Skönlitteratur

  • Trådstartare niklas@offpistarea.com (Niklas Eriksson)
  • Start datum

niklas@offpistarea.com (Niklas Eriksson)

Gäst
Oavsett diskussioner om vissa klättrares böcker återger händelseförloppet 100% korrekt eller inte kan vi väl alla vara överens om att det är fascinerande att läsa dem ur en rent skönlitterär synvinkel.


Att få vara med på expeditioner världen över som man förmodligen aldrig kommer att ha råd med själv, att få ta del av duktiga klättrares tankar och filosofier tycker jag är bland det bästa som finns inom det skönlitterärara området.


Därför söker jag nu boktips, alpin klättring, expeditioner, reseskildringar, självbiografier, dramatiseringar med mera. Vad har du läst? Vad tyckte du? Jag vill gärna ha tips på äldre böcker, reseskildringar av till exempel Mallory, Hillary, Balmat, Bonington med flera, kanske finns det nån gammal Hemingway därute som är av intresse?


Själv kan jag bara tipsa om en bok som grep mig fullständigt, jag streckläste den:


Krakauer, Tunn luft (Into thin air)


Handlar om tragedin på everest 1996 och Krakauer är en av de överlevande.


Håller just nu på med Kropps 8000+ som jag uppskattar mycket trots allt spe den fått utstå här. Man måste ta saker för vad de är.


/Niklas
 
Tips...

Mitt tips är att du går till en second hand affär, typ Myrorna, som brukar ha en del böcker. Det gjorde jag. På Myrorna i min stad fanns en hylla med reseskildringar. Böckerna kostade bara 5 kr/st, så jag kom hem med en rejäl trave, med allt från Himalayaskildringar, polarfärder, till djungelvandringar.


En personlig favorit från denna trave är Rolf Blomberg, vilken skrivit en mängd böcker om sina expeditioner i i Amazonas under 1930-talet. De är minst sagt vansinniga. Blomberg berusar sig på yuccapalmsdryck, provar indianernas hallucinogener och blir hotad till döden ideligen... Dessa böcker lägger man inte från sig förrän man läst ut dem.


Besök alltså Myrorna, el. dyl.


En annan fascinerande och roande bok är "Off the Map", som handlar om ett gäng som cyklar genom Sovjet.


Sen har ju förstås Reinhold Messner skrivit en bra bok som heter något i stil med "Everest, till toppen utan syrgas"


/Fred
 
klassiker

En annan bra klassiker är Touching the Void (Snudda vid avgrunden) av Joe Simpson...
 
Annapurna, Son av Mount Everest + Bukreev

Annapurna av Maurice Herzog är en annan fin klassiker!
Första berget över 8000m som blev bestiget. Boken handlar om denna expedition, kalaskul läsning om än kanske aning högtravande i språket. Jag hittade en begagnad på svenska för en hundring. Finns nytryckta i USA så en klassiker är det nog.


Son av Mount Everest Ullman/Tenzing Norgay... tror jag.
Handlar om Hillarys/Norgays lyckade försök att komma upp på Mount Everest. Den här boken är skriven om händelserna sedda ur Sherpan Tenzing Norgays ögon. Som alltid när det gäller de här expeditionerna finns det olika uppfattningar om hur det gick till.


Gillade du Jon Krakauers version av Everest-96 kan du läsa Anatolij Bukreevs version. Snacka om skilda meningar!!! Jag tycker dock att all den här smutskastningen förtar lite av själva upplevelsen för läsaren. Jag gillade Krakauers bok tills jag hade läst alla andra och framför allt OM alla böcker. Och faktum är att jag tror mer på Bukreevs version. Den boken var också suverän men då hade jag redan fått lite dålig smak i munnen...


Vad hette hon danskan som var med -96?? Jag läste någonstans att hon nu också skrivit en bok om katastrofen 1996. Ännu en i raden alltså, som jag naturligtvis måste läsa. För trots allt tycker jag att det är intressant ;-)
/Henke
 

fhi8848@hotmail.com (Per J)

Gäst
Läs Nanga Parbat pilgrimage av Hermann Buhl

Två böcker som jag verkligen levde mig in i är Hermann Buhls Naga Parbat Pilgrimage och Chris Boningtons Mountaineer.


Båda böckerna är självboigrafier.


Hermann buhl berättar från hur han som ung börjar klättra trots att han är så fattig att han inte har råd med ett par skor(!)eller klätterrep, tills hur han 1953 ensam från sista lägret lyckas göra förstabestigningen av Naga Parbat i en 41 timmars push från sista lägret. Boken innehåller många roliga beskrivningar av Hermanns bravader i Alperna. Endast en liten del i boken handlar om Nanga Parbat.


