Tyngsta fisk...

Tabbe

Skrev ett svar på detta inlägg men det hanade som en ny rubrik. Men svret ver....

Måste då dra fram en gammal fiskehistoria om en kompis. Han tog en öring på 7,6 på pimpel med 0,14 lina. Fick upp den efter 25 min. Han klarade det tack vare 50m lina på rullen och mycket tålamod.

Själv ligger jag låååångt efter...:)
 
Stor fisk?

Stor fisk är något relativt! en 12 kilos lax är ju större än en 2 kilos harr! och laxar har man ju fått..
Men ska man se det rent känslomässigt så är en fjällöring från Ammarnäs på 2,8 kg fångad på torrfluga min största fisk.
Men en harr på 1,8 kg fångad under gäddspinn i en fjällsjö!! är väl också okay! Fick 4 fiskar på den gäddfisketuren 1 juni 1994(dagen efter islossning!): en harr på 1,8, 2 gäddor på ca. 4 och 6 kg och en abborre på 1,1 kg!!detta i en fjällsjö i kvikkjokkregionen!även om jag fått 3 andra harrar på just 1,8. på fluga, så är denna tur något extra!

Men fisket i Kaitum i somras var också något extra! aldrig har Kaitumharrarna bitit så bra!
Men det är ju upp och ner, rent statistiskt så blir det en skitsommar i fjällen men..

ps. jag antar att du Björn Ljung inte är den Björn Ljung från stockholm som jag gick lumpen med i Boden 1990, för han hatade fiske.....det var bara fotboll som gällde!
MVH. Ladan
 
Ädla fiskar...

i all ära.

Jag måste erkänna att den häftigaste krokning jag varit med om, var en gädda på ca 3kg (hädar jag?):)

Med snurrebåt mitt ute i Storavans skärgård, fick jag ett napp jag aldrig tidigare erfarit.
Då har jag landat ett antal stora fiskar av alla sorter i mitt fiskarliv.
Den drog ut hela backingen i en handvändning (tur jag inte var ensam i båten), körde efter och vevade in linan för brinnande livet, för att sedan försöka trötta ut den genom ömsom släppa och veva hem.
Vid tre tillfällen var hela fisken i luften, och jag var övertygad att det var en sjövild öring.
Med en 0.18 knyttafs, var situationen minst sagt delikat. Efter en mycket lång kamp (som verkligen var mycket oviss), lyckades jag få besten intill båten och konstaterar att det är en gädda, "förvånad" är ett milt ord för min reaktion.
Den fick sin frihet åter, såna fiskar vill jag möta igen.:)

/Björn

[Ändrat av Graip 2002-02-02 kl 19:56]
 
När storfiskaren talar om då räcker armarna....

Skryta är viktigt....

Jag har tagit en del bra fiskar som havsfiskare. Ett kul fiske men som jag skrivit på andra ställen, det är lite industrifiske.

Mina bästa fiskar är en Rödspätta på över 1 kilo, en Lubb på över 8 kilo, men fram för allt en Kummel på nästan 8 kilo. Den är nog en av de 50 största Kummel som har fångats på spö. (I alla fall om man läser tidningarnas topplistor.)

Mina allra största fiskar tog jag i Florida. Den första var en Baracuda på 13 kilo, den största var en Wahoo på över 21 kilo. Den tog i som satan!

Om den fisken och andra går att läsa på;

http://www.a-kok.com/salamander

En ren havsfiskesida för klubben i havsfiske som jag är med i.

Skryt på!

Kålle
 
Största fisken var en gädda på 8,5kg och 110cm. Men den som kändes skönast var abborren på 1450g som jag tog med UL-spöt, 0,11 lina och en liten reflex. Den stretade emot bra vill jag lova.
Niklas
 
Re: Tabbe

Egel; sa:
Måste då dra fram en gammal fiskehistoria om en kompis. Han tog en öring på 7,6 på pimpel med 0,14 lina. Fick upp den efter 25 min. Han klarade det tack vare 50m lina på rullen och mycket tålamod.
Min största relaterat till utrustning var en gädda på 4,1 kg (94 cm) som togs på pimpel med mormyshka och 0,12 lina...
Körde mormyshka med upphängare, och efter att gäddan tagit myshkan så satte sig upphängaren i ryggfenan på gäddan, som således hängde som en balanspirk. Det tog mig 56 minuter att utvidga hålet (detta var i sorseletrakten, där isen var ca 50 cm tjock) med min elvacentimeters moraspiral, och lirka upp gäddan med en gammal Toby på flätlina.
Klart mitt mest udda fiskeminne.
 
Gädda: 9,2
Mört: 1,46 (!)
Id: 2,6
Aborre: 1,4
Ål: 0,8
Näbbgädda: 1,1 (!)
Regnbåge: 3,6
Havsöring: (västkust) 2,6
Lax: 8,2 (hona)
Makrill: 0,8
Karp: 12,1
Braxen: 3,1
Sutare: 2,2
Gärs: 0,02
Lake: 0,5
Stäm: 0,3
Faren: 0,2
Björkna: 0,4
Gylta (blå): 2,2
Red Snapper: 0,8
Korallfisk: 0,2
Haj (pigg): 0,8

Inget märkvärdigt m a o.

~Paul~
 
Abborre i Jämtland

Mera skryt

Fiskade sommaren 1999 upp en abborre på 2180 g i Fåker utanför Östersund. Tvekade i en kvart om jag skulle ta dess liv och lät den simma i håven eftersom den var helt proportionerligt byggd med stor skalle och en tjocklek jag sällan skådat, säkert 15 år gammal, men eftersom varken jag eller nån i sällskapet hade nån kamera eller våg så fick den sluta sitt liv där. Fick dessutom en på 1.3 kilo på kastet efter... Har varit tillbaka till samma tjärn många gånger efter det och bara fått tusenbröder.... Men en dag så!! =)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.