Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hittade en kniv hos mina föräldrar idag och funderar på om någon kan hjälpa mig identifiera den. Made in Sweden men mer känner jag inte till. Kommer bli en ny följeslagare i skogen.
a902914a2a82e741575bd8d165f4cf9a.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Njae, skicka in var att "ta i" Jag har en god vän hemma härvid som pysslar med slipning som en hobby. Han brukar lämna ifrån sig bra jobb och han "sköter" min samling.
Jag förstår förstås hur du menar.
Tack för hjälpen ånyo!

/Thomas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
En ny Cudeman 291 jag haft nu ett litet tag. Mestadels klyvt ved med den än så länge men även lite annat smått och gott. Tung kniv och det var precis vad jag ville ha, 340 gram.
Behöver inte ens bonka på den för att den skall gå halvvägs ner genom vedträn av lite mindre hårda träslag. Bara drämma till precis hur jävla hårt man vill. Känns helt oförstörbar. Fan vad jag älskar den här kniven. Bra huggegenskaper också med lite kurvatur och lite tjockare framdel på ett 5mm tjockt men ändå relativt kort blad (15cm). Nu har jag inte haft en riktigt seriös huggare men denna känns fan bra. Tycker den är en riktig skönhet och den ligger bekvämt och naturligt i handen.
Sen är det lite fåniga jack och sådant och nåt hål, men "överlevnadsknivar" brukar ha lite fåniga attiraljer man kan bortse ifrån. Jag ville ha en seriös, tung och vacker kniv, och det fick jag :)
 

Bilagor

  • 20170323_203850.jpg
    20170323_203850.jpg
    32.3 KB · Visningar: 815
Hur den den personliga knivhistorien ut?

Nedan från vänster ser ni mina två första knivar, som jag fick av min far när jag var barn: "Blomstergården" fällkniv, samt en samisk kniv med skaft i renhorn och tillhörande knivfodral i renläder - båda från 70-talet.

Min tredje kniv: en Victorinox med tre nödvändiga funktioner, inhandlad i München mot slutet av 80-talet. Jag har haft med mig den sedan dess.

Därefter: en fällkniv av okänt fabrikat, som jag hittade på ett bussgolv när jag reste omkring i nordvästra Kina, början av 2000-talet.

Slutligen mina två senaste förvärv, 2017: fällkniven Spyderco Delica 4 (med W10-blad) och Leatherman Wave med enkelt läderfodral.

De två sista drar åt det renodlade verktygshållet, dock med klar koppling till "överlevnad" (snarare än till bushcraft).
 

Bilagor

  • IMG_0686.jpg
    IMG_0686.jpg
    53.8 KB · Visningar: 702
Senast ändrad:
En kommentar till Spyderco Delica 4.

Normalt föredrar jag träskaft på mina knivar eftersom trä är ett så genuint material. En bushcraftkniv bör ha träskaft, det ligger liksom i själva idén med bushcraft: ut i skogen.

En överlevnadskniv, däremot, kan ha sin plats i stadsmiljö - i den tänkta extremen med den anarkiska situationen när Sverige helt fallerat som stat och förvandlats till scenografin i Mad Max eller Flykten från New York.

Här kan jag se både Leatherman Wave och Spyderco Delica 4. Den förra ett slags verktyg och som sådant enklare att hantera än Victorinox ganska otympliga multifunktionsknivar.

Spyderco Delica förefaller vara väldigt välkänd internationellt (se även Youtube), kanske särskilt inom det militära, men den har såvitt jag vet ganska få återförsäljare i Sverige. Skaftet är av glasfiberförstärkt nylon, FRN. Det är en s.k. EDC-kniv, en lättviktskniv. En liten lätt kniv för allehanda ändamål.
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?
- I jobbet, Leatherman-tång och Vic Alox

2. Vilken kniv använder du där ute?
- I skogen Survive Knives GSO 4,1, Fällkniven A1/A2

3. Vilken kniv använder du utomlands?
- ingen, alltid så osäker på lagarna

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
- Smörkniv

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
- Survive Knives GSO 4,1 / 3,5 Bra i storlek, klarar jobben. (har båda)
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?
- I jobbet, Leatherman-tång och Vic Alox

2. Vilken kniv använder du där ute?
- I skogen Survive Knives GSO 4,1, Fällkniven A1/A2

3. Vilken kniv använder du utomlands?
- ingen, alltid så osäker på lagarna

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
- Smörkniv

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
- Survive Knives GSO 4,1 / 3,5 Bra i storlek, klarar jobben. (har båda)
Tackar för svaren!

En liten förklaring. Varför jag i mitt första inlägg undrade vilken kniv ni använder utomlands beror på att det är precis där man behöver en fickkniv som bäst/mest!!

Nu för tiden är det ju svårt att få med sig en kniv utom i incheckat bagage, vilken man inte alltid har med sig. Personligen brukar jag därför köpa en ny kniv på plats, vilket land jag än besöker. När min resa börjar närma sig slutet så skickar jag kniven per post till min hemadress i Svedala :).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.