Padjelantaleden efter midsommar

Vi tänkte vandra Padjelantaleden nu på sommaren, precis när stugorna öppnar efter midsommar. Har ni någon uppfattning om vilket väder vi måste räkna med? Jag är mycket medveten om att det är början på säsongen, att det kan vara minusgrader, snö och vad, men frågan är hur mycket? Några enstaka minusgrader någon gång eller -7 en hel vecka? Några centimeter snö eller två meter? Lätta vad eller svåra? Enligt smhi:s fjällprognos verkar det vara plusgrader redan nu, men jag kan inte hitta någon information om snödjup just där i fjället. Har försökt googla och hittat en massa rapporter om meterdjup snö i mitten av juni, men även om fantastiskt väder bara några veckor senare. Det verkar ju vara en sen vår här längre söderut, verkar våren komma sent i år även i fjället?

Vi tänkte tälta, men ifall man känner sig väldigt blöt, ledsen och genomfrusen någon gång kan man ju lyxa till det med en övernattning i stuga. Ja, det hade varit bättre att ge sig ut senare på året, men det var den enda tiden som passade. Det kommer att vara kallare och jobbigare, men det får vi anpassa oss till. I allra värsta fall får vi ändra planer och hitta på dagsturer. Något mer ni behöver veta? En av oss har vandrat i fjällen förr, den andra har endast gjort dagsturer. Såklart vi tränar så gott det går inför den långa vandringen.

Tack på förhand, säger en som är ny här och ser mycket fram emot att den första fjällvandringen äntligen blir av i sommar :).
 
Har inte gatt dar sa tidigt som vid midsommar. 2002 gick jag leden under andra halvan av juli. Da forekom inga vad nagonstans.
Skiter det sig kan ni alltid ta helekopter hem nar ni kommit halvvags (fran Staloluokta).
 
Vi har gått från Vaisaluokta till Staloluokta veckan efter midsommar. Snö hade vi bara på några korta etapper i någon norrsluttning. Inga vad minns jag, men vi gick över på en snöbrygga på ett ställe. Det var lite spännande. Annars otroligt vackert och nästan myggfritt. Vi tog helikopter sen tillbaka till bilen.
Året efteråt gick vi samma tid från Staloluokta till Kvikkjokk. Då saknades en bro söderut från Staloluokta (den var inte utlagd ännu). Det var inget djupt vad men otroligt kallt för vi vadade i sandaler.
Lycka till med turen, ni har valt en fin sträcka!
 
Padjelantaleden är en intressant och vacker led att gå som tälttur. Jag har oftast varit där i just juni och tycker det är en underbar tid. Finns ingen anledning att ångra det. Dessutom kommer troligen insekterna vara färre. Viss fjällvana behövs naturligtvis men som du skriver så finns ju stugorna om det skulle bli alltför jobbigt eller ni skulle få visset väder. Om det skulle komma plötsligt regn och man inte vill gå i det så kan ni ju alltid slå upp tältet.

Du har inte skrivit om ni tänker börja i söder eller i norr. Om ni väljer start i Kvikkjokk kommer ni att börja med båttskjuts, vilket sköts av Björn Sarstad och Kenth Arvidsson. Hemsida:
http://www.battrafikikvikkjokk.se/baattrafik-kvikkjokk.html

Man kan ringa till båtförarna i förväg och de svarar säkert på hur väderläget är just för tillfället, t ex om det är mycket blött i markerna. Söderifrån kommer ni att de första 2-3 dagarna gå genom Tarradalen. Tidigt på sommaren är grönskan skir i dalen och fågelsången pågår för fullt. En fin upplevelse! Tarradalen blir normalt snöfri långt före mitten av juni. Högre upp på fjället kommer ni ha enstaka snöfält här och där, de duger oftast att gå på och är inget att oroa sig för.

Det ni troligen kommer att stöta på är ett och annat mindre vad. Snön har ju inte smält högre upp så snösmältningen pågår. Snösmältningen är minst tidigt på morgonen, och då är vaden enklast. Vaden är knappast svåra (vattnet går som mest en bit upp på vaderna), men om man inte är van så kanske man oroar sig en smula.

Mellan Tuottarstugorna och Staloluokta finns en bro som lyfts på i slutet av juni. Om den inte har kommit på plats får man vada. Vadet är - i jämförelse med vaden i t ex Sarek - inte svårt.

Strax innan ni åker borde ni kunna ringa till Badjelánnda Laponia Turism och höra om alla broar är på plats (gäller den mellan Tuottarstugorna och Staloluokta) och om det kan finns finnas något annat som kan vara lite besvärligt. Hemsida:
http://www.padjelanta.com/se/index.asp

Det var många ord om vaden, men vaden ska inte behöva bekymra er såvida det inte - vilket är mycket ovanligt - kommer kraftiga skyfall. Detta kan inträffa när som helst på sommaren. Vid skyfall svämmar alla vattendrag i fjällen över och man får vänta. Men ni har ju tält och kan stanna.

Kylan i fjällen kan drabba när som helst under sommaren så juni är inte sämre än någon annan månad, skulle jag tro. På sommaren har jag ytterst sällan råkat ut för kallare än någon enstaka minusgrad och det är inte så ofta. Men även +5 kan kännas mycket kallt i längden, särskilt om det blåser.

Lycka till med er vidare planering önskar
//Hans
 
Åh, så mycket bra saker ni skriver så snabbt. Tack, att det antagligen bara är lite snö, någon minusgrad och inga eller lätta vad var precis det jag ville veta. Man kan ju aldrig veta vilket väder det blir och vi får väl anpassa oss, men det är ju skönt att ha en uppfattning om vad ungefär man kan förvänta sig.
Det känns nästan lite roligare med vad, lite äventyr, men det tycker jag nog bara för att jag inte kan föreställa mig hur kallt det egentligen är ;).

