Alternativ till Fjällräven Greenland

Jag har T&P-trekking-jackan som nämns ovan. Köpte den några veckor efter att den kom in på ITAB första gången. Tvåvägsdragkedja har den.

Upplever att den är något kraftigare i tyget än mina två gamla (70-80-tal gissar jag) fjällräven i grönlandsstil.

Den är dock ganska olik fjällräven grönland, det är snarare en kopia på skogsö, men med ryggficka.

Tveklöst värd en femhundring om man gillar utseendet, jag har använt min året runt och har inget att klaga på.
 
M65-jacka blir mitt tveklösa svar. Billig, slitstark och köper man en som inte är så stor ganska kontorsfähig i svart eller grått.

Eftersom de dessutom är rätt humant prissatta kan man köpa två – en större att ha vintertid, så att tjockare tröjor får plats under.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Fjällräven Skogsö ser mer stadsmässigt ut men är mer praktiskt för friluftsliv än Greenland - tex pga justerbar huva
 
Klart intressant! Det verkar finnas en uppsjö varianter på denna. Kan du tipsa om någon? Helst helt utan innerfoder om möjligt.

mvh

Anders
Om de säljs utan foder vet jag inte, men det är löstagbart, sitter bara med några knappar.

Alpha Industries är nog bäst, men även dyrast (dryga tusenlappen har jag för mig). Kollade på en från Brandit häromdagen, verkade helt ok och kostar bara 600.

Hur de från Rothco är vet jag inte.

Sedan varierar materialen, från ren bomull till olika bomull/polyester-blandningar. Ration dem emellan skiftar, men ca 50/50 verkar vara vanligast.

De är ganska stora i storlekarna, så prova i butik.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
M65-jacka blir mitt tveklösa svar. Billig, slitstark och köper man en som inte är så stor ganska kontorsfähig i svart eller grått.

Eftersom de dessutom är rätt humant prissatta kan man köpa två – en större att ha vintertid, så att tjockare tröjor får plats under.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Intressant alternativ. Den är dock mer lik fjällräven räven än greenland. Jag vill därför slå ett slag för att hålla koll på tradera, jag fick tag i en FR räven - i princip oanvänd - för 250kr. Då får du dock inget foder på köpet, vilket är fallet med m65.

Den här sidan kanske kan vara informativ fö er? http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72177
 
Intressant alternativ. Den är dock mer lik fjällräven räven än greenland. Jag vill därför slå ett slag för att hålla koll på tradera http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72177

Tackar! Den Fjällrävenjacka jag nu lever och frodas i köptes begagnad, eller "second hand" som det märkligt nog uttrycks när det gäller kläder. 900 bagis, som ny. Jag har sett ljuset när det gäller begagnade prylar. Det finns så mycket där ute som inte används, vars ägare blir gladare av en slant än en hyllvärmare. Jag börjar mer och mer få känslan av att göra något bra när jag köper begagnat, istället för att känna mig snål som jag gjorde tidigare.

Jag håller koll, men tack för tips!

mvh
Anders
 
Om man landar på valet m65-jacka är det värt att veta att de ofta har dragkedjans kläpp på "fel" sida. I alla fall alla från Alpha som jag tittat på.

De kommer i regel med ett tunt bomullsfoder, alltså som i ett lager lakansväv som kanske främst hindrar fickorna från att flaxa runt inuti jackan.
Det fodret är dessutom inte ihopsytt med yttertyget i nederkant, vilket medför att det ventilerar bra.

"Det varma" fodret finns att köpa till. Mer info i m65-tråden vom länkades till tidigare.
 
Hittade en sida med lite olika m65 liknande jackor från några olika "militära" tillverkare men det finns även i civila färger.

Ett exempel: http://hwesta.eu/clothes--jackets--m65/helikon-tex-us-army-military-m65-jacket-nyco-sateen-black/

Jag har en M65 som skogs/gårdsjacka. En smula tung, men efter åratal av misshandel vid eldar, på vedbacken och olika typer av meckeri med de väl tilltagna fickorna fulla av verktyg och spik och skruv och ölflaskor och...ja, ni fattar...den har hållit, även om den är rejält fläckig och dan vid det här laget.

Den lider dock av en rejäl designmiss: Kragen och kragflärpen är snålt tilltagen, så jag kan inte knäppa den runt halsen. Lappen har försvunnit, så jag är osäker på vilket fabrikat det var på den här (jag fick den av en släkting som köpt fel storlek), men jag vet att viss fabrikat är större i halsen.

Så min absoluta rekommendation är att prova jackan i butik.

Huvan är förresten tämligen värdelös, men det är den ju på Fjällräven Grönland också. Jag har en sådan med, som bara ligger och skräpar, föredrar M65-jackan alla dagar i veckan.
 
Har folk glömt det här i TS?
Till saken hör att jag ibland känner mig väl muppig i den i vardagslivet, i de kontorsmiljöer jag rör mig i. Så jag vill ha en mer diskret jacka som inte lika tydligt andas skog och friluftsliv. Men vad?

Jag skulle påstå att m65-jackor inte uppfyller kravet. Det plagget ger mer nån sorts survivalist/unabombaren-vibb till ens look.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
MagArne Alternativ till jeans byxa Kläder 12
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Jekyll Alternativ till KM Einride Kläder 5
packåsnan Alternativ till Houdini Men's Liquid Rock Pants? Kläder 9
fson Alternativ till Ullfrotte-kofta? Kläder 10
pettter alternativ till skaljacka? Kläder 1
bredviken Alternativ till Marmot RIM? Kläder 0
Kalle E Högskaftat alternativ till Lundhagskängor Kläder 2
plp Alternativ till GT motsv. Kläder 4
cjonsson Alternativ till dunväst?? Kläder 1
5741 Alternativ till Globetrotter? Kläder 4
CAX Norröna SVALBARD ARKTIS COTTON ANO JACKET alternativ, Kläder 8
highlandpark Alternativ för dagsvandring höst/vinter Kläder 24
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
hrungnir Snugpak termokläder eller alternativ Kläder 9
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
PoiRan Fjällräven - finns alternativ? Kläder 14
ayn Tierra Pacman/Dynamic - åsikter, alternativ? Kläder 1
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...