Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Skriver man "made in Sweden" förväntar sig kunden att delarna till kniven tillverkas i Sverige såväl som slutmontering, annars är det bättre att skriva "designed in Sweden" eller "assembled in Sweden". Visar mer respekt för kunden.

Håller med! fram tills nu har ju jag trott att EKA var helt Sverige-gjort och har gärna betalat för att de är svesnkt-gjort.
 
Skriver man "made in Sweden" förväntar sig kunden att delarna till kniven tillverkas i Sverige såväl som slutmontering, annars är det bättre att skriva "designed in Sweden" eller "assembled in Sweden". Visar mer respekt för kunden.
Det har blivit lite förvirrande med alla dessa joint ventures där man kallar något för något det inte riktigt är. Fällkniven AB gör ju samma sak. De flesta oinvigda tror att knivarna tillverkas inrikes ;).

~Paul~
 
Håller med! fram tills nu har ju jag trott att EKA var helt Sverige-gjort och har gärna betalat för att de är svesnkt-gjort.
Jag fick reda på för många år sedan att EKA-knivarna tillverkades delvis i andra länder (Portugal och Kina). När jag sedermera läste en artikel i en tidning så dementerades detta åt det kraftigaste. Tydligen stämde den initiala infon i alla fall.

~Paul~
 
OK. Så till något som många kanske kommer att begråta lite. Sandvik har tydligen stoppat produktionen av 12C27.

Detta säger jag med tanke på vår tidigare diskussion gällande EKA-knivar. Deras primära ståltyp är ju just 12C27, liksom Mora of Swedens och många andras.

~Paul~
 
Använder du den? Jag har den delvis tandade versionen. Men eftersom den är numrerad så används den inte. Den är dock en klassiker. Synd som sagt att nästan alla Spydies har en ibland onödig ricasso/slag.

~Paul~

Används jepp, hade den varit sågtandad hade den inte varit en del av min samling, tycker inte om sågtandade knivar.

ricccoson håller jag med om, känns ganska onödig då jag håller säkert grepp utan den som den är nödvändig!

om än de är inte så farlig
 
Används jepp, hade den varit sågtandad hade den inte varit en del av min samling, tycker inte om sågtandade knivar.

ricccoson håller jag med om, känns ganska onödig då jag håller säkert grepp utan den som den är nödvändig!

om än de är inte så farlig
Jag var tyvärr tvungen att acceptera den sågtandade versionen eftersom jag annars hade äventyrat mitt medlemskap i Spydercos samlarklubb. Självklart hade jag starkt föredragit den släteggade versionen.

Jag kan trots allt tänka mig att kniven är mycket användbar, bara man sänker eggvinkeln något. Vilket stål är det i din version? S30V?

~Paul~
 
Jag var tyvärr tvungen att acceptera den sågtandade versionen eftersom jag annars hade äventyrat mitt medlemskap i Spydercos samlarklubb. Självklart hade jag starkt föredragit den släteggade versionen.

Jag kan trots allt tänka mig att kniven är mycket användbar, bara man sänker eggvinkeln något. Vilket stål är det i din version? S30V?

~Paul~

intressant! cpmS30V är de hur mycket bör jsg sänka?!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.