Priskartell i Stockholm ???

  • Trådstartare johanlind26@hotmail.com (Johan)
  • Start datum

johanlind26@hotmail.com (Johan)

Gäst
Är det inte lite förvånande att butiker som Naturkompaniet, Friluftsbolaget, Sportkompaniet, Team Sportia med flera inte skiljer sig något i sina priser ?
Eller är det bara en slump att de har exakt samma priser på bl a hela sitt Haglöfs-sortiment, från kläder till ryggsäckar.


Nej, tacka vet jag KG Jonsson i Solna - de har vettigare priser.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Du blir lurad, dumma svensk!

Jag tror att butikerna bara går efter "rekomenderade ca priser" i kataloger. De funderar inte över att man kanske skulle kunna konkurera. Jämför med kameror:


Listpris Nikon F90x kamerahus med MB10 batterigrepp:
16000:-. Ingen handlare säljer denna kombination över 10000:, vissa t.o.m billigare. Samma sak med Nikon F5: Listpris 26000:-, faktiskt pris 19500:-.


Ett annat sätt att sätta priser är att sälja dyrt för att höja prestigen hos produkten, som t.ex Harley Davidsson och Diesel jeans gör. Eller att göra som Adidas:


Clas Ohlson (postorderfirma) ville sälja Adidas klockor och tar hem ett lager. När Clas Ohlson lagt på sina vanliga procentsatser visar det sig att klockorna blir ganska billiga. Detta tillåter inte Adidas, det skulle sänka värdet på deras varumärke och vanliga urmakare skulle inte kunna ta ut sina överpriser. Adidas förbjuder Clas Ohlson att sälja så billigt.
-Jasså, säger Clas Ohlson och skickar tillbaka alla klockorna. Så om du äger en Adidas klocka så är du lurad, det är egentligen en billig klocka, dumma svensk!
 
Beställ vissa grejer utomlands

Tjena



Jag har också tröttnat på att nästan alla butiker har
samma höga priser på friluftsprodukter. Därför brukar
jag beställa en del grejer från Tyskland. Man kan
spara mycket pengar och fraktpriset är överkommligt.
En sak som jag har retat mig länge på är att ett
svenskt fabrikat som Primus är hutlöst dyra i Sverige
medan deras produkter är klart överkomliga i Tyskland.
Primus MFS kostar drygt 940:- kr i Tyskland jämfört
med 1495 :- på Naturkompaniet, listan kan göras lång
med liknande exempel. Liknande skillnader kan ses på
MSR:s, Leatherman, Scarpas, Thermarest, Nalganes,
Tevas och TNF:s produkter. Sambandet mellan dessa är
att deras grossist i Sverige är Outside. Detta har
inneburit att jag konsekvent handlar produkter från
dessa varumärken utomlands. Allt för att inte gynna
ocker-grossisten Outside. Meindl är också vidrigt dyra
i Sverige. I Tyskland kan man köpa Meindl Island för
strax under 1600:-.
Prova ut grejerna i Sverige men köp dem utomlands.
Detta bör dock inte tillämpas jämt. Har man funnit en
handlare man trivs med så bör man gynna denne trots
att man förlorar lite pengar på kuppen.


Mvh Henrik Davidsson, Mariestad
 
Som om jag skrivit det själv!

Om bara fler blir som oss kanske vi lyckas tvinga outside på knä! www.sportsnet.se är också ett bra (och snabbare) alternativ till www.globetrotter.de
 

marcussthlm@hotmail.com (Marcus)

Gäst
Visst är det så.

Du har så rätt så.
Butikernas priser ÄR de du hittar i Haglöfs katalog.
Enda undantaget är väl när de i bland rear ut nåt gammalt plagg.


Det du skriver om att tillverkaren/distributören i princip förhindrar lägre priser genom (in)direkta hot (dvs butiken får inte sälja produkten) - allt i syfte att höja statusen på varumärket. Detta beteende borde vara kriminellt!
Tyvärr känns det igen allt för mycket på alla möjliga olika produkter och områden.


