Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Senaste tillskottet är denna lilla fastbladare. RWL-34 och kolfiber från min danska favorit Jesper Voxnaes.
Gillar inte Kydex så jag gjorde en enkel läderslida till den. Avbildad tillsammans med Sebastian Larssons skapelse.


En liten fastbladskniv är inte dumt. Lutar mer och mer åt detta alternativ istället fär fällkniv.

//Per

Fiint lite Nessmuk stuk på fastbladarn :)

Seved
 
Städade lite i några lådor idag och hittade ett antal knivar jag inte sett på länge. Hade nästan glömt att jag hade dem. Det är bra att röja ibland! :)

Först hittade jag de här...
Fastbladare.jpg

Några fastbladare bland alla fällknivar​

Sen några mer udda fåglar...
Finska%20knivar.jpg

Två små finska knivar​

Och en kniv som jag vet att åtminstone dePaul känner igen :)
Paradstickert.jpg


Paradstickert%202.jpg

Såväl den övre finska kniven som den sista är fynd från Antik- och samlarmarknaden i Stockaryd för många år sedan.

/ J
 
Synpunkter på de nya Mororna? Här Robusten. Gillar bladet bättre än på Companion, men hade föredragit parerskydd a la Mora 2000.
 

Bilagor

  • 1274_0d0866b66d56ce0325681b54739ae62b.jpg
    1274_0d0866b66d56ce0325681b54739ae62b.jpg
    47.3 KB · Visningar: 972
Synpunkter på de nya Mororna? Här Robusten. Gillar bladet bättre än på Companion, men hade föredragit parerskydd a la Mora 2000.
Det är inga problem att Dremla bort parerskyddet. Det är ett ickeproblem således. Däremot så anser jag att bladet är för tjockt och slipfasen för trubbig för de flesta vanligt förekommande arbeten.

~Paul~
 
Nej det är så klart inget svårt att slipa bort lite plast. Men det är ju betydligt trevligare om det är så från fabrik. Annars ser kniven bra ut.
 
Sitter just i solen på en backknöl under en svagstömsledning som kraftbolaget vänligt nog röjt i våras. Teoretiskt har jag en halv km sikt åt vardera hållet men dimman stiger av solen så längst ned i svackorna syns det bara svagt. Tog just en kåsa kaffe och rörde i sockret med min U2a. Flera infrusna älglegor och mycket spår höjer spänningen!

Bosse
 
Synpunkter på de nya Mororna? Här Robusten. Gillar bladet bättre än på Companion, men hade föredragit parerskydd a la Mora 2000.

Har inte sett dem än men spontant efter att ha kikat på din bild är jag böjd att hålla med DePaul. Det är en väldigt liten slipfas så det borde bli rätt mycket stål bakom eggen. Så oavsett hur vass den här så skär den troligen sämre än den kunde ha gjort.

Jag skulle vilja veta hur man tänkte där. Är det amerikanska kunder och deras eviga bankande på knivryggar ("batoning")för att använda dem som spräckkilar som ligger bakom månne?
 
Sitter just i solen på en backknöl under en svagstömsledning som kraftbolaget vänligt nog röjt i våras. Teoretiskt har jag en halv km sikt åt vardera hållet men dimman stiger av solen så längst ned i svackorna syns det bara svagt. Tog just en kåsa kaffe och rörde i sockret med min U2a. Flera infrusna älglegor och mycket spår höjer spänningen!

Bosse

Låter riktigt nice! Blev det någon älg?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.