Bildkvalitet kompaktkamera vs systemkamera?

"
Skulle vara kul att se ett bildexempel på Canon G1X som verkar intressant just för sin större sensorstorlek.
På tal om bildexempel så tycker jag det är lite märkligt att dom flesta som skrivit inlägg i den här tråden inte har några bilder upplagda. Just genom bildexempel kan man få ett hum om vad den ena eller den andra kameran kan prestera.
Några bilder måste det väl ha blivit med dom kameror som rekommenderas?

Christer

Tycker inte att det är så märkligt att inte lägga upp bilder fast man tipsar om en kamera man använder. Är själv en glad amatör och anser det inte rättvist mot kameran att lägga upp bilder för att visa vad den kan prestera. Mycket bättre att proffs får visa vad kameran går för. Tror att ett proffs kan få bättre resultat med en billig kompaktkamera än många amatörer med systemkameror.

Hur som så kommer här lite bilder från bla alpresa sommaren 2012. Min G1X blev inköpt under resan och hade inte lust att lära mig alla funktioner så allt är fotat med fullautomatik vad jag minns. Kolla exif-info om ni vill.

Orginalbilder ligger på:
www.xcadventures.com/ut/1.JPG
www.xcadventures.com/ut/2.JPG
www.xcadventures.com/ut/3.JPG
www.xcadventures.com/ut/4.JPG
www.xcadventures.com/ut/5.jpg
www.xcadventures.com/ut/6.jpg
www.xcadventures.com/ut/7.jpg
www.xcadventures.com/ut/8.JPG
 

Bilagor

  • 32.jpg
    32.jpg
    67 KB · Visningar: 956
  • 42.jpg
    42.jpg
    132.9 KB · Visningar: 940
  • 52.jpg
    52.jpg
    42.3 KB · Visningar: 938
  • 62.jpg
    62.jpg
    28.8 KB · Visningar: 953
  • 72.jpg
    72.jpg
    24.3 KB · Visningar: 956
  • 82.jpg
    82.jpg
    110.9 KB · Visningar: 1,044
Senast ändrad:
dom två översta var väldigt bra. mest handlar det om fotografen, men givetvis är det lättare att ta en bra bild med en systemkamera
 
Vad det gäller kvalitet, så är det självklart att mer glas ger bättre kvalitet. Här nedan finns en bild på en systemkamera med en normalzoom. Jag har exakt det objektivet och det väger 950 gram. Detta inklusive kameran ger fantastiskt bildmaterial (med en 60D). Men jag skulle aldrig vandra med en sån klump, det hade helt enkelt inte varit värt mödan. Det är också bökigt att ta upp och ner en sån kamera ur väskan/ryggsäcken hela tiden. Jag hade då hellre valt en canon G1X. Du får hög bildkvalitet, men i ett smidigare format. Här jämförs G1X med en Canon 7D med ett 24-70 2.8 (exklusive motljusskyddet):

Se
http://dpinterface.com/2012/03/12/canon-powershot-g1x-canon-eos-7d-indepth-comparison/

Bild tagen med en 60d och 24-70 2.8 (av mig):

IMG_6402.JPG


Bild tagen med Canon G1X (hittad på nätet):
[borttagen av admin]
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag är tacksam för alla tips och reflektioner ni har kommit med. Valet var svårt, men är avklarat och kameran är hemma.

Det blev alltså en Nikon D5100 och i slutändan var det mellan den och Canon G1X som jag valde. Utöver all tid framför datorn och diverse olika kameratestsidor kände jag på och provade båda en stund i affären.

Avgörande var:
känslan
priset
möjlighet att byta optik
batteritiden
manuell zoom
sökaren - jag blir yr av att använda G1X:ans sökare
(dessutom tycker mina döttrar att canonen är ful) :cool:

Bildkvaliteten är svår att jämföra då optiken spelar roll, men jag upplever inte att den är sämre hos D5100 tillsammans med 18-55vr kitobjektiv än hos G1X. Visserligen är optiken inte riktigt lika ljuskänslig.

Byggkvaliteten är till Canons fördel. Den känns väldigt gedigen, men också ganska tung. Det skiljer ca 300g i vikt mellan kamerorna (med kitobj.). Skillnaden i storlek är större och Canonen får naturligtvis plats i fickan även om den är väl tung att ha där.

Tack än en gång för er input!
/daniel
 
Vad det gäller kvalitet, så är det självklart att mer glas ger bättre kvalitet. [/IMG]

Mera ljus blir det men inte självklart bättre kvalitet. I bra ljus är det ingen skillnad allt annat lika(bländare, sensor och objektivets andra egenskaper).

Det viktigaste för mig är att det skall vara roligt att fotografera. För mig innebär det oftast att det skall vara enkelt att dra upp kameran och att det skall gå snabbt att få till en bild.

