Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ser fina ut. :)
Fällknivarna med lövformade blad ser väldigt intressanta ut. Är alla slip joints?

/Lux

Alla jag sett har varit slipjoints med hyggligt kraftig fjäder. Ser i katalogen att någon av de mer fina modellerna har någon form av lås i mässing också. Jag är också sugen på en lövformad variant. Måste säga att det finns sjukt många specialknivar av alla de slag mot slutet av katalogen. Här finns det verkligen möjlighet att bredda samlingarna, haha ;)
 
Önskningar om en trevlig Valborg till alla!

Nu ska jag snart iväg och fira vårens ankomst på alla de sätt som sig bör och vill passa på att önska alla en trevlig kväll och samtidigt lägga upp en lite knivtext som brukligt är.

/ J

(PS apropå senare inlägg om Ken Onion så råkade det bli så att en Blur landade i brevlådan nyligen. Ytterst sympatisk kniv. Återkommer med lite bilder o dyl. Även en "Needs Work" från Kershaw har inhandlats och någon Buck. Verkar finnas underlag för fler inlägg om knivar :))

http://cykligare.blogspot.se/2014/04/little-big-knives-spyderco-dragonfly-ii.html


Spyderco%20Dragonfly%20II.jpg
Spyderco Dragonfly II​
 
Nu ska jag snart iväg och fira vårens ankomst på alla de sätt som sig bör och vill passa på att önska alla en trevlig kväll och samtidigt lägga upp en lite knivtext som brukligt är.
Önskar både dig och alla andra en trevlig Valborg och Första Maj!

När det gäller Spyderco-kniven så blir det enligt min åsikt blandad kompott (som vanligt ;)).

På plussidan:
Flatslipat blad
Bra kvalitet i ihopskruvandet
Bra kvalitet i materialvalen
Bladhål
Trådklämma (fickklämmans material)
Ringa vikt
Bra bladlås
Möjlighet att justera pivotskruven

På minussidan:
Bladet är för brett i förhållande till längden (blir svårt med delikatare arbeten där man behöver vrida kniven. Ett exempel är att skära ut skrotten ur ett fyrdelat äpple. Resultatet brukar vara en ren massaker :))
Choil
Ricasso
Kort handtag
Slipfasen (som i mina ögon är för trubbig)
Fickklämmans position som tvingar kniven allt för högt upp i fickan


~Paul~
 
Önskar både dig och alla andra en trevlig Valborg och Första Maj!

När det gäller Spyderco-kniven så blir det enligt min åsikt blandad kompott (som vanligt ;)).

På plussidan:
Flatslipat blad
Bra kvalitet i ihopskruvandet
Bra kvalitet i materialvalen
Bladhål
Trådklämma (fickklämmans material)
Ringa vikt
Bra bladlås
Möjlighet att justera pivotskruven

På minussidan:
Bladet är för brett i förhållande till längden (blir svårt med delikatare arbeten där man behöver vrida kniven. Ett exempel är att skära ut skrotten ur ett fyrdelat äpple. Resultatet brukar vara en ren massaker :))
Choil
Ricasso
Kort handtag
Slipfasen (som i mina ögon är för trubbig)
Fickklämmans position som tvingar kniven allt för högt upp i fickan


~Paul~
,
Instämmer helt- Särskilt på det fetade då det troligen var skälet till att jag tappade den. spyderco grasshopper hade en betydligt bättre bladform för en så liten kniv. Dock var allt annat sämre.
 
Jag EDCade också DF II ett tag men sålde den. Bladet var för brett i förhållande till längden och choilen tog bort potentiell och värdefull egglängd. Ett clip som skjuter kniven längre ner i fickan är en fördel när man vill bära den diskret samtidigt som den sitter säkrare. På en så liten kniv blir fördelarna med ett lågt clip extra stora. Så ett stort minus där.
 
Nu ska jag snart iväg och fira vårens ankomst på alla de sätt som sig bör och vill passa på att önska alla en trevlig kväll och samtidigt lägga upp en lite knivtext som brukligt är.

/ J

(PS apropå senare inlägg om Ken Onion så råkade det bli så att en Blur landade i brevlådan nyligen. Ytterst sympatisk kniv. Återkommer med lite bilder o dyl. Även en "Needs Work" från Kershaw har inhandlats och någon Buck. Verkar finnas underlag för fler inlägg om knivar :))

http://cykligare.blogspot.se/2014/04/little-big-knives-spyderco-dragonfly-ii.html

Tack för en bra recension.
Jag ser fram emot recensionen av Needs Work. :)

/Lux
 
Önskar både dig och alla andra en trevlig Valborg och Första Maj!

När det gäller Spyderco-kniven så blir det enligt min åsikt blandad kompott (som vanligt ;)).

På plussidan:
Flatslipat blad
Bra kvalitet i ihopskruvandet
Bra kvalitet i materialvalen
Bladhål
Trådklämma (fickklämmans material)
Ringa vikt
Bra bladlås
Möjlighet att justera pivotskruven

På minussidan:
Bladet är för brett i förhållande till längden (blir svårt med delikatare arbeten där man behöver vrida kniven. Ett exempel är att skära ut skrotten ur ett fyrdelat äpple. Resultatet brukar vara en ren massaker :))
Choil
Ricasso
Kort handtag
Slipfasen (som i mina ögon är för trubbig)
Fickklämmans position som tvingar kniven allt för högt upp i fickan


~Paul~

Håller med om problemet med bladbredden. Försöker ofta lösa det på bredare blad genom att använda spetsen desto mer. Men äppelexemplet är ytterst adekvat då jag ofta skär frukt till bla mina bonusbarns fikor...:) T ex SOG "Twitch II" är mycket bättre därvidlag.

Sen är det intressant med bladbredd eftersom det är så relativt. Dvs vissa knivar har lika breda blad men de ser betydligt smalare ut för att de är längre vilket ju förstås inte gör dem slankare i absoluta tal.

Choilen finner jag inte är ett jätteproblem eftersom det här är en av knivarna jag bär som komplement till en större dito och mest "pillar" med. Sen betraktar jag den som en del av handtaget och inte som en del av bladet.

Slipfasen håller jag med om även där. Som jag skrev, det är inte en av de vassare Spydercos jag haft och jag anser att slipningen har med det att göra. Det får nog åtgärdas när det är dags att ge sig på eggen på riktigt.

Clipet tycker jag itne är ett jätteproblem heller eftersom jag oftast bär den löst i fickan på min vindjacka eftersom den är så lätt. I byxfickan sitter oftast en större variant på kniv :) Och ibland nedstoppad i min necessär. Den matchar i färg :)

/ J
 
Tack för en bra recension.
Jag ser fram emot recensionen av Needs Work. :)

/Lux

Tack för de värmande orden! En sådan kommer och några till. Jag kan tydligen inte låta bli att lägga bud på eBay och nu har jag fyndat igen. Får låta bli det på ett tag säger min plånbok. Men ytterligare en Ken Onionklassiker är på väg kan jag säga.

/ J
 

Inga dumma kombinationer alls! :)

Sugen på en stor Griptilian någon gång. Har bara en minigrip själv. Men är rädd att den plastiga känslan i handtaget skall förstärkas när kniven blir större. Jag tycker de känns aningen "ihåliga" av någon anledning.

/ J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.