både blåhammaren och sylarna är med om jag minns rätt.
Tillgängligt som csv eller om det är Excel. Tyvärr svårt att hitta på deras sida.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Du kan råka ut för alla väder i jämtlandsfjällen. Regn, snö, sol, storm. Jag har gjort flera vinterturer (mars/april) i Jämtland senaste åren och har haft -15 som kallast och cirka 20 sekundmeter när det blåst som mest.

Du frågar efter tips men det beror ju lite på vilken erfarenhet du har. Är det första vinterturen? Första vintertältturen? Bär så lätt som möjligt men ha sovsäck/liggunderlag som du vet fungerar för dig i den temperaturen. Kök som du vet funkar i kyla och som du är van att hantera när det är kallt, osv. Primus vintergas och ett kök typ Reactor är ett tips.

Du kommer få en toppentur. Vintertur är underbart. Tältplats är nästan aldrig något problem i snön och du har stationerna som säkerhet så ta inte med massa "bra att ha".
 
Du kan råka ut för alla väder i jämtlandsfjällen. Regn, snö, sol, storm. Jag har gjort flera vinterturer (mars/april) i Jämtland senaste åren och har haft -15 som kallast och cirka 20 sekundmeter när det blåst som mest.

Du frågar efter tips men det beror ju lite på vilken erfarenhet du har. Är det första vinterturen? Första vintertältturen? Bär så lätt som möjligt men ha sovsäck/liggunderlag som du vet fungerar för dig i den temperaturen. Kök som du vet funkar i kyla och som du är van att hantera när det är kallt, osv. Primus vintergas och ett kök typ Reactor är ett tips.

Du kommer få en toppentur. Vintertur är underbart. Tältplats är nästan aldrig något problem i snön och du har stationerna som säkerhet så ta inte med massa "bra att ha".

Har stor erfarenhet av att vara ute i skogen året om, mindre erfarenhet av fjällvandringar. Är van vid vinterfjäll, men då har det varit utförsåkning och dagsturer på längdskidor så detta blir första gången som vi ska tälta i snö. Tänkte ta med mitt Primus Omnilite och både vintergas (känns säkrare att använda i absiden) samt bensin. Vi tänkte skida mot Blåhammaren - Sylarna - Storulvån och har en reservdag på vägen. Tar gärna emot förslag på dagstur från Storulvån eller Sylarna.
 
Att träna på att jobba med vantar på vid kökspyssel och att sätta upp tältet i svår blåst kan vara skillnaden mellan en lyckad tur och en avbruten.

go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.