Fjellklatring i Lofoten

  • Trådstartare fhi8848@hotmail.com (Per J)
  • Start datum

fhi8848@hotmail.com (Per J)

Gäst
Tänkte passa på när det ändå frågas om klätterkurser här. Har anmält mig till fjellklatring i Lofoten kursen som hålls av NNKS i Henningsvær.


Undrar om någon har erfaranheter från NNKS? Positivt? Negativt?


Och HUR lång tid tar det att köra dit från Stockholmstrakten med tanke på alla färjor. Jag har kört till Narvik några gånger, men inte vidare ut på Lofoten...


Per
 

fhi8848@hotmail.com (Per J)

Gäst
Svarar på min egen fråga

Jo, nu har jag varit där. Det var bra - rekomenderas.
 
Alpin kurs?

Hej!

Var det en alpin klätterkurs du gick, eller var det en nybörjar- eller fortsättningskurs i klippklättring?

Jag gick nybörjarkursen där -93, det var en suverän vecka! Funderar nu på en mer alpin variant där man lär sig mixad klättring och att hantera andra problem som man ställs inför på höga berg.


/Jocke
 
Typ fortsättningskurs

Kursen jag och min kompis genoförde var lite speciell. Vi bokade upp oss i två veckor och gick först igenom med våran guide vad vi ville göra och tillsammans formade vi en kurs. Eftersom vi redan var klättrare innan blev det en "fortsättningskurs". Tre dagar körde vi kamraträddning och en dag teknisk klättring. Första dagen testades vi av guiden vad vi kunde med topprepsklättring och säkringsplaceringar.

Vi genomförde 6 längre tillämpade turer. Av dessa ledde vi 2 med guiden som turist (andreman). Den längsta var nio replängder och den kortaste fyra.

Vi hade 2 olika guider, en Svensk första veckan och en Norsk andra... Båda var mycket kompetenta.

Kan tänka mig att återvända på vintern!
 
NNKS - litet kritik

Kan inte låta bli att ge litet känga åt Nordnorska Klatreskolan. Vi gjorde en fortsättningsklippkurs med dem i augusti i år. Själva kursen och undervisningen verkligen bra, men mycket styva arrangemang vad gäller flexibilitet. Vi var 5 deltagare på 2 guider, och önskade alla komma iväg relativt tidigt på morgonen (då vädret generellt sett åtminstone under vår vecka där var klart bättre). Omöjligt att ordna ens frukosten tidigare än kl 9... Någon dag var vi vid väggen först vid ½12!
Klattreskolans ägare (som vi alla per mail varit i kontakt med) fanns nog på plats, men dök aldrig upp för att officiellt hälsa på oss eller liknande, vilket inte kändes så välkomnande. Vi gjorde visserligen en av de sista kurserna för säsongen, men ändå kändes stället litet nedkört.
Vi hade en utmärkt kurs tack vare Marit och Terje, våra guider, men kursen kändes i mitt tycke nog något överprissatt. Dagarna ute kunde ha varit rejält längre eller så program på kvällarna.

Lofoten kan dock varmt rekommenderas. Fantastiskt ställe!

hälsn My
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...