MEN... så finns det de butiker som tydligen lyckas i allafall, som exempelvis KG Jonsson Sport i Solna (Sthlm). Som faktiskt HAR lägre priser på bl a Haglöfs-produkter än listpriset i Haglöfskatalogen. Hur de lyckas med det är för mig upphöjt i dunkel.
Kan det trots allt vara så att Haglöfs ändå inte pressar upp priserna utan det faktiskt är upp till butiken att bestämma ?? DÅ kan man ju verkligen undra varför alla butiker i city har exakt samma priser. Att högre hyror etc skulle vara enda orsaken finner jag tveksamt.


Jag har tidigare sett i detta forum att någon representat från Naturkompaniet har kommenterat en del inlägg - vore högst intressant att få höra hennes kommentar, om hon nu vågar ? ;)
 

erik

Gäst
?

varför är ngn överhuvudtaget intresserad av Haglöfs prylar?
 

erik

Gäst
:)

se vad lite frihandel och internet kan åstadkomma:) en stor del av prisskillnaden består dock av skatter (ffa hög moms) som inte outside kan påverka. utan att bli alltför politisk så ser man alltså vad höga skatter kan leda till... (jfr m eriksson som till allt större del ägs av utländska placerare- som slipper betala 30% kapitalskatt på sina utdelningar)


erik


ett par andra siter m billiga prylar


www.cham3s.com
www.barrabes.com


lite osäker på stavningen
 

marcussthlm@hotmail.com (Marcus)

Gäst
Ursäkta?

*skratt*
Vad är det där för fisförnämt inlägg om jag får fråga ?
Det är inget fel på Haglöfs prylar. Men uppenbarligen har du något annat favoritmärke, men för den sakens skull behöver du inte missionera om det.
 
Fler tyska webshop-tips

Jag funderar precis på att köpa ett par Meindl Island, och har sådan tur att sportbutiken i min lilla stad har 30% flyttrea just nu. Ordinarie pris på 2400:- ramlar då ner till rimliga 1680:-. För säkerhets skull kollar jag ändå upp priserna på några tyska webshoper:


www.super-tramp.de
339,90 DM (1460 SEK)


www.schuhe.net
359 DM (1545 SEK)


www.kampeermarkt.com
379 DM (1630 SEK)


www.globetrotter.de
339,90 DM (1460 SEK)


Trots 30% rabatt är det fortfarande billigare i Tyskland! Jag läste i ett tidigare inlägg också något om skillnader i kostnader, som t ex kanske moms, personallöner och arbetsgivaravgifter. Är det verkligen så? Jag tror inte att kostnadsskillnaderna är så höga. Ok, momsen är lägre - men max 10% till 15% lägre, så det höga Svenska priset är inte motiverat. Ett annat "problem" tror jag är att friluftsliv är en inne-grej just nu i Sverige, därav ännu högre priser än vanligt. Jag ser många som använder friluftskläder (kända märken) som vardagskläder/modekläder i stadslivet.
 
Prissättning i butik

Klart jag vågar svara på ditt inlägg Marcus.
Det finns inga hemligheter!


Vad jag vet så är det inte olagligt att idka handel och att sälja produkter till rekommenderade utpriser. Däremot är kartellbildning olagligt. (Johan, starka ord att använda!)
Rekommenderade utpriser finns till för kunden. Kunden behöver inte åka ut till ett flertal butiker och genomföra en egen marknadsundersökning. Hur många har den tiden över som går åt att åka runt till ett flertal butiker. Är det inte mer rättvist mot gemene man att hålla ett riktpris, så behöver inte någon känna sig lurad? Jag är kanske den enda att tycka så men det är dock min uppfattning.


För att en butik skall kunna drivas och ha långsiktiga mål, krävs det att det finns vinstmarginal på de varor vi säljer. Vissa varor har större och vissa har mindre marginal. Hos oss finns faktiskt varor som knappt har någon vinstmarginal alls eftersom de då skulle bli för dyra för kunden. De varorna finns dock i butiken för att vi anser att det är en service mot kunden att ha dem i sortimentet.


