Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält?

Jag är helt med dig Joanna! Det var bara "plätten" jag menade. Läst en del om Feng Shui tidigare och tagit till mig det och gjort min egen tolkning. Många saker upplever jag stämmer med hur jag uppfattar rumsliga saker. "Stöd i ryggen" (som symboliseras av sköldpaddan) är definitivt en sådan. Något kraftigt bakom sig (lagom nära), aningen ombonat på sidorna och friast sikt framåt. Så vill man ju t ex gärna placera ett hus och säkert även ett tält!

Intressant att höra detta med huvudändan! Jag ska nog tänka på att inte förringa detta med att ha "stöd" vid huvudet även i tält.

Hmm, rent psykologiskt handlar det snarast om motsatsen till "platt" - utom av rent praktiska skäl precis på den lilla plätt där man ska rigga tältet :). På nästa skalnivå verkar människan tvärtom behöva rumsliga "ryggar" att mentalt luta sig mot: en klippskreva, strandkant, lodrät stenvägg eller (som på bilden) i brist på bättre åtminstone en torr trädstam .



Jag känner faktiskt igen detta från den "rumskänsliga" av mina två döttrar. Och hon är fortfarande rätt noga med att hennes sovplats huvudände "ankrar" mot fasta begränsningar, även inomhus. När hon hamnade i ett gästrum med en säng mitt på golvet, var hon tvungen att möblera om :)
 
Ingen har nämnt alkohol, men en flaska vin eller några whiskey kan ju göra så att ingenting känns "farligt" och man somnar lättare också :)
 
Apropå nödsändare så kan jag varmt rekommendera en Inreach SE, som man till exempel kan köpa på XXL (där köpte vi våran)
https://www.xxl.se/inreach-se-global-communicator-svart-gul/p/1095742_1_style
Med den kan man skicka meddelanden hem och då kan familjen se exakt var man är på kartan. Och sen kan de svara också förstås.
Jag skickar flera meddelanden under dagen, och sedan ett på kvällen, och talar om var jag satt upp tältet någonstans. Tycker det känns mindre ensamt när de därhemma vet var man är. :)

Mycket bra manick! Tilläggas kan även att man får leveransnotifiering så man vet att skickat mail/sms/SOS gått iväg.

Det får man inte på vanliga nödsändare, och man kan inte heller skicka/ta emot meddelanden
 
Det ska nämnas att det finns ganska många miljöer där en rädsla för mörkret kan ses som fullt rationell. Skandinavien är inte en sådan miljö.

Visst. Min poäng var ändå att mycket av mörkerrädslan har att göra med mörkret som tillhåll för allehanda andar och demoner dvs psykiska projektioner. Den moderna mänskan har lärt sig att dessa "inte finns" och kan hantera rädslan bättre trots att många säkert rent spontant är "rädd för spöken". Men primitiva folk har ännu kvar sin omedelbara rädsla för demonerna. Jag menar att det är ett faktum att i många kulturer hyser mörkret dessa väsen. Sålunda kan rädslan anses vara irrationell (även om det också finns rationella skäl att vara rädd. Tex lejon i afrika)

Mörket är en grundläggande upplevelse som har stark symbolik.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
 
Svar till Joanna

Intressanta observationer! Jag tycker mig märka att även fåglar hellre än mitt i skogen uppehåller sig i kantzoner med "ryggen säkrad" och möjlighet att kunna begränsa och därmed lättare överblicka den luftvolym som kan innehålla faror.
Och då jag ofta cyklar liggtrike kan jag intyga att sitsens tryck mot ryggen ger en mental säkerhet som till en början gränsade till personlighetsförändring.
(vilket ju inte innebär att inte faror kan komma bakifrån).
Tänker här även på Temple Grandin, kvinnan med autism, som bland mycket annat byggde en apparat som lade hennes kropp i press och därmed lugnade henne. Filmen om henne heter också Temple Grandin om någon skulle vara intresserad.
 
Ingen har nämnt alkohol, men en flaska vin eller några whiskey kan ju göra så att ingenting känns "farligt" och man somnar lättare också :)

Min ovetenskapliga erfarenhet av egen och andras alkoholintag är att den förstärker innehavd sinnesstämning - är man glad blir man gladare men är någon ledsen och dricker så blir denne ledsnare. Att dosera korrekt är också en viss konst. Har dock inte sett någon rädd dricka så jag vet inte om alkohol verkar förstärkande även på räddsla. Rekommenderar inte någon att prova detta utan sällskap.

