Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Sitter o klämmer på en Böker Arbolito Nicker Bird som jag köpt på Bass Pro Shop i dag. Vet inte vad jag ska ha den till, men vacker är den. Passar väl i samlingen.
Jo, det finns vissa drag i den här typen av kniv som gör den vacker, antar jag. Detta är ju en tysk/österrikisk skapelse som går tillbaka många hundra år i tiden. Det mest utmärkande draget är det avsmalnande handtaget intill guarden. Poängen är att den skall kunna hantera diverse grepp med fingrarna högst upp på handtaget. Det handlar nämligen om en jaktkniv för småvilt.

Ett typiskt exempel: http://www.messerdepot.de/images/product_images/popup_images/564108a.jpg

Materialet i dessa knivar är inte alltför sällan bockklöver (rådjur), horn, stackat skinn, samt ben. För vårt klimat här uppe i norden så är en del av dessa material kanske något för spröda och känsliga, också med tanke på tillverkningsmetoderna. Över huvud taget så är den här modellen lite för ömtålig för vårt bruk pga den tunna inpassningen av bladet i handtaget i kombination med sticktångekonstruktion.

Din kniv är en modernare och robustare variant på ett gammalt tema. Personligen undviker jag knivar med alltför stor häl och ricasso eftersom dessa i mitt tycke förhindrar ett effektivt skärarbete.

~Paul~
 
Rariteter

Tja, vi får väl blåsa lite liv i den här tråden då och då. :)

Mora Classic Original 2/0 är normalt tillverkade i laminatstål.

Nu har jag dock fått en leverans med dessa knivar fast bladet är utav kolstål. Jag pratade med Mora och det är helt enkelt en produktionsmiss.

Det känns otroligt spännande att ha dessa knivar i sin ägo. Lite som att ha ett Tre Shilling Banco i sin ägo. :)

Vad tror ni? Kommer det bli ett otroligt raritetsvärde på dessa knivar?
 
Tja, vi får väl blåsa lite liv i den här tråden då och då. :)

Mora Classic Original 2/0 är normalt tillverkade i laminatstål.

Nu har jag dock fått en leverans med dessa knivar fast bladet är utav kolstål. Jag pratade med Mora och det är helt enkelt en produktionsmiss.

Det känns otroligt spännande att ha dessa knivar i sin ägo. Lite som att ha ett Tre Shilling Banco i sin ägo. :)

Vad tror ni? Kommer det bli ett otroligt raritetsvärde på dessa knivar?
Kanske för inbitna morasamlare. Men tyvärr är kolstålet i denna variant av sämre klass än det kolstålet som laminatknivarna är utrustade med. I det här fallet rör det sig om Uddeholm UHB 20C (AISI 1095) eller C.D. Wälzholz-Brockhaus GmbH CK 101 samt CK 95 (snarlika Uddeholmstålet).

Laminatkärnan är däremot tillverkad i Uddeholm UHB 2140/Arne (AISI 01). Det här stålet är förnämligare än det simpla 20C.

Så för min del så anser jag att den "unika" varianten du har kommit över inte kan mäta sig med originalet när det gäller materialval. Men som sagt, för inbitna samlare kan det vara något, trots allt ;).

~Paul~
 
Kanske för inbitna morasamlare. Men tyvärr är kolstålet i denna variant av sämre klass än det kolstålet som laminatknivarna är utrustade med. I det här fallet rör det sig om Uddeholm UHB 20C (AISI 1095) eller C.D. Wälzholz-Brockhaus GmbH CK 101 samt CK 95 (snarlika Uddeholmstålet).

Laminatkärnan är däremot tillverkad i Uddeholm UHB 2140/Arne (AISI 01). Det här stålet är förnämligare än det simpla 20C.

Så för min del så anser jag att den "unika" varianten du har kommit över inte kan mäta sig med originalet när det gäller materialval. Men som sagt, för inbitna samlare kan det vara något, trots allt ;).

~Paul~

Hahahaha, du är otrolig Paul. Hur kan man veta så mycket om knivar/knivstål? Det är en gåta för mig.

Ola
 
Kanske för inbitna morasamlare. Men tyvärr är kolstålet i denna variant av sämre klass än det kolstålet som laminatknivarna är utrustade med. I det här fallet rör det sig om Uddeholm UHB 20C (AISI 1095) eller C.D. Wälzholz-Brockhaus GmbH CK 101 samt CK 95 (snarlika Uddeholmstålet).

Laminatkärnan är däremot tillverkad i Uddeholm UHB 2140/Arne (AISI 01). Det här stålet är förnämligare än det simpla 20C.

Så för min del så anser jag att den "unika" varianten du har kommit över inte kan mäta sig med originalet när det gäller materialval. Men som sagt, för inbitna samlare kan det vara något, trots allt ;).

~Paul~

Attans! :)

Och jag som hoppades att jag satt på en smärre förmögenhet.

Men jag lärde mig mer om moraknivarna i alla fall så på ett sätt blev jag rikare.
 
kniv

Men va fasen. Använder du en Randall?!? Att klyva ved med?? Herre Jesemane...

Får man fråga hur du har kommit över kniven? Det måste väl ändå ha varit en gåva eller?

~Paul~

Den har jag köpt av janne på Knivkompaniet. Jag köper mina saker för att använda dom.
Jag tycker det är trist att folk inte vågar använda sina grejer.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...