Thure
 
Jag har både DSLR och kompaktkamera och gick alltid med systemkameran i början men de senaste 2 åren är det nästan alltid kompaktkameran dom följer med ut. Det blir för jobbigt att släpa med systemkameran och packa i och ur i ryggan varje gång det ska fotas. Kompaktkameran gör att jag får med bilder hem som jag inte orkat ta med systemkameran och dom bilderna är naturligtvis 100% bättre än bilderna som aldrig skulle tagits.

Viktigaste är ändå att fråga sig vad man ska använda bilderna till, en bra kompaktkamera nuförtiden räcker långt för privat bruk.
 
Själv släpade jag under 20 års tid med mig hela systemutrustningen, på slutet endast D300 och två tunga objektiv, i skidbacken, på fjället osv. Köpte mig en bra kompaktkamera för att slippa bära så tungt. Efter en tur i Stora Sjöfallet blir det tillbaka till att bära. För mig är bildkvaliteten viktigare än de där kilona.

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.
 
Kanske sparkar in en öppen dörr, men jag tycker att skillnaden mellan system och kompakt handlar mer om skillnader i flexibilitet än i absolut bildkavlitet.

Det finns många kompaktkameror som tar bilder som i alla praktiska tillämpningar är omöjliga att sklja från de som en systemkamera skulle ta av samma motiv, så länge motivet är på kompaktkamerans 'hemmaplan'. Om man t.ex mest fotograferar landskap med stort skärpedjup och normal brännvidd, närbilder utan krav på arbetsavstånd eller porträtt i någorlunda bra ljus så har man inte så värst mycket att vinna på att släpa med sig en betydligt tyngre och dyrare systemkamerautrustning. Det systemkameran ger är ju ffa just flexibiliteten att fotografera fler typer av motiv, och under fler förhållanden än vad kompaktkameran tillåter, genom ett större utbud av brännvidder, ljusstyrkor, inställningsmöjligheter osv.
 
Kort skärpedjup

för att renodla ett motiv är betydligt enklare att tillämpa med en lite längre brännvidd och en större sensor samt manuell fokusering.

Riktigt bra kontroll över skärpan fås med storformatkamera där man kan tilta objektivet och filmplanet.

Då är man långt från min lilla i sin klass utmärkta Panasonic FT3 vattentäl, stötsäker, inbyggd kompass och GPS etc.

Men en sån liten kompakt är snabb att ta fram när tillfället bjuder sig som t ex vid mötet med en snok: http://www.youtube.com/watch?v=HipsdBkpg3c

Thure
 
Under bra ljusförhållanden tar du bilder med din D60 som är i princip lika bra som med en spritt ny systemkamera i värstingklassen, åtminstone tills du skall göra affischer på 1x2 meter. Utvecklingen har framförallt skett på högISO-området.

Ingen kompaktkamera tar bilder som ens är i närheten, oavsett vad man menar. .

Det är för kategoriskt formulerat även om jag förstår vad du menar och håller med:)

Två kompaktkameror:
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/sony_rx1_review.shtml
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/sigma_dp2m_review.shtml
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bomsidaisy bibehållen bildkvalitet? Fototeknik 5
MTB Bildkvalitet vs pris Fototeknik 3
Tapio_ut Äldre kompaktkamera vs. nyare? utveckling? Fototeknik 32
Trikåmannen Vattentät/stöttålig kompaktkamera jan 2014? Fototeknik 10
brigas Ny kompaktkamera med bra zoom Fototeknik 2
gusbo Ny mindre kompaktkamera Fototeknik 44
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Martin Fjäderlätt Kort skärpedjup med kompaktkamera? Fototeknik 21
joask202 Vidvinkel eller väderskydd? - Kompaktkamera Fototeknik 15
swedepeter vattentät kompaktkamera? Fototeknik 7
URB65 Analog systemkamera? Fototeknik 9
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
Banankontakt Liten systemkamera som filmar bra? Fototeknik 19
ren Stryktålig snabb systemkamera ? Fototeknik 10
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
vrccmember systemkamera Fototeknik 2
alven Lätt systemkamera? Fototeknik 14
Colt3n Köpa Systemkamera Fototeknik 5
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
dennis.b Film i HD med systemkamera. Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
horselove1 Digital systemkamera Fototeknik 33
Fisch Val av digital systemkamera? Fototeknik 10
Pinotnoire Systemkamera m. bra kvalitet & bra pris(?) Fototeknik 10
Avslutatmedlemskapx Bärbar digital systemkamera som tål normalväder Fototeknik 33
henrik78 Bra systemkamera för en relativt billig peng Fototeknik 11
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
dr_ljungberg Lätt manuell systemkamera Fototeknik 2
arghe Vattenskyddad systemkamera Fototeknik 7
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
robbanf Köpa systemkamera Fototeknik 14
Norström Jämför kompakt- med systemkamera Fototeknik 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...