Stort knivintresse - välj din favoritkniv

På tal om flippers och D2-stål. Det här är min Darell Ralph Camillus Cuda Maxx 5.5 i D2. Bladet har en högt uppdragen sabelslipning, anodiserat titangrepp med framelock och blankt titanclip. Fick kniven snuskigt billigt som pre-production run.
 

Bilagor

  • Min Camillus Cuda Maxx 5.5, 2.jpg
    Min Camillus Cuda Maxx 5.5, 2.jpg
    23.2 KB · Visningar: 529
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 521
re

Gillar blad profilen o slipningen på den där. :)
Håller på o funderar lite hur man skulle kunna få till liknande blad profil i en fulltångare så att det skulle passa skaft profilen:) hmm... Får fundera
 
På tal om flippers och D2-stål. Det här är min Darell Ralph Camillus Cuda Maxx 5.5 i D2. Bladet har en högt uppdragen sabelslipning, anodiserat titangrepp med framelock och blankt titanclip. Fick kniven snuskigt billigt som pre-production run.

Den där är riktigt fin! Jag har hört att det finns de som värderar den högre än customvarianterna då den är tunnare och smidigare. Mycket välgjord. Med clipet i andra änden funkar flippern som en "Emersonkrok" och öppnar kniven när man drar den ur fickan. Jag funderade länge på att borra nya hål, men avstod tack och lov ...

Lite stor för vardagsbruk? :)

Har du förresten sett att Ralph gjort några customversioner som vuxit bortom allt förstånd. Först ett 20-tal med 7 tums blad, sedan några med 9 tums och slutligen ett par med 11 eller om det var 12 tums blad.
 
Gillar blad profilen o slipningen på den där. :)
Håller på o funderar lite hur man skulle kunna få till liknande blad profil i en fulltångare så att det skulle passa skaft profilen:) hmm... Får fundera
Kniven är ju av Bowie-typ. Du har tillverkat den typen av knivar tidigare. Borde inte vara några problem ;).

~Paul~
 
1. har hört att det finns de som värderar den högre än customvarianterna

2. Med clipet i andra änden funkar flippern som en "Emersonkrok" och öppnar kniven när man drar den ur fickan.

3. Jag funderade länge på att borra nya hål, men avstod tack och lov ...

4. Lite stor för vardagsbruk? :)

5. Har du förresten sett att Ralph gjort några customversioner som vuxit bortom allt förstånd. Först ett 20-tal med 7 tums blad, sedan några med 9 tums och slutligen ett par med 11 eller om det var 12 tums blad.
1. Ja, jag har också ibland förvånats över de höga priserna. Tydligen har man gjort en någorlunda bra affär.

2. Har jag inte tänkt på. Men visst funkar det säkert.

3. Tur det. Synd att förstöra en "legend" ;).

4. Jag använder den inte. Satte i o f fångsnöre på den men därvid stannade det.

5. Ja, jag har sett en del av de större modellerna. Fattar inte vad man skall med dem till.

~Paul~
 
Jag har delvis dåliga erfarenheter av Doziers linerlocks. Äger en 3,5 tums och en liten. Båda drabbades snart av vertikalt bladglapp. Sände dem till Dozier och efter sjukt lång väntetid fick jag tillbaka dem. Snart återkom glappet.

Knivarna har enormt tjocka liners, så det är inte där problemet ligger. Snarare är det något trassel med vinkeln där linern ligger mot bladet.

För övrigt gillar jag knivarna. Doziers härdning av D2 är legendarisk. Om du funderar på att skaffa en föreslår jag att du väljer micarta eller G10 till skaftet. Mina har elfenben och det är tydligt att det finns många svagheter – en tappad kniv innebär lätt sprickor/flisor.

Dozier gör förresten också sina knivar med tip up clip numera. Dessutom fins det en XL folding hunter med 4 tums blad.

