Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?]

Kul grej och säkert genomförbart rent operativt , fanns ett kille här som skulle göra som du men avbröt då vi kom med goda råd att det var bättre och ta lån o plugga och sen köra utelivsgrejen.
Han droppa det och skaffa en lägenhet

Helt lätt är det inte nämligen att ligga ute hela tiden.

Finns väldigt mycket mytomaner på detta forum
som sitter med lägenheter fyllda med prylar och fantiserar men
aldrig är ute utan sitter och polerar tältpinnar och skriver inlägg.

Så du har en del att bevisa


Polerar tältpinnar, love it!! Haha...
 
Har du markägarens uttryckliga tillstånd för detta? Tältning mer än någon enstaka natt på samma ställe är ju som bekant inte förenlig med allemansrätten...
/Niklas
 
Hyr ett litet miniförråd som är ventilerat och varmt.Sen skaffar du en extra sovsäck till och kläder så du har för 3-4 veckor.
Finns la Shurgard t.ex eller om nån polare eller så har

Sen byter du sovsäck var 5 dag och hämtar nya kläder och lägger den andra sovsäcken på tork och kläderna i tvättkorgen.

Du kan ju även ha annat där som matförådd och andra grejer så du har en smidig ryggsäck som bara innehåller det du behöver.

Då kan du ju slippa bengla med fuktiga sovsäckar och tvätta kläder varje vecka , då kör du en heldags stortvätt per månad.
Då har du ju en logistikfunktion som gör det hanterligt och ger dig massa mer tid över till annat som det annars så omfattande utrustningsunderhållet skulle ta varje vecka
 
Hyr ett litet miniförråd som är ventilerat och varmt.Sen skaffar du en extra sovsäck till och kläder så du har för 3-4 veckor.
Finns la Shurgard t.ex eller om nån polare eller så har

Sen byter du sovsäck var 5 dag och hämtar nya kläder och lägger den andra sovsäcken på tork och kläderna i tvättkorgen.

Du kan ju även ha annat där som matförådd och andra grejer så du har en smidig ryggsäck som bara innehåller det du behöver.

Då kan du ju slippa bengla med fuktiga sovsäckar och tvätta kläder varje vecka , då kör du en heldags stortvätt per månad.
Då har du ju en logistikfunktion som gör det hanterligt och ger dig massa mer tid över till annat som det annars så omfattande utrustningsunderhållet skulle ta varje vecka

Ett förråd kostar ju som en liten lägenhet.
Bortsett från det så tycker jag att det skulle vara kul om TS verkligen genomför sin plan.
Och lägger upp en dagbok här, med kommentarer från kamrater om hur ofta dom får låna ut en soffa, duschen osv.
Och givetvis uppföljning av studieresultaten. Jag har svårt att se någon få studiero när all logistik ska skötas.
Nä tacka vet jag att polera tältpinnar ;-) (underbar kommentar)
 
Ja men vi kan ju bidra med ideer så äventyret blir genomfört och inte slutar som en tråd som plötsligt rinner ut och äventyret slutar med tältpinnepolering och en vild fantasi tar över - haha.
Det blir ju ett miserabelt springande annars med all skit som måste skötas så ett litet klimatkontrollerat föråd gör susen.Det är ju nästan som att ha understöd från en tross i jmf mot att hela tiden fnula på vart i skolan sovsäcken kan hänga och vilken rast skall han tvätta kalsongerna i handfatet...

Shurgard har hyresföråd på 1.5kvm med det lämpliga tillägget "Klimatkontrollerad" i objektbeskrivningen,det är ju perfekt och priset låg på runt 440kr månaden.Första månaden gratis.
Det är ju en perfekt logistikcentral utan att belasta polare med smutstvätt och våldgästning.

Jag vet inte hur höga men antagligen är det väl typ takhöjd ala stor garderob
 
Med all respekt :) no hard feelings
Skulle TS ha fri tillgång till skolans pannrum, en centralvärmeanläggning ett helt läsår? Finns ingen normal ansvarig som godtar detta med risk för att plötsligt få hela grupper med likasinnade äventyrare på halsen i framtiden.

Får man låna pannrummet!? Yes, nu säljer jag kåken!!

Tänk om alla gjorde så!? Jag tror risken är liten att lärosätet blir översvämmat av folk som vill torka sovsäckar, helt enkelt därför att det är mycket, mycket få som vill bo utomhus under enkla förhållanden. Alla vill inte samma sak, alla gör turligt nog inte likadant å man behöver inte se problem redan innan problem finns. Jag tycker t ex om att det finns tandläkare, men hur skulle det se ut om ALLA ville bli tandläkare? Samhället skulle haverera!! Nej, mångfald är nog bra :)

Till trådstartaren vill jag komma med inspirationstips. Läs "Walden on wheels" av Ken Illguanas. Han bosatte sig lönndom i en van på parkeringen till ett högprofilerat universitet i USA. Han beskriver nytta, nöje, rädslor, problem och möjligheter. En bra bok!

mvh

Anders
 
Faktum är att denne realist som TS själv kallar sig har skapat ett intresse för många. Hoppas TS även skriver lite om sina tankegångar här på utsidan, det vore mkt intressant då tipsen nu strömmar in.

