Sjön Uttran, Rönninge - säker is?

Hej! Vi är några stycken som tänkt ge oss ut på en tur på lördag på Uttran i Rönninge - undrar om någon vet isläget där? Det skall ju bli nollgradigt imorgon och på lördag, gör dt skillnad? / Carina
 
idvattnet; sa:
Vi är några stycken som tänkt ge oss ut på en tur på lördag på Uttran i Rönninge - undrar om någon vet isläget där?
Jag bor vid Uttran. Läget är att skidor rekommenderas istället för skridskor, det är alldeles för mycket snö för skridskoåkning. Men nuvarande väderprognoser är det oerhört liten chans att det blir åkbart på Uttran till helgen. Men visst är det en fin sjö när det är skridskois.

mvh Staffan
 
Skridskor på Uttran

idvattnet; sa:
Hej! Vi är några stycken som tänkt ge oss ut på en tur på lördag på Uttran i Rönninge - undrar om någon vet isläget där? Det skall ju bli nollgradigt imorgon och på lördag, gör dt skillnad? / Carina

Jag åkte på Uttran både i lördags och söndags. I lördags åkte jag på bra is på järnvägssidan mot Östertälje. I söndags åkte jag på plogad bana åt Möllebadshållet.

Jag hoppas att kommunen plogar bana även till helgen.

Rolf
 
Jag bor bara ett par meter från Uttran. Det ligger givetvis mycket snö på isen nu. Från Ensta ö och österut mot Tumba var isen sisådär i och med att tidigare snö smält till hälften och sedan frusit fast. Efter Ensta var det underbar is. Jag såg att det var plogat i söndags därfefter har det varit så mörkt när jag kommit hem på kvällen så det inte har gått att se om det plogats igen. Isen är säker överallt utom just i det lilla sundet öster om Möllebadet. De brukar vara snabba på att ploga efter snöfall. Han som har plogen bor alldeles vid sjön.
Jag tänkte själv ge mig ut imorgon och kan slänga in en rapport här!
 
Var nere på Uttran efter att jag kom hem fran jobbet ikväll. Det finns nyplogad bana med bra is från Mollebadet.
Kollade isen i ett par pimpelhål forra helgen och den var 20 - 25 cm. Troligtvis tjockare nu, men varning for Sundet (gäller främst skidor pga snon).

Lennart
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
akj Dalarna, sjön Runn Israpporter 0
Eje Sjön Bolmen Israpporter 0
Nykvarn, sjön Yngern. 2000-01-15. 14.00 Israpporter 1
staffe Uttran Tumba Israpporter 0
staffe Uttran Israpporter 0
staffe Uttran Israpporter 0
pär Hela Uttran ligger Israpporter 0
Micken73 Uttran (Uttringe/Salem/Rönninge) Israpporter 0
pär Is på Uttran Israpporter 0
Rönninge, Uttran. 2000-01-16. 14.00 Israpporter 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...