Tältar ni?

Läser många inspirerande trådar om tält och tältning. I min värld har sommarens jobbiga tältsäsong 😊 övergått i den fina hösten. Solens värmande morgonstrålar som oftast letar sig in trots skyddande skugga på sommaren har här i norr övergått i det mest fina tältklimat för mig. Inte för varmt och inte för kallt.

Nåväl, hur är det med oss här på utsidan, tältar vi vidare in i höstkylan och kanske vidare eller passar vi? Vore kul att höra vad ni andra gör. Vissa kör hela året och har erfarenhet och kunskap. Andra bär ner tältet till förvaring till nästa sommar. Vad brukar ni göra?
 
Tältar bara på vintern. Resten av året tarpar jag (vi). Vid "garanterat" regnfritt cowboycampar vi - tarpen får ligga kvar i ryggsäcken då.
 
"Tältar" året om. Det vill säga sova ute i vindskydd, tält, hängmatta, bar himmel osv. hela året.
Hösten, vinter och våren är finast för utesovande. Klar fin luft. Man får ha den mysiga vintersovsäcken. Mörknar hyfsat tidigt så man kan njuta av stjärnor, norrsken eller fullmåne. Och så är det tomt ute i naturen. Man kan välja och vraka bland de bästa ställena utan en massa annat folk :)
 
Jo tältar gör jag året runt, om än jag nog föredrar den luftigare tarpen, eller med bara himmeln som tak när vädret så tillåter under den insektsfria delen av året.
 
Tältar vår sommar och höst, på hösten så länge svampsäsongen varar till november. Sen tycker jag det är mörkret som gör att det blir segt,
 

Bilagor

  • Tält.jpg
    Tält.jpg
    93.6 KB · Visningar: 658
Jag är ute året runt. För det mesta så väljer jag tältet, men att sova under stjärnklar himmel i många minusgrader är nog det häftigaste jag vet.
 
På vintern har det i alla fall varit magert för min del med övernattningsturer.
Övriga årstider föredrar jag faktiskt att sova under bar himmel, tar med presenning och rep samt ser till att hämta några bumlingar utfall att regn skulle överraska. Tar tältet i lbland såklart, när det är väldigt fuktiga perioder till exempel.
 
Foliefilt

Tältar året runt:).....bäst på hösten.
20160326_173127.jpg by Rickard Andersson, on Flickr

Ser på bilden att du har lagt foliefilt under liggunderlaget. Har själv tänkt på att detta borde fungera för att isolera kylan från marken i någon grad. Jag har just nu ett Exped synmat ul LW och den är lätt med har inte särskilt bra isoleringsförmåga. Nu när kallare tider kommer tänkte jag att man kanske skulle kunna köpa en foliefilt (som normalt används vid nödsituationer som normalt förvaras i bilen/båten) för att lägga under liggunderlaget. Är det någon som har erfarenhet av detta som kan berätta hur ni upplavde att det fungerade? Tack på förhand
 
Vi har dessa bara för att det inte ska bli för lerigt i tältet....isolerar väl en liten del. Köp ett tunt vanligt liggunderlag och kör under om du inte vill uppgradera det liggunderlag du har redan.

Bivybag hjälper också när det knäpper till.
 
Liknande trådar

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.