Hur slår du nattläger de blåsiga nätterna, med tanke på riskerna i blåsten?
Hur mkt tid läggs på Logistiken - transport, torkning, planering inför nästa uppsättning etc?
Det är ju en del materiell som kommer behövas torkas som du nu har märkt, har du tillgång till ngn rejälare torkyta på skolan/kompisar? några element räcker väl knappast, dessutom kanske i långa perioder framöver.
Bär du med dig allt fram och tillbaks eller vågar du chansa, finns ju konkurenter i stadsnära skogsdungar numera, ser du ngn risk i detta i.s.f?
Rekar du långsiktigt för kommande nattläger eller chansar du på att det funkar på plats efter tips etc. kanske efter dagsljuset och studierna . Du bör ju ha 3-4 olika platser i veckan för att inte "reta" ngn Allemansrättare.
Detta engagemang brukar dessvärre avtaga med tiden.

Fördelen med nuvarande väder/årstid är att du får en light-version av kommande höst/vinter, ett klart plus och mkt lärorikt. Ett tips - skriv ned erfarenheter ihop med olika väderlekar. Du kommer bli seg och sliten framöver!

Jaa frågorna är många och jag hoppas verkligen du är på riktigt - lycka till inför det skarpa läget i mars ☺
 
Senast ändrad:
Jag tror på friluftslivet som ett hobbyprojekt för den moderna människan. Man njuter av naturen och återvänder till civilisationen. Det blir nog en större chock än man tror om man utesluter den senare. Jag tänker på killen som skulle plugga i Uppsala och tälta. Det blev inget av det - men jag misstänker att om han genomfört det skulle studierna tagit stryk - eftersom 60% av hans tid utanför föreläsningarna skulle tas upp av transporter till och från boendet och sysslande med kläder och ätande och pysslande med utrustning och torkande av kläder osv. Jag vet inte ens om det vore lustfyllt. Vill man vara närmare naturen än i en lägenhet hade jag försökt med husvagn eller hyra ett torp eller liknande. Iaf om man ska studera.


Titeln på tråden får mig att tänka på rapparen Petters hit från 90-talet.

ey jag flyttar ut i tält permanent
aldrig för stunden naturligt bunden
med kärlek som cement
vi tältar från grunden
på all skit som har hänt
det är min tur nu
vinden har vänt
 
Jag tror att renlärighet och prestige är de stora snubbeltrådarna. Man hittar på konstlade 'regler' att förhålla sig till som egentligen bara stör förnuft och känsla. Blir det blött och kallt? Ja men slagga inne hos nån polare nån vecka. Det är inte fusk för det finns ju inga regler. Blev det inte ett år, blev det en månad istället? Ingen förlust för det är ju ingen tävling.

Vem annan spelar det roll för, annat än för dig? Tänk så här: känns det här fortfarande vettigt och kul? Ja fortsätt då på inslagen kurs. Känns inte bra? Strunta i det hela då, i alla fall ett tag. Ingen prestige.

Men om det lockar dig kan det ju i alla fall vara kul att testa.

Anders
 
Jag tror att renlärighet och prestige är de stora snubbeltrådarna. Man hittar på konstlade 'regler' att förhålla sig till som egentligen bara stör förnuft och känsla. Blir det blött och kallt? Ja men slagga inne hos nån polare nån vecka. Det är inte fusk för det finns ju inga regler. Blev det inte ett år, blev det en månad istället? Ingen förlust för det är ju ingen tävling.

Vem annan spelar det roll för, annat än för dig? Tänk så här: känns det här fortfarande vettigt och kul? Ja fortsätt då på inslagen kurs. Känns inte bra? Strunta i det hela då, i alla fall ett tag. Ingen prestige.

Men om det lockar dig kan det ju i alla fall vara kul att testa.

Anders

Helt rätt. Kör så länge det är roligt. Det är ingen tävling.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Lappkattfot Varför klarar jag inte av att bära? Allmänt om friluftsliv 34
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Wohoo257 Hur raderar jag mitt Utsidan-konto? Allmänt om friluftsliv 6
Wohoo257 Vart kan jag köpa bra linerstrumpor? Allmänt om friluftsliv 6
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Jimsson Hur laddar jag telefonen på fjället? Allmänt om friluftsliv 98
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
thureb När jag gick vilse och andra erfarenheter Allmänt om friluftsliv 48
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
Knugge Räknas hängmattor som tält? Allmänt om friluftsliv 210
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.