Stort knivintresse - välj din favoritkniv

När det gäller medelstora yxor (som du nämnde i ett annat inlägg) så anser jag att Wetterlings stora jaktyxa är den i särklass bästa. Tyvärr är det inte så lätt att hitta ett bra exemplar av dom.

Slipningen på en "bra" Wetterling LHA gör den till en fenomenal allround. Jag har både den och Gränsfors SFA. Wetterlingen hugger bättre, täljer bättre, klyver bättre. Jag tror iofs att jag plockade ett toppexemplar.

SAW har inte kvar modellen i sitt sortiment längre!
Eller, ja, iaf heter den inte Stor Jaktyxa längre...
Är det någon som vet vilken modell i SAW nuvarande sortiment som mostsvarar/ är mest lik LHA:
http://www.wetterlings.com/yxor/

Annars finns SAW LHA att köpa här:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=WETTERLINGS_STORJAKTYXA
till ett pris jag tycker är riktigt ok.
Tyvärr har jag ingen möjlighet att besöka butiken fysiskt för att välja en yxa själv.
Vågar man beställa en från nätbutiken eller är det stor risk att man får ett måndagsexemplar?

/Lux
 
Copperlocken kan jag verkligen rekommendera! En av mina långkörare och största favoriter. Minns inte när jag köpte den, men det var i samband med introduktionen. Borde ha varit runt tusenskiftet. Extra affektionsvärde eftersom den var med mig under tre månader i Alaska. För nåt år sedan gjorde Jerry Halfrich sin version av Copperlock till mig. Droppoint. Han kallar den "Town and country" och den är ett under av precision.[/QUOTE]

Den var riktigt snygg och ser ytterst kompetent ut. Hade inte något emot en dylik kan jag säga!

Budar vilt på Copperlocks just nu. Vill inte betala mer än jag behöver och sen är själva "jakten" kul ibland.

(plitar även på någon presentation/recension av ytterligare fällknivar förstås....)

/ J[/QUOTE]

Har du tur kanske du kan hitta någon av dem som gjordes i ATS? Eller någon med damascusblad. Case standardrostfria är ju inte speciellt imponerande. Men en fin knivmodell är det allt. Har kollat in åtskilliga och aldrig hittat någon med glapp eller snett blad – så du borde ha goda chanser att bli nöjd.
 
SAW har inte kvar modellen i sitt sortiment längre!
Eller, ja, iaf heter den inte Stor Jaktyxa längre...
Är det någon som vet vilken modell i SAW nuvarande sortiment som mostsvarar/ är mest lik LHA:
http://www.wetterlings.com/yxor/

Annars finns SAW LHA att köpa här:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=WETTERLINGS_STORJAKTYXA
till ett pris jag tycker är riktigt ok.
Tyvärr har jag ingen möjlighet att besöka butiken fysiskt för att välja en yxa själv.
Vågar man beställa en från nätbutiken eller är det stor risk att man får ett måndagsexemplar?

/Lux

Det finns ju fria returer på addnature!
 
Hej
Är på jakt efter ett par Mora Scout 440 som tydligen har slutat tillverkats. Det är alltså den lite modernare scoutkniven som har handtag och slida i syntetmaterial. Känner någon av er till någon butik (fysisk eller på nätet) som fortfarande har kvar denna kniv? I så fall vore jag tacksam för tips :)
Hälsningar
Fredrik

P1020502.JPG

Jag hittade en orange variant till nedsatt pris i Sts-butiken i Halmstad igår, 157pix tror jag. uploadfromtaptalk1402385283578.jpg ring dom om du är intresserad. /Andreas
 
Håller med om att kniven saknar en del viktiga egenskaper och designdetaljer som hade kunnat höja den några snäpp. Skulle aldrig få för mig att köpa den här modellen.

Till skillnad från dig hade jag heller inte köpt Blur-modellen. I mina ögon en lika värdelös design.

Det enda som är bra med den här kniven är stålet.

Om jag själv skulle införskaffa en Kershaw så hade det i dagsläget blivit modellen Injection 3,5. Stålet hade dock kunnat vara lite bättre på denna modell. 8Cr är precis på gränsen till vad jag skulle kalla för ett hyfsat stål. Jag hade dessutom skruvat bort/filat bort tumknoppen. Den är bara i vägen för effektiva skär.

~Paul~

PS Tungsten är volfram på svenska :)
 
Håller med om att kniven saknar en del viktiga egenskaper och designdetaljer som hade kunnat höja den några snäpp. Skulle aldrig få för mig att köpa den här modellen.

Till skillnad från dig hade jag heller inte köpt Blur-modellen. I mina ögon en lika värdelös design.

Det enda som är bra med den här kniven är stålet.

Om jag själv skulle införskaffa en Kershaw så hade det i dagsläget blivit modellen Injection 3,5. Stålet hade dock kunnat vara lite bättre på denna modell. 8Cr är precis på gränsen till vad jag skulle kalla för ett hyfsat stål. Jag hade dessutom skruvat bort/filat bort tumknoppen. Den är bara i vägen för effektiva skär.

~Paul~

PS Tungsten är volfram på svenska :)

Det har du rätt i att det heter. Hur som haver...tror förresten att det hette tungsten även på svenska innan det blev "vargfradga". Valde att inte översätta mest för att "DLC - Diamond Like Carbon" är lite svåröversatt.

Hm, skulle påstå att "Blur" är allt annat än värdelös. Tror bestämt att vi tycker olika där. Och vad beträffar tumpinnar är det mer bekvämt för mig att kunna öppna och stänga en kniv med en hand än den mer hypotetiska risken att de kan vara i vägen vid genomgående skär. Enda gången det sker är om du begraver hela bladet samtidigt som du skär nära handtaget. Inget jag gör ofta. Sen är det skillnad om de är felplacerade, dvs för långt ut på bladet. Då är de ofta i vägen. Som t ex på just Injection för övrigt :)

/ J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.