Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Som jag nämnde tidigare. PM-processen bidrar till bladets ökade slagseghet (kräver en något invecklad förklaring ;)). Självklart är ett ordinärt kolstål slagsegare. Dock har man genom att laminera bladet ökat på dess övergripande elasticitet och slagseghet. Kärnstålet är dock förstås känsligt för överdrivet våld.

Keramiska brynen och diamantbrynen är att föredra i samband med rostfria ståltyper med mycket hårda karbider i matrisen. Naturstenar är de minst lämpliga eftersom de hårda karbiderna kommer i princip äta upp stenen på nolltid.

~Paul~

DET förklarar saken! Varför jag fick ordning på köksknivarna o en EKA A10 först när jag köpte Spyderco Tri-sharp (kanske på din rekommendation t.om) Att jag inte tänkte på det... stämjärn o hyvelstål på japanstenar i verkstan var ju inga problem. Men rosfria knivar var ett elände...
 
Tre bruksknivar och hacking

Som lite kontrast kommer här tre riktiga bruksknivar från vårt kök. Tråden har inspirerat mig till att test Victorinox skalknivar, billiga och med lite extra bryning riktigt vassa. Man den lilla kniven jag köpte först har ett lite litet handtag och lite kort blad. Den långa Victorinox visade sig vara just lite för lång men det kanske går att göra något åt!

Skulle det gå att köra kapskiva i Dremeln för att få en längd ungefär som min gamla Duka-kniv i mitten eller kommer jag direkt att förstöra härdningen?

/Andreas
 

Bilagor

  • TreSkalknivar.jpg
    TreSkalknivar.jpg
    55.2 KB · Visningar: 809
Undrar bara lite försynt om det finns "oriktiga" bruksknivar eftersom du skriver att du visar "riktiga" som "kontrast". Inte menat att vara stingslig men jag blir lite nyfiken och ställer frågan eftersom alla knivar som inte är "artknives" dvs rena samlarknivar är bruksföremål för mig.

Det här är till exempel en av skalknivarna i vårt kök och den används dagligen. För övrigt en present från mig till min matlagningsintresserade sambo.

Hiro%20Shiki.jpg

Hiro Shiki Ltd edition med blått skaft i micarta

/ J
 
Det var lite polemiskt men kanske mest ett konstaterande att en Victorinox enbart är en brukskniv, vacker är den inte ;)! Din skalkniv var riktigt snygg och ber om att få användas, gör det så mycket du kan! Jag har en dyr "finskalkniv" köpt i Japan men det passar inte riktigt min hand.

Både samlingar av Spyderco och absurt dyra hantverksföremål till knivar är lite...tråkigt. "tactical look" förknippas för mig med militära ändamål, och krig har för mig ingen charm. Å andra sidan: dom dyra handgjorda knivarna som ingen vill använda har förlorat det som för mig är knivens stora attraktion - ett verktyg som är vackert för det är tänkte att användas på riktigt!

Undrar bara lite försynt om det finns "oriktiga" bruksknivar eftersom du skriver att du visar "riktiga" som "kontrast". Inte menat att vara stingslig men jag blir lite nyfiken och ställer frågan eftersom alla knivar som inte är "artknives" dvs rena samlarknivar är bruksföremål för mig.

Det här är till exempel en av skalknivarna i vårt kök och den används dagligen. För övrigt en present från mig till min matlagningsintresserade sambo.

Hiro%20Shiki.jpg

Hiro Shiki Ltd edition med blått skaft i micarta

/ J
 
Det var lite polemiskt men kanske mest ett konstaterande att en Victorinox enbart är en brukskniv, vacker är den inte ;)! Din skalkniv var riktigt snygg och ber om att få användas, gör det så mycket du kan! Jag har en dyr "finskalkniv" köpt i Japan men det passar inte riktigt min hand.

Både samlingar av Spyderco och absurt dyra hantverksföremål till knivar är lite...tråkigt. "tactical look" förknippas för mig med militära ändamål, och krig har för mig ingen charm. Å andra sidan: dom dyra handgjorda knivarna som ingen vill använda har förlorat det som för mig är knivens stora attraktion - ett verktyg som är vackert för det är tänkte att användas på riktigt!

Det blir inte mycket kvar till slut om man tar bort moderna fällknivar, "tactical", handgjorda knivar, konstknivar mm. :)

Skämt åsido, det kan konstateras att vi är mycket olika därvidlag. För mig är olika kategorier inte på något vis ömsesidigt uteslutande. Det är olika sorters värden det handlar om. För att göra en analogi med bilvärlden. En jaguar E-type, En Ford modell T, en 50-tals Cadillac och en Bugatti Veyron är alla speciella bilar med ett eget tilltal rent estetiskt. Och praktiska - njae. Men det gäller även en gammal Folka, en Willys jeep eller bucklig Land-Rover. De väcker olika typ av intresse och reaktioner.

Det samma gäller knivar för mig. En del lever på rent estetiska värden andra på rent praktiska diton och sen finns det en lång rad mellanlägen. Andra knivar är intressanta på grund av konstruktion eller material eller kanske på grund av historia och bakgrund. Kort sagt det finns många olika facetter vad gäller det här intresset som många andra.

Därför är det snarare konstigt för mig att exkludera en lång rad knivar på det viset. Men det är klart att man har sina favoritområden och mitt råkar vara fällknivar även om jag äger en del andra också. Och jag har inget större intresse av t ex militära stickertar eller bajonetter vilket andra samlar på.

Det finns plats för alla! :)

/ J
 
Det är den! Återkommer med en liten recension/presentation av den inom kort. Mycket trivsam på alla sätt och vis så här långt. Den har dock hård konkurrens av den här sen några dagar tillbaks:

Spyderco%20Des%20Horn%20a.jpg

Spyderco Des Horn

En helt underbar kniv. Lätt och snygg med ett eget uttryck.

/ J

Ser ut att passa perfekt i en kavajficka eller attachéväska , liksom i jeans fickan samt för ett tekniskt bruk .
 
Som lite kontrast kommer här tre riktiga bruksknivar från vårt kök. Tråden har inspirerat mig till att test Victorinox skalknivar, billiga och med lite extra bryning riktigt vassa. Man den lilla kniven jag köpte först har ett lite litet handtag och lite kort blad. Den långa Victorinox visade sig vara just lite för lång men det kanske går att göra något åt!

Skulle det gå att köra kapskiva i Dremeln för att få en längd ungefär som min gamla Duka-kniv i mitten eller kommer jag direkt att förstöra härdningen?

/Andreas

Köp denna Vic istället. Bättre/större grepp men lagom blad.
 

Bilagor

  • 67603-8-200x200.jpg
    67603-8-200x200.jpg
    4.2 KB · Visningar: 723
Den ser ju elegant ut men spetsen verkar lite väl skör? Bara man bänder lite så riskerar den väl att gå av, eller är geometrin smartare än så?

/Andreas

Nej, helt korrekt iakttaget. Spetsen är bland de tunnaste jag har på en fällkniv. Ytterst delikat. Så den bänder jag inte alls med. Däremot är den absolut nålvass vilket gör det användbar till riktigt finlir.

/ J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.