Avslutningsvis: Doziers tab lock är outstanding. Rekommenderar hans Buck hunter som har detta unika lås!
OK, trist att det inte funkar så bra. Linertjocklek har inte så mycket med bladspel att göra. Vinkeln är det kritiska. Den bästa liner lock jag har eller har haft är min Terzuola, otroligt stabil och inte minsta tendens till glapp i nån riktning.
Har sett med egna ögon hur noga det är med vinkeln, alla mina Strider har i ett tidigt stadium fått vertikalt glapp då låset glidit undan vid tryck på knivryggen. Detta gäller både produktion och customvarianter. Inte OK på nån kniv och framförallt inte på knivar mellan $400 och >$1000. Inga fler i min ägo efter det.
//Per
 
Kanske främst Anders L Dahlman som skrev upp den i jakttidningar som Jaktjournalen där han under sent 70 och tidigt 80 tal skrev knivspalten, Jakt och vapen under senare 80 och 90 tal skrev i flera nummer per år samt i sin bok Knivar en personlig betraktelse. Karn hade inflytande i en tid där informationskanalerna var få. Han gillade även knivar som Gerber classic, EKA 100 och schrade CH 1.

Bosse

Roligt att svara på ett flera år gammalt inlägg! Fast med några frågor:

Någon som vet mejl-adress (eller annan adress) till Anders L. Dahlman?

Jag har just lånat boken "Knivar en personlig betraktelse".

På sidan 26 står det: " EKAs stora internationella genombrott kom på 1960-talet då Torbjörn Evrell lanserade dina s.k. skruvade fällknivar som Swede 31P, Swede 38, Swede 45..."

Är det någon som vet något om modellen EKA Swede 31P?

Eller om den som visas här http://www.knivsamling.forum24.se/knivsamling-post-54.html

Håller på med:
http://en.wikipedia.org/wiki/Torbjörn_Evrell
 
OK, trist att det inte funkar så bra. Linertjocklek har inte så mycket med bladspel att göra. Vinkeln är det kritiska. Den bästa liner lock jag har eller har haft är min Terzuola, otroligt stabil och inte minsta tendens till glapp i nån riktning.
Har sett med egna ögon hur noga det är med vinkeln, alla mina Strider har i ett tidigt stadium fått vertikalt glapp då låset glidit undan vid tryck på knivryggen. Detta gäller både produktion och customvarianter. Inte OK på nån kniv och framförallt inte på knivar mellan $400 och >$1000. Inga fler i min ägo efter det.
//Per

Ett otyg det där med slintande liners. Tycker till och med att nyare sebenzor lider av denna sjukdom.
 
Roligt att svara på ett flera år gammalt inlägg! Fast med några frågor:

Någon som vet mejl-adress (eller annan adress) till Anders L. Dahlman?

Jag har just lånat boken "Knivar en personlig betraktelse".

På sidan 26 står det: " EKAs stora internationella genombrott kom på 1960-talet då Torbjörn Evrell lanserade dina s.k. skruvade fällknivar som Swede 31P, Swede 38, Swede 45..."

Är det någon som vet något om modellen EKA Swede 31P?

Eller om den som visas här http://www.knivsamling.forum24.se/knivsamling-post-54.html

Håller på med:
http://en.wikipedia.org/wiki/Torbjörn_Evrell
Bra jobbat! Om jag inte minns fel så var 31P en mindre modell av 38. Det är dock längesedan jag hört talas om den. Någon bild har jag heller inte. Kanske läge att skriva till EKA?

~Paul~
 
re

Hej.
Surfade runt lite på nätet o fastnade igen för spydercos puukko:) de gjort. Faasen jag gillar enkelheten o stålet är ju inte helt fel heller:) Skulle kanske vara kul att ha i samlingen:) Är det någon här som har den?
 
Kimmo: har också funderat på den där av och till, förstår vad du menar. Fodralet för dock inte kniven rättvisa, det är ohyggligt fult :)
 
re

Joo, den är inte det vackraste men så brukar det ofta vara när det är production knives. Den kan man lägga undan lite fint o göra en trevligare själv:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.