Stora Värtan slutspurt

Idag onsdag 24/3 2004 åkte jag en grupptur på Stora Värtan. Isen var tjock och slät, bitvis lite bulig. Farligt var igenfrusna slukhål med tunn is, där det var flera som ramlade. Söder om Germaniaviken-Storholmen öppet vatten. Askrikefjärden tunn och mycket osäker is enligt några åkare, gruppen åkte inte dit utan höll sig norr om Blomskär. Om det blir kalla nätter och inte för stark sol så kan det kanske gå att åka några dagar till (på förmiddagar). Kolla dagsläget i rapporter som jag hoppas att de som åker ser till att skriva (även då det inte går längre!). Man kommer lättast ut på isen vid badstränder, t.ex. Näsbypark. Man kan promenera över till Kyrkfjärden och åka där också. OBS Vårisar kan snabbt bli farliga när solen värmer upp dem och iskristallerna lossnar från varandra och isen blir mörk och svampig.
 
Stora Värtan i söndags 28/3-04

BJ; sa:
...på Stora Värtan. Isen var tjock och slät, bitvis lite bulig... Man kan promenera över till Kyrkfjärden och åka där också.

Åkte med vänner på Stora Värtan och på Kyrkfjärden i söndags, mellan 09.30-14.00. Stora Värtans is var överlag fortfarande tjock och fin, över 10cm på de flesta ställen. Även om det nu är varmt borde det fortfarande vara möjligt att åka där idag, med försiktighet.

(La in ett foto i mitt fotoalbum)

Även Kyrkfjärden var fin, men öppna partier finns och runt dessa (20m in på fastare is) är isen tunn (3-4cm). Använd piken, för även dessa mycket tunna isar gav ingen audiovarning (dvs sjöng inte som tunn is brukar, förmodligen pga vårisens mjukhet/seghet).

Lycka till!
[Ändrat av Jonas Vestlund 2004-03-30 kl 11:36]
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...