Det krävs även personal för att en butik skall fungera och det utgör en stor del av kostnaderna, därtill kommer en hyra som i Stockholms innerstad inte är gratis. Lägg sedan till underhållskostnader, allt från fönsterputs till målning av väggar. Detta är några få kostnader som skall täckas av vår vinst. Utöver detta skall vi köpa in varor och lagerhålla dem i butiken. Detta är väldigt påtagliga kostnader. Det finns även de som är svåra att översätta i direkta pengar. Personalutbildning. Vi på Naturkompaniet på Kungsgatan lägger ner en hel del tid till att vidareutbilda oss och hålla oss a jour med vad som händer på marknaden. Det är dessa kostnader som postorder- och näthandel kan skära i och därmed sänka priset. Vår kunskap är vårt främsta konkurrensmedel och därför tar vi också den merkostnaden detta medför.
Jag tror, att som kund uppskattas detta i längden.
Vad vi på Naturkompaniet också står för är att guida kunder, med vår erfarenhet och utbildning, till rätt produktköp. Inte sällan lägger vi ner tid (läs pengar) på kunder som efter att insupit vår erfarenhet väljer att köpa sin vara per postorder. Dettta bjuder vi på, men det kostar oss pengar. Utan min butik så skulle inte postorderfirmorna kunna sälja "någonting". För du köper väl inte en friluftsprodukt utan att ha känt på den först?
Jag är övertygad att postorder/Internet aldrig kommer att slå oss i kundservice i långa loppet.


Vi i vår butik ser oss inte bara som produktkrängare utan jag tycker att vi tar ett större ansvar. Vi vet att det ofta uppkommer frågor efter köpet och här ställer vi alltid upp på våra kunder. Även andras kunder!
Det är bl.a. här du som kund får mervaluta för dina slantar du betalade för din exempelvis dyra jacka. Skulle något gå sönder eller det inte fungerar som det skall, då är jag övertygad om att det är lättare att gå in till vår butik och få personlig hjälp än ta problemet över telefon med en postorderfirma.
Det är i situationer som denna som jag tror att du är beredd att betala några hundralappar extra.


Det finns mycket att diskutera i den här frågan men då borde man kanske bjuda in fler, även politikerna!
Skulle arbetsgivaravgifter och moms sänkas så skulle ni som är våra kunder märka av det.
Under de närmaste åren kommer nog prisbilden i Europa att utjämnas just på grund av de problemen som uppstått med postorder- och Internethandel.


Jag hoppas att du som kund får ett större förtroende för mig och Naturkompaniet för att vi diskuterar frågan (jag ser inga andra butiker i forumet). Samtidigt vill inte jag bli den som ställs till svars för hela branschen bara för att jag vågade gå in i diskussionen.


Det är bra med konkurrens för det gynnar kunden. Jag är säker på att du som kund kommer att vinna på denna diskussionen i långa loppet.


Ha en bra dag


Helena Reis
 

erik

Gäst
inget missionerande

jag haussar inga märken. jag har bara svårt att förstå varför man betalar en viss summa pengar för ngt från Haglöfs när man för motsvarande summa får en bättre pryl av ngt annat märke.


det var inte menat som ett "förnämt" inlägg, snarare en retorisk fråga. jag trodde inte att ngn skulle ta illa upp (utom möjligtvis Haglöfs återförsäljare).
 

marcussthlm@hotmail.com (Marcus)

Gäst
Kommentarer...

Hej Helena !


Först vill jag bara tacka för ditt svar, alltid roligare med en dialog än monolog.


