Stort knivintresse - välj din favoritkniv

På tal om fiskekniv så provade jag en Mora 2000 som fiskekniv i somras... gör inte det, totalflopp :)
Förstår. Kan tänka mig att den inte funkar 100%-igt.

Vad var det som framför allt gjorde den obekväm/opassande? Kan tänka mig själva bladlängden samt slipfasen? Dessutom kan nog parerskyddet vara ivägen något.

~Paul~
 
Förstår. Kan tänka mig att den inte funkar 100%-igt.

Vad var det som framför allt gjorde den obekväm/opassande? Kan tänka mig själva bladlängden samt slipfasen? Dessutom kan nog parerskyddet vara ivägen något.

~Paul~

Jag brukar öppna fiskarna genom rumpan. Kniven var för flat och "trubbig/knubbig". Hade behövt en mer definierad spets. Sedan var kniven för kort för att arbeta med.

En sådan här hade varit mer på sin plats i båten:

http://www.buckknivar.se/fishing/225-silver-creek-9-filet-knife.html

//Per
 
Jag brukar öppna fiskarna genom rumpan. Kniven var för flat och "trubbig/knubbig". Hade behövt en mer definierad spets. Sedan var kniven för kort för att arbeta med.
Hm, ungefär vad jag misstänkte. Fast en flexibel filékniv är väl inte heller helt optimal till grovrensning?

Personligen skulle jag välja ett fastare blad fast ändå smäcker.

~Paul~
 
En svensk

Tänkte bidra med lite svenskt hantverk i denna tråd. Roger Fält heter denna trevliga och kompetenta knivtillverkare, svensk mästare 2009 och tvåa 2010 i klassen fulltångare.
IMG_7378.jpg

Läderarbetet ¨håller samma höga klass.
IMG_7383.jpg

Testade denna under helgens korvgrillning med barnen:)

//per
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...