Renodlat solo gaskök

Hej

Jag har nu mer eller mindre bestämt mig för ett rent solokök, men de solokök jag var och kikade på idag verkade inte riktigt kompatibla med stekpannor. Jag skulle gärna vilja ha någonting stort nog för bröd eller pannkakor, mer än en skiva falukorv m.a.o. som ändå passar ett toppmonterat.

Finns det någonting som skulle kunna passa in på dessa punkter eller blir jag tvungen att kombinera olika grejer? Det verkar så himla praktiskt att köpa ett färdigt paket!

Anyhoo, är öppen för förslag och det behöver inte nödvändigtvis vara toppmonterat om det ändå tar rätt så lite plats, tänker som sagt inte laga mat åt hela ligan!

Tack på förhand
Pia
 
Flera solistkök är mest intriktade på vattenkokning.
Vill du kunna laga mat behöver du en värmespridare, burklock eller laboratorieasbetsnät samt vettig stekpanna. Trangias Gourmepanna med lock har fungerat väl för mig under år med primitiv matlagning. MSRs Pocket Rocketkök har likaledes fungerat väl, stabiliseras lätt med tre tältpinnar.
Tidigare brukade jag Trangias 27 duosalgryta med hemagjord hanke då jag stundtals lagade för två, numera nöjer jag mig med MSRs Ti kastrull på 3/4 liter. Den råkar vara lätt oxså. De som inte bär själva gillar en separat vattenkokarpanna, tex Trangias för 27an. Aluminium kastrullen till SVEA eller någon av METAs mindre kastruller fungerar väl.
Hopplock visst men funktionellt.
go tur
 
Trangias gourmépanna fungerar för mig på en Soto-brännare, den är toppmonterad och väger 77gr. Brännaren har ok spridning på lågan, ännu bättre är Optimus Crux Lite men de senaste kinesiska versionerna har tyvärr inte imponerat...

...se till att gasbehållaren står stadigt bara...

//J
 
På gourmepannan, 182g, är locket en av de viktigaste delarna.
Tältpinnarna sticks i marken runtom gasbehållaren.
Metas 4 dl minikastrull, med lock 63g.
 
På gourmepannan, 182g, är locket en av de viktigaste delarna.
Tältpinnarna sticks i marken runtom gasbehållaren.
Metas 4 dl minikastrull, med lock 63g.

Ja, locket gör den till ok vattenkokare, riskokare, grytkärl etc. mm.
...det enda den är dålig på är att tjänstgöra som dryckeskärl. Tycker kompisarna som ska fördela måltidsdrycken rättvist :).

Panna 182, Soto 77 och litet kärl för vatten och fika, ganska allround solokök för kanske 320 gr...:)
//J
 
Solokök var frågan, brukar själv värma dryckesvattnet i Metakastrullen som samtidigt tjänstgör som kåsa/kopp och tillika tandborstmugg. En miniskvätt duger till varmdisk när sand och gräs/mossa inte finns. MSR PR 83g.
För kamratgäng brukar större kastruller och spisar vara mer lämpliga.
 
Det är ett gruppkärl att koka vatten i. Matlagning kräver värmespridning, dvs tjockare botten eller värmespridare under. Kärl i den här storleken bör ha hanke för att platsa som friluftskärl.
Börja med att titta på en portion, det är ca 3-4 dl. 3/4 liter räcker länge.
Modet med påsvetsade värmesamlarplåtar är utmärkt för vattenkokning men en källa till vidbränning om du försöker dig på att laga mat i dem.
Som alltid är det ditt val.
 
Det är ett gruppkärl att koka vatten i. Matlagning kräver värmespridning, dvs tjockare botten eller värmespridare under. Kärl i den här storleken bör ha hanke för att platsa som friluftskärl.
Börja med att titta på en portion, det är ca 3-4 dl. 3/4 liter räcker länge.
Modet med påsvetsade värmesamlarplåtar är utmärkt för vattenkokning men en källa till vidbränning om du försöker dig på att laga mat i dem.
Som alltid är det ditt val.

Tack för infon, min erfarenhet sträcker sig inte längre än att grilla saker över öppen eld eller kolgril. Så de kloka orden uppskattas!
 
Laga mat i foliopaket, på/i glöden är för färskvaruturer det lättaste och godaste köket. Kostnaden är försumbar liksom vikten.
Gjutjärns eller tjockväggig aluminumgryta med lock, duch oven, fungerar utmärkt i eldgrop men blir tung för den som bär. Mindre gjutjärnsgrytor finns som fonduegrytor. Hanke och lock bör anskaffas.
Loppis kan vara bättre källa än friluftsboden ibland.
 
Mitt förslag

Hej,

Mitt förslag är ett jetboil PCS, ZIP eller SOL och en extra stekpanna (inte nödvändigtvis original). Det blir ett väldigt smidigt set. Visst är det enklast att koka i ett jetboil men det går utan större problem att laga annan mat i det. Med en stekpanna är det ju inga problem att grädda bröd eller pannkakor.

Jetboil beställer man med fördel från England till ca 60% av svenska priset (iaf till svenska importören gjort något åt prisläget).

Själv har jag lagat mat på ett Jetboil PCS till tre personer i 9 dagar under en fjälltur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Vad får plats i en solo stove titan? Kök och brännare 11
ylivirta Eta Express vs. Eta Solo Kök och brännare 13
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt? Kök och brännare 35
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2
macher Gaskök för vinterbruk Kök och brännare 15
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
Henriko Gaskök i andra länder Kök och brännare 10
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
hhhh gaskök på vintern Kök och brännare 8
tingdahl Gaskök utomlands Kök och brännare 1
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
bananmannen Gaskök slocknar. Kök och brännare 3
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
walkerboh Litet gaskök Kök och brännare 20
Tovetjarn wildos gaskök? Kök och brännare 0
johanl Gaskök på vintern? Kök och brännare 31
il C nyckfullt gaskök Kök och brännare 1
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
SWE3171 Vilket gaskök? Kök och brännare 2
jariL Förvärmingssystem till gaskök/Heat Pad? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...