Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack till er Ola och Seved. Varför jag blev lite förvirrad var pga att det på askens insida står att det är Bubinga i handtaget!?! Mycket förvirrande. Antagligen har man lagt fel kniv i fel låda.

Det höjer faktiskt värde på kniven ;).

~Paul~

PS Glömde att kommentera fördjupningen på bladryggen. Den är till för att funka som stöd för pekfingret i samband med passning av vilt i reverse-grepp.
 
Tack! Jo, den är kanonsnygg. Den hade dock varit ännu snyggare med en högt uppdragen skandinavisk slipfas eller full flatslipning i stället för den smala skålslipningen ;).

~Paul~

Har inte EKA en stor förkärlek för den slipningen?
Undrar varför? Köparen kan ofta få en ny skarp egg ett par gånger, sedan blir det jobbigt och det köps en ny EKA? Eller annan kanske tillverkares kniv, för den de hade köpt blev snabbt sunkig...
 
Man säger att en bild säger mer än tusen ord. Här följer motsvarande 4K ord ;).
~Paul~

Flera kTack! Blev inspirerad av nylonfodralet på din sida och letade rätt på ett liknande som följde med ett "Bacholiknande" multiverktyg.
Det får duga till EKAn. Vill ju inte skämma bort den.;)

Behöver dock också ett snyggare fodral till min SOG FlashII. Då kommer dina bilder väl till pass. Är dock inte så slöjdhändig och skulle kunna tänka mig att spendera ett par kronor på inköp om jag bara visste var.
 
Flera kTack! Blev inspirerad av nylonfodralet på din sida och letade rätt på ett liknande som följde med ett "Bacholiknande" multiverktyg.
Det får duga till EKAn. Vill ju inte skämma bort den.;)

Behöver dock också ett snyggare fodral till min SOG FlashII. Då kommer dina bilder väl till pass. Är dock inte så slöjdhändig och skulle kunna tänka mig att spendera ett par kronor på inköp om jag bara visste var.
Det är inte alltför svårt att tillverka ett dugligt läderfodral. Ta kontakt med t ex Tjäderläder eller Kero så lotsar de dig i rätt riktning.

~Paul~
 
OK, då har jag återigen ändrat mig i fråga om den snyggaste Randallkniven. En ny favorit har dykt upp. Att den dessutom saknar ricasso, samt har i grund och botten skandinavisk slipfas gör inte saken sämre.

~Paul~

PS Modellen heter 12-6 Sportsman Bowie. Handtaget är i Ivory Micarta och parerskyddet i högglanspolerad mässing. Finns i både rfr och O1.
 

Bilagor

  • Randall 12-6 Sportsman Bowie, Ivory Micarta.jpg
    Randall 12-6 Sportsman Bowie, Ivory Micarta.jpg
    94 KB · Visningar: 595
re

Hej Depaul.
Sportsman bowie är nog modellen som de flesta friluts mäniskor o jägare många gånger föredrar. Den är så jäkla bra gjord som allround så att en annan får lite hjärt klappning när man ser den. Skaft modellen är ocks lätt att använda i handen o röra på i olika positioner.
Händig blad längd på ca 14- 15 cm om jag får säga det själv. Perfekt att flå med osv..
Och om man ska använda kniven så är ju 01 stålet kanon bra.
 
Helt klart är att Randall Sportsman Bowie är både snygg och användbar. Det kan bli svårt att endast "ruva" på den utan att använda densamma.

Jaha, då är saken klar. Det är ju precis samma skaftutseende som på min EKA, dvs masur. Då är kniven trots all felmärkt! Kul.

~Paul~
 
re

Ja visst. glömde skriva. Masur är det :)
Hoppas det blir en sån Randall för dig :) Kan tänka mig att du får svårt att inte använda den men det gör väl inget om man vårdar den som bör göra med alla knivar :)
Har sett många bra fina knivar se ut som faan när endel jägare har haft dem. Brukar fråga om dom behandlar sina bössor lika illa. Då tänker de efter en extra gång.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...