Små fina cykelvägar i Östergötland/Sörmland

Jag och tjejen funderar på att cykelsemestra ett par dagar i hemtrakterna med om möjligt start och stopp i Norrköping. Annars har vi inga problem att få lift med cyklar och packning.

Vet ni någon bra rutt som kan vara värt att kolla upp? Gärna långa små mysiga grusvägar ute på landet. Vi är inga elitcyklister så det ska inte vara 20mil om dagen. Bara lite lugn cykling och titta på naturen. :)
 
Färjorna

över Bråviken och Slätbaken möjliggör trevliga rundturer. E4:an dvs den gamla är faktiskt inte så dum den heller för kortare bitar i och med att bilarna i mycket stor utsträckning kör på motorvägen.

Finns ett stort antal fina småvägar att rulla fram på ute i spenaten. Däremot bör man undvika E22 och större länsvägar.

Många gillar t ex att cykla utmed Göta kanal.

Thure
 
Uknadalen kanske passar in i rutten. Jag och min flickvän ska cykla runt i Östergötland om en månad. Men vi har inte detaljplanerat rutten. Vi kanske ses.

Mange
 
Jag är uppvuxen i Kolmården som är jättefint på sommaren men jag har inte tagit några längre cykelturer där. Nunnebanan skulle kunna vara ett kul dagsprojekt för den som har vägarna förbi och vill cykla på grus.
Funderar lite på att cykla mot Kvarsebo och sedan vidare till Nävekvarn. Blir till att leta fram mina gröna kartor och se om det finns bra småvägar utmed kusten.

Götakanal lät intressant, måste också kollas upp :)
 
Göta Kanal

Det låter som "the way to go"!

Det finns en markerad cykelled från åtminstone Borensberg och längs kanalen. I Linköping kör man på södra sidan om Roxen på små slingriga landsvägar där man bara störs av en och annan cabriolet eller cruisande MC. Det finns cykelkyrka i S:a Harg på sommaren.

I Norsholm fika man på kanalkaféet! Grymt!

Cyklar ni från Väster till öster så har ni nog oftast medvind också...

Det är en fin tur, med många platser för bad, glass och härlig cykling!

Lycka till!
 
Jag håller med om att turen Borensberg - Berg längs Göta kanal är kanonfin. Om ni inte vill cykla allt för långt kan ni sedan ta norra sidan av Roxen mot Vånga och sedan tillbaka till Nkpg. Rätt trevliga vägar. Annars kör fiskaren i Berg (roxens enda) cyklister över till Norsholm, där kanalen fortsätter. Vet dock inte vad det kostar. Borde dock finnas information om detta på Kanalbolagets hemsida.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...