Vilken kniv är bäst?

Har nog Mora 2000 som en "liten" favorit som ofta får följa med ut.
Den går att få jäkligt vass och ändå har jag använt den för att klyva vedbitar med bankning (inga jäkligt kvistiga), rensat fisk, fixat slanor, skrapat tände, brett mackor, plockat svamp, öppnat konserver, lagat mat och den levererar fortfarande efter 10 år och lite TDC och bryning...
Med samma slida kan den bäras både för höger och vänsterhänta, den är rostfri och handen får bra grepp om den.
Har både dyrare och billigare fastbladare, men för sitt pris är den svårslagen.
 
Tack för alla svar och ska kolla in knivarna som föreslogs. Haha ja jag är helt ny här på utsidan, får ta och läsa gamla trådar innan jag startar nya i framtiden

Välkommen till utsidan. Det är inte lätt att trampa rätt i nya forum.

Ett förslag till vad ditt nästa inlägg inte ska vara ;)

"Hej, vilket hillebergtält ska jag packa ned i min kajak (beroende på om jag har skädda eller roder) när jag jagar varg och har överlevnadsövningar i skogen?
Dessutom vill jag ha tips på ultralätt syrgasmask att använda när jag retrobultar Bispbergs klack."
 
Här är tre förslag på knivar som är väl värda sina pengar.
En av dom viktigaste aspekterna när man väljer en kniv är att man gillar kniven, tycker man om kniven så använder man den rätt och vårdar den rätt.

http://www.tacticalstore.se/se/art/morakniv-companion-heavy-duty-mg.php

https://www.varusteleka.com/en/product/terava-jaakaripuukko-110-w-leather-sheath/33531

http://www.casstrom.se/knivar/knivar/casstrom/casstrom-no10-swedish-forest-knife-nya-ek.html

Dom finns också i rostfritt.
Det är tre som jag gillar och tycker är bra.
Varusteleka och Casstöm har olika modeller titta på dom också om du vill.

https://www.youtube.com/watch?v=4Vkc8QpqcRs
 
Knivvikt är något man till att börja med inte tänker på alls men en Mora i Carbonstål väger 76 g, med slida. Min kortbladiga med samma bladprofil 69 g. Båda är fastbladare och utmärkta bruksknivar.

Bältes verktygs redskap, de jag har väger mellan 225 och 315 g med fodral.

Min dagliga lilla fällkniv väger under brevvikten 20 g.
Vad man själv tror sig behöva kan lätt efter kort bruk bli en lådvärmare till.

go tur
 
Att fråga efter vilken kniv som är "bäst" är som att fråga efter vilken mat som är godast. Allt handlar om personliga preferenser och vad man ska ha kniven till.

Ska man ställa en sån fråga så måste man börja med att definiera vad man menar med "bäst".


Och även om knivtråden startades för 10 år sedan så är den fortfarande aktiv, bara det är ju en indikation av hur ämnet engagerar.
 
Ja det är fascinerande med engagemanget
Själv använder jag i princip aldrig kniv i mitt friluftsliv (som är av lättsam art med markerade leder, 1-nattövernattning och inget eldande.)

Jag har en noname-fällkniv jag skär bröd med dock

Jag antar att ni storkonsumenter av kniv hanterar ved och grenar med kniven?
 
En vanlig morakniv eller motsvarande fyller de flesta tänkbara behoven på vandringen tillräckligt bra. Det är en väldigt bra och prisvärd kompromiss om nu en kniv skall göra allt. Att vissa sedan tycker det är kul med knivar och gärna nördar in sig på området är ju mer ett intresse än en absolut nödvändig nyttofunktion vill jag påstå, samma sak gäller de flesta andra prylar också, de flesta har både fler och bättre prylar än vad vi någonsin kommer att behöva...
 
Rosttrögt stål är bäst om man är i närheten utav sjöar och saltvatten men svårt att slipa om man inte är duktig, kolstål är lätt att slipa men tappar skärpan snabbt och är känsligt mot rostangrepp. detta är inget man behöver låsa sig på, vissa tillverkare och även skomakare slipar kniven åt dig för en hundring eller två.

En mycket pålitlig budgetkniv som jag har använt mig utav i alla år är mora 2000, svårt att hitta en bättre kniv för de riksdalerna.

En betydligt dyrare kniv som klarar det moran klarar och mycket därtill är Esee. den är mer klassad som överlevnadskniv och används idag i det militära.

När våran alldeles egna knivguru DePaul vaknar i tråden så kommer han att rekommendera finska Sissipuukko peltonen, och jag får nog hålla med om att det är en mycket bra kniv för vad man får betala.

Svenska F1 alt S1 är bara att lägga ner, den är förvisso vacker att titta på, men otroligt svåra att slipa och är inte direkt bra på något. men smaken är som baken, jag köpte en för en massa år sedan men använder den sällan.

De gångerna när jag har rört mig i fjällen på långvandringar så har det räckt med en fällkniv av större modell. rör man sig nedanför trädtopparna så hade jag nöjt mig med en mora 2000. vet man med sig att man kommer att vandra otaliga gånger framöver så hade jag siktat på en Sissipuukko. Vill jag skryta med prylar så hade jag satsat på en Esse.
 
Till kajak rekommenderas en fällkniv i västen fastsatt med lina. Förslagsvis i rostfritt eller rosttrögt stål. En som är hyggligt lätt att fälla ut dessutom.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...