Rombo-leden

Jag har hört talas om en pilgrimsled som kallas Romboleden och som ska gå från Västerås till Trondheim. Är det någon som vet nåt mer om den?
 
Vi kom in på Romboleden i en annan tråd men eftersom det är utanför ämnet där så fortsätter vi här istället.

Mina frågor till Aron är följande; Var leden framkomlig överallt där du gick? Var den dåligt markerad (kan inte påminna mig om att jag såg en enda ledmarkering i trakterna där vi råkade på varandra i våras)? Finns det någon ledbeskrivning med info om vindskydd, m.m.? Tack!
 
Du får gärna ge en detaljerad beskrivning men vi kan väl ta det i en annan tråd, t.ex. den här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=8404&highlight=romboleden

Jag visste väl att mina anteckningar skulle komma till nytta :)

Här följer en beskrivning av Romboleden mellan Älvdalen och Högvålen.

Först en förteckning över skydd:
N: 6797439 E: 451915: Slogbod med bänkar
N: 6798419 E: 452491: Liten stuga med brits
N: 6799859 E: 452907: Slogbod med bänkar
N: 6801987 E: 453451: Slogbod med bänkar
N: 6806823 E: 453543: Slogbod med flyttbara bänkar
N: 6812583 E: 451803: Slogbod med golv
N: 6821575 E: 448235: Slogbod med golv
N: 6822791 E: 447787: Slogbod (med golv?)
N: 6824947 E: 446555: Slogbod (med golv?)
N: 6830251 E: 445151: Dritränn. Privat men öppen för alla. Väl utrustad stuga med plats för många.
N: 6832403 E: 445655: Korskälla. Mysig stuga med plats för två.
N: 6852327 E: 430695: Vindskydd. Skräpigt och enbart en tvärgående bänk. Undvik.
N: 6854903 E: 424279: Slogbod i bra skick. Fina dass vid rastplatsen. Mysig men spartansk stuga 100 m österut.
N: 6863995 E: 422656: Stuga med britsar. Dåligt skick, råttor och mögel. Undvik.
N: 6867663 E: 419852: Lillhärjåbygget. Sevärt med trevligt folk som bor där. Hyr ut gäststugan.
N: 6870331 E: 415488: Viste. Fint enligt vad jag hört (ej besökt). Kanske tillhör Lillhärjåbygget, så hör med dem först.
N: 6871853 E: 412204: Vindskydd, en tvärgående bänk.
N: 6879117 E: 407267: Hågntjärn. Prismastuga och raststuga. Oklart om övernattning tillåten.
N: 6883862 E: 407543: Stenruten. Rätt tråkig raststuga. Övernattning med all sannolikhet ej tillåten.
N: 6892989 E: 405795: Raststuga. Övernattning med all sannolikhet ej tillåten.
N: 6897373 E: 401251: Raststuga. Oklart om övernattning tillåten.
N: 6898525 E: 400563: Vindskydd, taket avblåst. Undvik.
N: 6903693 E: 393139: Vindskydd, en tvärgående bänk.

Som man ser på kartan börjar leden längs väg för att först efter 5 km (strax efter Rot) gå över i stig. Den första delen upp till Klitten är inga konstigheter, det är en kombinerad stig och skoterled som verkar rätt välanvänd.

Även efter Klitten kan man räkna med en ordentligt utmärkt led. Markeringarna ser lite annorlunda ut än de brukar då det är en pilgrimsled, och namnet är här inte Romboleden utan det älvdalska Bufyärsween, men bara man accepterar det så kommer man att ha en trevlig tur.

Det är egentligen inga konstigheter förrän man kommer till Dalstugan (N: 6807113 E: 453336). Bron över Rymman har kollapsat, men det är ett enkelt vad. Därefter märker man omedelbart att den del av leden man fortsätter på är mindre trafikerad. Det är dock fortfarande inga konstigheter att följa. Strax norr om Råmålsberg (N: 6812577 E: 451800) ligger enligt mig ett av de mysigaste vindskydden som finns, mest för att man här inser att det verkligen inte är någon som går här. När jag var där drömde jag mig bort lite och tänkte att man kunde stanna vid det vindskyddet en hel sommar och bara försvinna.

Blandbäckskojan är en privat jaktstuga, så den avstickaren behöver ni inte ta. I Svartberg (N: 6815809 E: 449248) har jag hört att det finns en slogbod i gott skick, men jag kunde inte hitta någon sådan trots en god tids letande. Leden strax söder om Svartberg är bedrövlig, men det spelar egentligen ingen roll, eftersom man oavsett hur man går kommer att springa på den lilla öst-västliga vägen som sticker ut just där, bara man går åt rätt håll.

Håll ut. Efter Svartberg är leden i gott skick ända upp till Balserjungfrun, som är en udda syn. Det är en skyltdocka som står mitt ute i skogen. Till henne ska man offra något, så ha med en kaka eller två.

Därefter blir leden mer intressant. Det finns markeringar upp till Tapptjärnskojan (privat jaktstuga), men därefter försvinner stigen helt. Här är det en period bara några blåa plogpinnar som visar vart man ska gå. Det är tidvis också ganska fuktigt.

Sådär fortsätter det väl upp till Korskälla. Ibland finns det stig men inga markeringar; ibland finns det markeringar men ingen stig. Jag tyckte dock att det var lättnavigerat ända upp till länsgränsen. Den sista milen går dock över Älvdalens skjutfält, så kolla upp att området inte är avlyst.

