Parkajoki

Hej,

Är det någon som fiskat i Parkijoki i Pajala kommun något? Är det värt att besöka? Någon som vet om det är möjligt att paddla kanadensare där?
 
Hej,
Är det någon som fiskat i Parkijoki i Pajala kommun något? Är det värt att besöka? Någon som vet om det är möjligt att paddla kanadensare där?
Tyvärr, helt död.;)
Nä då, var där förra sommaren och det är en mycket fin å med jättefina selen och en del hyfsat stor harr. Jag är riktigt sugen på att åka nerför med flytring men jag vet inte hur lätt det är med kanadick. Vi såg rätt många forsar när vi följde ån uppströms ända från Muonio-älven och uppåt så länge vi var på gångavstånd från bilvägen. Ån är mycket svårtillgänglig på många fina platser vilket jag tycker är bra och anledningen till att jag vill flyta ned för den.
 

Bilagor

  • parka1.jpg
    parka1.jpg
    89.9 KB · Visningar: 2,033
Senast ändrad:
Okey. Låter ju lite som jag hoppats. Du råkar inte ha fler bilder? På den bilden ser den ju paddlingsbar ut.

Hur stora var forsarna? vattendjup alltså, om det går att uppskatta?
 
Vissa av forsarna går det nog inte att ens åka igenom med flytring utan det är säkert en del traskande i skogen. Fallhöjden såg kanske ut att vara 1 meter på dom "värsta" ställena som vi kom åt att se men det kan ju finnas större fall. Jag hittade inget ställe där det var smidigt att vada över så djupet kan räcka men här finns säkert nån lokal förmåga som kan berätta mer om det.
Jag tog bara 2 bilder och här är den andra.
 

Bilagor

  • parka2.jpg
    parka2.jpg
    44.8 KB · Visningar: 1,422
hejsan
lars munk driver fiskebutiken i pajala samt är mycket erfaren guide.
dessuton är han en riktigt trevlig fiskegalning.;)
ring honom

vänligen nils
 
Jo det blev en tur dit. Dock utan kanadensare. Går nog fint att paddla det mesta. Lite forsigt här och där. Tyvärr inget vidare fiske för oss. Var beredd även på mygg. :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...