Barnmat i mattermos

Jag är inne på att köpa en mattermos för att ha med barnmat i. Jag tar gärna emot tips av er som har erfarenhet av saken!

Går det att få maten att hålla sig såpass varm att det inte blir bakterier? Jag antar att termosen i så fall måste vara så liten att en burk barnmat nästan fyller den, säg 2-3dl. Finns några sådana modeller ni kan tipsa om?

Ett annat sätt vore att ha en termos med varmvatten, och sänka ner hela barnmatsburken i den strax innan det är dags att äta. Någon som vet om det fungerar bra i praktiken? Hur stor volym måste en sådan termos ha för att maten ska bli tillräckligt varm?

/Johan
 
Hur länge ska du ha mat i termosen? Primus har en liten 5 dl termos, mindre än så ska du nog inte ha. Tänk på att förvärma termosen med kokhett vatten. Jag brukar ha soppa i min, den håller minst 6 timmar.
 
En variant är ju att ta med hett vatten i termosen, och sedan värma maten (burken) i ett vattenbad. Så har vi gjort vid några tillfällen.

Edit: Läste visst ditt inlägg lite slarvigt. Men ja, vi har värmt med varmvatten. Vi har inte sänkt ner burken som du beskriver (vilken säkert fungerar) utan ställt den i ett vattenbad och rört om maten i burken. Jag fick känslan att det går snabbare eftersom värmen sprider sig bättre, men jag vet egentligen inte.

//A
 
Jag har hållit barnmat varm på så sätt men då har jag inte haft glasburkar eftersom jag varit orolig att de ska gå sönder. Jag har köpt klämpåsar till lilltjejen och lagt i vattenbad i termos. Vi hade inte någon liten termos utan fick köra på den stora 1,1 litern. -5 ute, efter tre timmar så var maten nästan för varm, fick hälla ut i kåsa innan hon kunde äta. När grabben var liten så fanns inte klämpåsarna men jag förde över burkmaten till plastpåse och sen ner i termosen. Jag har haft tur att barnen tidigt velat ha "riktig mat" - det har funkat utmärkt med termoskorv!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flindra Barnmat, hur skippa glasburkar? Barn och friluftsliv 35

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.