Dritränn kan tyckas riktigt trevligt, men är ni bara inte fler än två i sällskapet är det värt att fortsätta upp till Korskällan, som är betydligt mysigare, om än mindre lyxigt.

Nu lämnar vi Dalarna och kommer in i Härjedalen. Här kan man tro att det finns en led att följa, men tji fick ni som trodde det. Jag rekommenderar att man går upp på Storhäden och därefter går kompassgång över Slättåsen och prickar vägen som går upp på Granåsen. Notera att magnetiskt norr här är 6° öster om kartans norr.

(Intressant men oviktigt är att det finns en liten, liten ledmarkering vid N: 6840232 E: 443586, trots att det enligt kartan inte finns någon led där.)

Nu följer en tråkig dag eller två (beroende på hur snabbt ni går). Det är svårt att hitta mysiga tältplatser här, men det finns en trevlig gräsplätt vid N: 6844372 E: 441589, om än lite väl nära Korskälla. Fördelen är att det är lätt att navigera längs väg. Vid N: 6850167 E: 438413 stämmer inte vägarna riktigt med kartan, men det är bara att gå på så kommer ni rätt. Vid Korskällåsen (helt annan plats än Korskälla) rekommenderar jag att man går upp till vändplatsen N: 6851123 E: 433601 och korsar hygget som är på åsens topp för att komma till vändplatsen på andra sidan. Glöm att hitta leden där, den finns troligen inte.

Fortsätt längs Härjån och Särnavägen till Lövnäsvallen.

Lövnäsvallen är vandrarens drömställe. Du har här tillgång till tre regelbundet underhållna dass, en stor, fin slogbod och dessutom en fin stuga med en stor eldstad inuti. Bra med ved också!

Känner man sig dagen därefter lite äventyrlig av sig kan man fortsätta att följa Romboleden som följer Lill-Härjån. Efter 6 km kommer man till ett vad som en gång var utrustad med ett rep. Hela den här delen av Romboleden mellan Lövnäsvallen och Lillhärjåbygget är intressant i det avseendet att leden är ordentligt markerad hela vägen, men det finns inte en tillstymmelse till stig, särskilt inte efter vadet. Men det var du som kände dig så himla äventyrlig just idag. Ska det va så ska det va. Det kanske är ganska rimligt ändå, med tanke på att du just har avklarat 35 km vandring på väg.

Om jag skulle göra om den här sträckan skulle jag istället gå upp till Stor-Härjåvallen och följa leden (som är en stig på kartan) som går upp mot Lillhärjåbygget. Den är väl underhållen och lite av traktens (Lillhärjåbyggets) stolthet. Sen är det bara att vika av längs med Romboleden när du korsar den. Och missar du Romboleden kommer du att märka att du har gått för långt när du kommer till Lillhärjåbygget, vilket inte är så farligt det heller.

Känner du dig trött så kan du hyra stuga vid Lillhärjåbygget eller sova vid Milleststöröset. Jag fick intrycket av att det var en stuga i samma stuk som den vid Lövnäsvallen. Den kanske är privat dock, så kolla med Lillhärjåbygget först.

Över fjället är leden rösad. Inga som helst konstigheter. Det är något vad vid vindskyddet strax innan länsgränsen, men den var verkligen inget som man behövde oroa sig för. Jag tyckte att det var kul att gå rakt över Häggingfjället direkt till Hågntjärn (Sömlingshågna är riktigt vackert att se där uppifrån). Därefter är man ju i stort sett i befolkat område, så det är bara att traska rakt ner till Lofsdalen. Där kan man äta pizza med renskav och lingonsylt, vilket är en upplevelse i sig.

Jag försökte gå rakt upp från Lofsdalen och hitta rätt därifrån, men det är ett sådant myller av vinterleder i området att det var riktigt lätt att gå fel. Därför bör man nog fortsätta längs med Romboleden genom att gå upp vid Rombovallen (N: 6889006 E: 405883).

Resten av vägen till Högvålen är inga konstigheter. Bitvis är leden bara utmärkt som vinterled och dessutom lite blöt, men det är som det brukar vara på Romboleden. När man ska ta sig till vindskyddet söder om Högvålen ser det ut som att man kan vika av innan vattendraget och komma rätt, men man måste korsa vattendraget och därefter gå hundra meter innan man kommer till rätt infart.
 
Senast ändrad:
Fantastiskt, jättestort tack! Där fick jag svar på alla mina frågor och en hel del till. Låter helt klart som att du hade en minnesvärd vandring längs denna led!
 
Gick den här leden förra veckan och har väl kanske inte så mycket att tillägga utöver Arons utförliga beskrivning ovan.

Tappade bara bort leden på ett ställe före länsgränsen i ett ungskogsparti strax söder om Svartberg, men lyckades i övrigt följa den ända upp till länsgränsen. Efter länsgränsen följde jag Arons råd och gick på kompassen knappt en mil vilket var jättefin väg förutom sista kilometern före skogsvägen som bestod av tät ogallrad contorta-tall -- mindre skönt en varm dag med bara T-tröja på överkroppen.

Har lagt upp några bilder på vindskydden utefter Bufyärsween på Google maps.

Värt att notera är att Bufyärsween förutom röd-gula färgkluttar är markerad med huggna bläckor i träden nästan hela vägen vilket hjälper på de ställen där färgen flagnat av. Detta är något jag bara sett spridda spår av på gamla leder längre norrut tidigare och knappast trodde att man gjort någonstans i modern tid.

Imponerande og galet värdefull information för den/de som vill gå Ramboleden/ Bufyärsween.

'Ramboleden' bara måste man ju gå ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.