Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hej!

På Jula rear dom nu ut Victorinox Spartan Ecoline (3.3603.B) för 99:-, ordinarie pris 249:-
Jag tycker inte man ser ecoline-varianterna så ofta när det gäller de klassiska modellerna. Nylonskalorna tycker jag känns robustare men inte lika eleganta som dom blanka Cellidor-varianterna.

Det blev köp av ett par stycken som kan få ligga och drälla lite utan att man behöver oroa sig :)

/Fredrik

Nylonsidorna är bäst tycker jag, mindre känsliga och skönare att hålla i. Förutom i Ecoline så återfinns ju materialet i deras stora låsbara knivar och Solo.
 
Det är ett kolstål som helt enkelt heter "Laurin Metalli High Carbon Steel". Den kemiska sammansättningen i volymprocent på järnbas är som följer:

Kol: 0,81
Krom: 0,54
Mangan: 0,56
Kisel: 0,35
Vanadin: 0,161
Svavel: 0,004
Fosfor: 0,01


Hårdheten ligger på runt 59 Rockwell C grader. Stålet är ett låglegerat kolstål. Den lilla mängd vanadin och krom bidrar till en ökad slitstyrka. Det är ett tämligen rent stål i mångt och mycket likt ett upphottat AISI 1080.

~Paul~

Tackar!

Har borta ett par dagar. Mkt glädjande. Tack för svar.

Priset på knivarna var lågt för kvalitén anser jag. Bland det mest prisvärda i sin kategori. Tror också att stålet passar behovet :)

Lite nyfiken. Egenskaperna i jämförelse med 1095 då?
 
Utan att gå in på de små skillnader som trots allt finns mellan dessa två stålsorter så tror jag att du (och de flesta andra) skulle ha extremt svårt att märka någon skillnad i samband med praktisk användning.

~Paul~

Stämmer säkert. Intressant, tack. Mig veterligen har jag inget 1095 heller. Dock några okända blad på egenmonterade knivar, snidade skaft.
 
Benchmade Valet

Det här ser inte alls dumt ut! 7.5cm blad i M390. Vikt drygt 60 gram. Sidor i g10.
Kort mellan egg och grepp, rätt hög slipning, perfa clip.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    28 KB · Visningar: 828
Det här ser inte alls dumt ut! 7.5cm blad i M390. Vikt drygt 60 gram. Sidor i g10.
Kort mellan egg och grepp, rätt hög slipning, perfa clip.

Jag håller med! Ser inte alls dum ut. Men undrar vad priset hamnar på? Tycker att Benchmade och deras senare prisnivå är lite löjlig vilket får mig att välja bort dem. Trots det köpte jag en 943 för något år sedan. Är sugen på en fullstorleks Griptilian någon gång, gärna Ritter-varianten. Men är inte förtjust i plasthandtaget där. Sen har jag alltid varit svag för den klassiska 710an, men även den är för dyr särskilt nu när dollarn rusat i höjden.

(såg efter att jag skrivit att priset låg på runt 170$)

/ J
 
Håller med dig. Lamnia tar 1790. Men visst är den fin...Skulle vilja säga att det är den benchmade som tilltalar mig mest hittills.
 
Den var trevlig.
Har inte lockats av benchmade på ett tag men den där ser vettig ut. Gillar också att man valde grå istället för svart G-10. Lite annorlunda.

//Per
 
Den där är ruskigt fin även om jag generellt tycker att Fällkniven kan vara lite väl dyra. Stålet kommer du att bli nöjd med. 3G stålet tar en ruskig skärpa och håller länge är min erfarenhet. Aningen knepigt att slipa om dock. Så hoppas du är nöjd med eggvinkeln och inte planerar några stora förändringar där för då har du lite arbete att se fram emot. :)

/ J

Håller med om att dom är dyra... men ja köpte den beg fasst ny för en 1000 lapp :)

Stålet håller ju en fantastisk skärpa! Är lite orolig att det kanske ska "flisa" sig? Det har de gjort på min A1 och de här stålet är ju hårdare. Men man använder ju inte tk3 på samma sätt iofs.

Jo ja förstår det de är ju väldigt hårt!

johan
 
Håller med om att dom är dyra... men ja köpte den beg fasst ny för en 1000 lapp :)

Stålet håller ju en fantastisk skärpa! Är lite orolig att det kanske ska "flisa" sig? Det har de gjort på min A1 och de här stålet är ju hårdare. Men man använder ju inte tk3 på samma sätt iofs.

Jo ja förstår det de är ju väldigt hårt!

johan
3G-stålet är visserligen ca 3 grader hårdare än VG-10 (kärnan i A1-an) men för de delen inte skörare. Det har att göra med den speciella process under vilken stålet tillverkas.

Och som du skriver. Man använder inte en gentlemannakniv på samma sätt som en stor fastbladare med ett yxlikt blad.

~Paul~
 
3G-stålet är visserligen ca 3 grader hårdare än VG-10 (kärnan i A1-an) men för de delen inte skörare. Det har att göra med den speciella process under vilken stålet tillverkas.

Och som du skriver. Man använder inte en gentlemannakniv på samma sätt som en stor fastbladare med ett yxlikt blad.

~Paul~


Okej va bra! 3 grader låter "lite" men egentligen är väl det väldigt mycket hårdare va??

Precis :)
 
Rent allmänt

som jag noterat att tråden mer och mer blivit ett forum för att skryta över knivar som inköpts eller är till salu, frågan är om det är till för annat än vitrinskåpet.
Betydligt intressantare hade varit praktiskt bruk, praktiska knivar och relevanta skötselråd.
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.