Jag håller med dig om mycket av det du skriver. Dock känns det som om diskussionen i sig blir lite snedvriden. Vad jag tycker är lite konstigt är just att samma pris råder oavsett vilken butik jag går in i. Vad jag inte har uttalat mig om är just priset, dvs om det är för högt eller lågt. Prissättningen i sig kan jag förstå, för där är det precis som du själv skriver. Det handlar om hyror som skall betalas, personal, övriga butikskostnader, inköpspriser, marginaler etc. Däremot att butikerna har exakt SAMMA priser känns lite trist tycker jag.
Jag som konsument vill ju gärna känna att jag har gjort ett fynd. Jag har alltid lärt mig att man skall gå till olika butiker för att jämföra priserna och inte bara köpa på första bästa ställe. Därför är det en stor besvikelse för mig (och säkert andra också) att upptäcka exakt samma pris oavsett vilken butik jag går till.
För det är ju det som är lite utav ”tjusningen” med att handla.. oavsett VAD du handlar.. att just kunna hitta ett ställe med bra priser. Det är ju lite av en sport liksom. För tar jag mig tid att gå runt till 15 butiker kan jag känna att det är värt både möda och tid om jag hittar en butik med lite lägre pris. Om jag däremot går runt till 15 butiker och finner att de har exakt samma priser blir jag nästan förbannad.


Du skriver att du tycker det är mest rättvist om alla butiker har samma priser.
Jag kan förstå dig på ett sätt, men samtidigt kan jag inte hålla med dig. Jag skulle känna mig lurad på min tid och möda, känna mig lurad från butikerna (håller de ihop?)
Det skulle innebära att det enda som butikerna skulle kunna konkurrera med är service mot kunden. Visst, är jag en kund som behöver mycket service - visst… Men är jag en kund som vet exakt vad jag ska ha… vad tjänar jag då på att gå till Naturkompaniet istället för Friluftsbolaget ? (som exempel)
Det går givetvis att diskutera vidare bara inom detta, men jag hoppas du förstår lite med vad jag menar i alla fall…


Du går vidare in på Butiker vs Internethandel. Där finns ju en uppenbar fara som jag ser det. När jag som kund upptäcker att ni (alla butiker) håller samma priser så söker jag mig naturligtvis till den billigare internet handeln. Det kanske kunden gör ändå, men jag tror kunden känner det ännu mer befogat i ett läge då butikerna inte längre konkurrerar med priset (mot andra butiker – konkurrera med internet-priser går ju självklart aldrig).
Då blir ju läget som så istället att jag som kund går till Naturkompaniet, tar redan på vad jag ska ha, provar, känner, testar, pratar med personal.. säger tack och hej och går hem och beställer från Tyskland via Internet istället.


Du har självklart helt rätt i att när det gäller service mot kund – där kan inget Internetbolag hota er på något sätt. Men vad är kunden känsligast emot ?
Vad väger tyngst ?
Jag som kund (oftast) tänker mer på pris i första hand och service- och garanti-åtaganden i andra hand. För det är ju inte alltid jag måste ha service eller garanti på det jag köper. Men priset på varan måste jag däreot ju alltid betala.


Men och andra sidan… det finns de som också kan tänka sig att betala kanske t o m ett lite högre pris för en vara just för att man tycker att butiken är så oerhört bra. Bra service- och garanti-åttaganden, bra personal etc. Att den helheten gör att jag känner mig trygg som kund och därför handlar till ett kanske lite högre pris med tycker att det är värt det.


Men för att försöka sammanfatta det hela lite. Jag vänder mig inte egentligen emot att ni kanske tar 2 785kr för en ryggsäck istället för 2 695kr. Vad jag vänder mig emot är att det inte finns några prisskillnader butiker emellan. Jag känner mig i alla fall på ett sätt lurad då och något irriterad. Irriterad för att jag trodde det lönade sig att göra lite egna ”marknadsundersökningar” eftersom det brukar ge positiv utdelning i övriga sammanhang.
Prisskillnader kan ju faktiskt i sig ge ett budskap till kunden också.
En butik med väldigt låga priser borde ju ge mig som kund en signal och tankar som: "hur kan de ha så låga priser?.. vad har de för service?.. garanti?.. etc etc?"
Samtidigt som en dyr butik kan ge mig samma frågor fast med andra svar.
Sedan är det då upp till mig som kund om jag vill köpa från en billig butik med dålig service, eller en dyr butik med bra service.
I ditt resonemang är jag ju alltid tvungen att betala för något jag kanske inte alltid vill ha ?


Med vänliga hälsningar


Marcus
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.