Även Chris Boningtons självbiografi är värd att läsa, den har några år på nacken och eftersom han fortfarande är aktiv finns inte hans senaste expeditioner med. Ett stort plus är alla fotografier. Boken är lika mycket ett bildcollage som text.


/Per
 

surfbuss99@yahoo.com (Fredrik Larsson)

Gäst
Lene Gammelgaard

Så hette hon...
 

niklas@offpistarea.com (Niklas Eriksson)

Gäst
Litet sökresultat

Först, TACK för alla tips. Det ledde till en liten sökning på bokus.com som resulterade i ungefär följande som jag anser är intressant.


Det är smått fantastiskt vad många alpinister det är som försöker exploatera sig själva. Kropp är som bara en i mängden i de här sammanhangen känns det som.


Är det nu kanske nån som sitter på nån av de här böckerna hemma och som kanske vill bli av med dem för en billig peng eller vill byta dem mot nån annan kan ni väl hör av er?


Är det nån som vet vem den här Messner är, han verkar vara en mångsysslare av guds nåde ...


Gammelgaard, Lene Climbing High
Seal Press,1990, USA, Paperback 258.00


Gammelgaard, Lene Everest - vejen til toppen
HB ASCHEHOUG DK,1999, Danmark, Indbundet 203.00


Bonington, Chris (Edt) Great Climbs : A Celebration Of World Mountaineering
REED BOOK SERVICES LTD,1994, UK, CLOTH 492.00


Bonington, Chris Annapurna, South Face
Books Faith India,1971, UK, Paperback 347.00


Bonington, Chris I Chose to Climb
Ulverscroft Large Print Bks,1985, UK, CLOTH 322.00


Bonington, Chris The Adventure Story of the Decade - Everest the Hard Way
Books Faith India,1997, UK, Paperback 245.00


Buhl, Hermann Nanga Parbat Pilgrimage
Baton Wicks Publications,1998, UK, Paperback 200.00


Herzog, Maurice Annapurna
Vintage/Ebury (A Division of Random House Group),1997, UK, Paperback 185.00


Messner, Reinhold All 14 Eight-Thousanders
Mountaineers Books,1999, USA, Trade Cloth 399.00


Messner, Reinhold Everest
Baton Wicks Publications,1999, UK, Paperback 200.00


Messner, Reinhold My Quest for the Yeti
St. Martin's Press,2000, USA, Trade Cloth 249.00


Messner, Reinhold The Crystal Horizon
The Crowood Press,1998, UK, Paperback 267.00


Messner, Reinhold Curran, Jim High Achiever: The Life and Climbs of Chris Bonington
Mountaineer,2000, USA, Trade Cloth 276.00


/niklas
 
hrmm...

Messner tillhör allmänbildningen. Han är väl en av världens mest berömda alpinister, som bland annat var först att bestiga alla 8000m toppar ; som var den som besteg Everest utan syrgas först...


MVH Fredrik
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Suverän

Ska man läsa en BRA bok ska man läsa Lene Gammelgaards bok (första skandinaviskan på toppen av Mount Everest) "Climbing High : A woman´s account of surviving the Everest Tragedy". Den är skriven med betydligt mer känsla än Jon Kraukauers bok "Tunn luft" på samma tema. Everest 1996.
Sedan kan jag bara instämma att Joe Simpsons "Touching the Void" också är mycket läsvär. Spännande.
 

fhi8848@hotmail.com (Per J)

Gäst
Reinhold Messner

Lite om Messner...


http://www.jerberyd.com/climbing/climbers/messner/


http://www.outsidemag.com/magazine/1097/9710reinhold.html


http://home.rmi.net/~csoles/Clydeland/Photo%20Gallery/juvalgallery.htm
 
Hillary

"Mot toppen" av Sir Edmund Hillary är också mycket läsvärd, handlar om förstabestigningen.


Andra ej nämnda böcker på ovanstående innlägg är de svenska mt.Everest expeditionernas böcker. De framstår dock inte lika proffesionellt litterärt och klättringsmässigt.


Gustaf
 
RECENCERA MERA!

Hej!


Tack för alla superboktips, jag har hunnit läsa en del andra böcker nu och de har jag lagt in under recensionerna på utsidan, till min förvåning ser jag då att det inte finns många böcker recenserade där.


Det tycker jag är lite tråkigt eftersom det verkar finnas rätt stor kunskap här på utsidan. Så gå nu dit och skriv en recension!


http://www.utsidan.se/recensioner/index.htm


/Niklas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.