Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Apropå klassiska knivmönster

Jag får väl bidra med en bild som återgång mer till klassiska material och mönster. Mässing, horn, ben och nitade konstruktioner. Här min blygsamma samling av Rough Riders som för övrigt är ett utmärkt märke att starta med. Ytterst välbyggda med fin finish i relation till pris. Flera av dem är faktisk i par med mina Case. Materialen är förstås enklare med t ex 440 i bladet och behandlat ben i olika varianter som huvudamaterial i skollorna. Men de är ruskigt vassa.

På bild exempel på mönster som: "Whittler", "Canoe", "Stockman", "Sunfish", "Elephant toenail", "Trapper", "Barlow", "Peanut" och "Cokebottlehandle samt "Halfhawk" som mer är utförande än mönster.

Rough%20Riders%201.jpg

Några fällisar av märket Rough Rider


Rough%20Riders%202.jpg

Tänkte återkomma med lite fler bilder på några av dem. :)

/ J
 
Jag får väl bidra med en bild som återgång mer till klassiska material och mönster. Mässing, horn, ben och nitade konstruktioner. Här min blygsamma samling av Rough Riders som för övrigt är ett utmärkt märke att starta med. Ytterst välbyggda med fin finish i relation till pris. Flera av dem är faktisk i par med mina Case. Materialen är förstås enklare med t ex 440 i bladet och behandlat ben i olika varianter som huvudamaterial i skollorna. Men de är ruskigt vassa.

På bild exempel på mönster som: "Whittler", "Canoe", "Stockman", "Sunfish", "Elephant toenail", "Trapper", "Barlow", "Peanut" och "Cokebottlehandle samt "Halfhawk" som mer är utförande än mönster.


Rough%20Riders%202.jpg
[/CENTER]

Tänkte återkomma med lite fler bilder på några av dem. :)

/ J

Jag har ju snöat in helt på Great Eastern Cutlery men jag jag köpt några RR också och jag kan bara hålla med. Det är en bra början om man vill prova det där med traditionella slip joints. Mina har haft helt ok F&F. Skulle gärna se lite fler bilder på din lilla Barlow och din Halfhawk. :)
 
Fick hem en kompis till min PHK idag, funderar redan på om den ska "Mikaelfieras" med en ändplåt i silver.

evu5y5yq.jpg


Fredrik


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Härligt att se Fredrik!
Det där är en riktigt fin BR Scagel Bowie, grattis!

Då måste jag syna och höja med två GEC #42 LB.


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5833.JPG
    IMGP5833.JPG
    132.1 KB · Visningar: 1,170
Jag får väl bidra med en bild som återgång mer till klassiska material och mönster. Mässing, horn, ben och nitade konstruktioner. Här min blygsamma samling av Rough Riders som för övrigt är ett utmärkt märke att starta med. Ytterst välbyggda med fin finish i relation till pris. Flera av dem är faktisk i par med mina Case. Materialen är förstås enklare med t ex 440 i bladet och behandlat ben i olika varianter som huvudamaterial i skollorna. Men de är ruskigt vassa.



Tänkte återkomma med lite fler bilder på några av dem. :)

/ J
Bosse,
Det är fest varje gång du visar bilder på din collection!

Mikael
 
Mikael tyvärr var det inte mina knivar utan Johns samling. Hoppas på att få läsa mer om hur han ser på de olika patterns han har. Jag tror det blir intressant. Själv packar jag några knivar och far på en intensiv fiskehelg. Förutom det har jag fått hugg på jakt på norrländsk kronhjort att trösta mig med nu då den östjämtländska älgstammen tyvärr verkar passerat gränsen för sönderskjuten. Deprimerande!!!

Bosse
 
Mikael tyvärr var det inte mina knivar utan Johns samling. Hoppas på att få läsa mer om hur han ser på de olika patterns han har. Jag tror det blir intressant. Själv packar jag några knivar och far på en intensiv fiskehelg. Förutom det har jag fått hugg på jakt på norrländsk kronhjort att trösta mig med nu då den östjämtländska älgstammen tyvärr verkar passerat gränsen för sönderskjuten. Deprimerande!!!

Bosse

Ja, jäsiken också!
Du har rätt, men det gör dom inte mindre trevliga..
Tråkigt med älgarna, verkar behövas lite aktiv viltvård i nuläget.


Mikael
 
Härligt att se Fredrik!
Det där är en riktigt fin BR Scagel Bowie, grattis!

Då måste jag syna och höja med två GEC #42 LB.


Mikael

Ha ha, jag lägger mig. Det enda jag har mer med hornskaft är en Randall.
Visst är den fin. Har inte kunnat släppa den sen jag såg din, hade iofs ännu hellre haft en large hunter. Bytte till mig den och fick slipa upp eggen och polera bort lite fläckar på bladet men nu närmar den sig nyskick. Lite lustigt att din hade matchat min PHK bättre och vice versa.

Vackra GEC btw.

Fredrik
 
Lite lustigt att din hade matchat min PHK bättre och vice versa.

Vackra GEC btw.

Fredrik

GEC gör riktigt fina traditionals och deras Natural Stag serie har extra fint horn i skållorna.

Det är superkvalite på hornen i Scagel Bowie'n!
Där har BR tagit i rejält vad gäller materialvalet.
Fantastiskt att två av dom finns i Sverige och med varsin matchande PHK dessutom.


Mikael
 
Rysk fällkniv

Hej alla! Har varit frånvarande en tid, jag beställde jag en rysk fällkniv häromdagen (första ryska kniven jag har ) för att se kvaliteten,hade vissa tvivel. idag kom kniven och jag häpnade av vilken fin kvalitet kniven har,inga som helst glapp och väldigt smidig och mjuk öppning. Kniven är en Kizylar Supreme,med micarta skollor och bladet i 440C visserligen inte världens kanonstål men den rakar håret på armen direkt ur asken som också är mycket snygg med tex magnetlås på locket. Jag är mycket imponerad av denna kniv för under 50€ inkl frakt från Lamnia.
 

Bilagor

  • 6818_KZS008-05.jpg
    6818_KZS008-05.jpg
    43.3 KB · Visningar: 864
  • 6818_KZS008-06.jpg
    6818_KZS008-06.jpg
    60.1 KB · Visningar: 876

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.