/Patrik, som tycker det är en dålig ide med alkohol som ångestdämpare
 
Precis om flera här tror jag att trygghet i skogen eller bland bergen består av två delar. Egen inre balans och inbillad yttre, där ankare spelar stor roll.

Att kunna bevaka ingångsvägar, nying etc ökar den yttre tryggheten, även om man sover.

En ytterligare metod som jag i yngre dagar prövade ofta var att att vara totalt tröttkörd så att somna var narturligt på middagen.

Allt som fungerar är väl men envar får pröva ut sina behov.

go tur
 
Att våga , är att förlora fotfästet ett litet tag, att inte våga , är att förlora sig själv "

Javisst är man Uppmärksam tänk om något dyker upp;Gremling/troll.Vettskrämd kan man ju hoppa högt av någon fågel som tar till flykten. Ligger man i tältet så hör man prassel omkring .Rovdjur inga problem så länge de har koll på mig. Föra året i slutet av oktober tältade i skogen lyssnade på något "pipande ljud" fågel? .Efter någon tid sätter jag fingret över ena näsborren ljudet försvinner eller då jag håller andan.Svaret är förstås egna näsan förväntningar hjärnspöken. Tända en eld är mysigt där det passar ett ljus eller ljus lykta gör susen utanför tex ett vindskydd.På sommaren har jag myggspiral U22 som gör sitt jobb saker som avleder tankarna. På fjälltur är man oftast så trött att man sover ändå.Skriva ned lite dagbok kan nog vara bra terapi.
 
test en hammock är mitt enkla svar.

i ett tält ser man ingenting, ljud tenderar att förstärkas och man känner sig mer utstatt. i en hammock slipper man ovanstående, man är mer "närvarande" hur konstigt det än låter.

sedan kan det vara bra att läsa på lite vad för djur som finns i skogen och vilka ljud som dom har, kunskap är alltid bra mot rädsla
 
Det har väl skrivits tidigare i tråden men tål att upprepas. En rädsla botar man bäst med ständig konfrontation. Mörkrädda bör besöka mörkret ofta. Obehagskänsla i tält - tälta oftare. Klaustrofobikänsla i sovsäck - kryp ner i sommarnatten med fossingarna och ju kallare på säsongen och mer man testat så övervinns oftast även denna känsla. Kanske det inte alltid är lätt men kontrollerad konfrontation med det jobbiga är nog det bästa.
 
Djur är inte farliga - människor är farliga. Det är det enda du behöver tänka på. Om du blir mer säker och känner dig tryggare vete fåglarna men i Sverige finns inga djur man behöver vara rädd för.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
j_felix "Get Out" Köldknäppen 2012. Blir det någon? Allmänt om friluftsliv 3
Haglöfs blir japanskt Allmänt om friluftsliv 5
MonicaKa När det inte blir som planerat - oväntade äventyr Allmänt om friluftsliv 25
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Daikaruus Hittar man en digital / online karta någonstans Allmänt om friluftsliv 18
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
Fjällkjell Vart kan man köpa en sån här? Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
andflygh Vart skriver man om... Allmänt om friluftsliv 1
saraabeiramar Fjälltur i december- vart kan man åka? Allmänt om friluftsliv 2
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Crimper Man fast utanför Nikka Allmänt om friluftsliv 11
Noatun. "For every man of action" Allmänt om friluftsliv 6
avslut120813 Vad får man inte missa i Norge? Allmänt om friluftsliv 16
Teknikern Och så sitter man där och velar IGEN! Allmänt om friluftsliv 15
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
Argusgranskare Björntätt i Funäsfjällen?Kan man ha hunden med sig längre? Allmänt om friluftsliv 37
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
Helmetrock Jobb på Svalbard, vad hittar man på? Allmänt om friluftsliv 40
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
Vägslav Vad får man inte missa i Rom? Allmänt om friluftsliv 10
brigas varför klagar man så¨mycket på just dessa? Allmänt om friluftsliv 135
MartinGbg Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa? Allmänt om friluftsliv 19
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
Leffe357 Man kan klara sig på lite Allmänt om friluftsliv 6
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Om man parar vasaloppet med fjällräven classic så får man Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...