@Fossa: Bra att veta hur vädret var på samma sträcka vid samma tid på året, lite snö och något vad känns mycket överkomligt. Finns dock viss risk för sandalvad här också ...

@fowwe: Många bra tipps, tack så hemskt mycket! Tyvärr hade vi planerat att gå från andra hållet. Men även från Ritsem till början av leden är det ju båtstrafik, plus att det är en fjällstation där, så förhoppningsvis hinner man även där fråga hur leden ser ut just nu. Bra tipps att man kan ringa till Badjelánnda Laponia Turism och fråga om bron, jag antog att det finns något ställe som man kan ringa, men visste inte var.

Ni verkar tycka att det är så himla vacker där, ska bli härligt att komma dit och se själv!
 

avslutad210712

Gäst
Jag gick Padjelantaleden med start 20080707 och då fanns det vare sig snö eller några som helst vad som kunde betecknas som besvärliga på något sätt. Bara att klamsa över men veckan innan var det problem vid vadet som är vid Tuottarstugan (enlig stugvärden) och sen finns ett vad strax norr om Tarrekaisestugan där bäckfårorna ser ut att kunna innehålla MYCKET vatten om snösmältningen är sen.

[Ändrat]

http://album.baskeri.net/Vandring/20080707/default.htm
 
Vägval

Jag kan bara instämma i vad som sagts ovan. En underbar sträcka att gå och tryggt med både tält och stugor. Inte heller jag tror att ni råkar ut för några svårigheter av betydelse. Den tidiga årstiden ger mycket fågelliv men lite mindre blommor. Kvarliggande snöfält bidrar till de vackra vyerna!

Om ni går från Ritsem måste ni genast välja väg. Antingen stiger ni av båten i Änonjalme eller också i Vaisaluokta. Dessa två utgångspunkter ger - som du ser på kartan - olika vägval de två första dagarna. Det är då bra att veta att vägen via Kutjaure innebär att ni ska passera broarna över Voujatätno dag 2. Dessa hängbroar är höga och kan kännas osäkra vid dåligt väder, t.ex. hård vind, eller om man lider av svindel. Jag skulle också tveka att låta mindre barn gå över. Kommer man söderifrån kan man ju testa och vända, men norrifrån blir det ju värre........

Tänk också på att anteckna båttiderna vid Kvikkjokk och att lägga in telefonnumren till båtförarna! Med Telia - som är bäst i fjällen - försvinner mottagningen innan ni stigit i land från Ritsembåten och kommer inte - med något undantag - igen förrän ni närmar er Kvikkjokk, kanske ett par mil innan om man är på en höjd. Vid dålig mottagning är SMS suveränt!

God tur önskar Pelle
 
För den som vill läsa mer om området så finns förutom Claes Grundstens bok om Padjelanta/Sulitelma en nyutgiven bok på Vildmarksbiblioteket: Vandringsturer i Padjelanta av Peter Antman. Inspirerande att läsa när man planerar och fantiserar hemma. Och intressant och nyttig att ha med på vandringen.
 
Ursäkta det sena svaret, men tack Swift och fowwe! Vi tänkte gå från Änonjalme så då slipper vi bron som Swift skrev om.
 
Om ni går från Ritsem måste ni genast välja väg. Antingen stiger ni av båten i Änonjalme eller också i Vaisaluokta. Dessa två utgångspunkter ger - som du ser på kartan - olika vägval de två första dagarna. Det är då bra att veta att vägen via Kutjaure innebär att ni ska passera broarna över Voujatätno dag 2. Dessa hängbroar är höga och kan kännas osäkra vid dåligt väder, t.ex. hård vind, eller om man lider av svindel. Jag skulle också tveka att låta mindre barn gå över. Kommer man söderifrån kan man ju testa och vända, men norrifrån blir det ju värre........


God tur önskar Pelle

Kan det vara så att broarna är fixade eller utbytta? Gick över där i augusti förra sommaren i regn och blåst, men tänkte inte alls på att broarna skulle vara i dåligt skick.

Kommer du från Vaisaluokta finns det fina tältplatser precis när uppförbacken planar ut, med otroligt fin utsikt över sjön, Denna väg ger mer kalfjäll, och den andra en större del i björkskog.

En annan fin lägerplats som jag kommer ihåg är i Tarradalen vid den största stenkremlan, om du vikar av en it från stigen och följer skogbrynet neråt en bit. Kremlan syns bra på kartan vill jag minnas,

Hoppas ni får en fin tur!
 

avslutad210712

Gäst
Kan det vara så att broarna är fixade eller utbytta? Gick över där i augusti förra sommaren i regn och blåst, men tänkte inte alls på att broarna skulle vara i dåligt skick.

Kommer du från Vaisaluokta finns det fina tältplatser precis när uppförbacken planar ut, med otroligt fin utsikt över sjön, Denna väg ger mer kalfjäll, och den andra en större del i björkskog.

En annan fin lägerplats som jag kommer ihåg är i Tarradalen vid den största stenkremlan, om du vikar av en it från stigen och följer skogbrynet neråt en bit. Kremlan syns bra på kartan vill jag minnas,

Hoppas ni får en fin tur!

Den lååååååååånga bron är jag till 99% säker är utbytt till en stålbro från den tidigare träbron. Inte 100% men har sett en bild från någon som gått där efter det att jag gick där 2008 och då såg det ut som en normal stålbro.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
litentuva Padjelantaleden Fjällvandring 5
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
Nimco Padjelantaleden - Proviant Fjällvandring 12
svenjohan Kniv upphittad på Padjelantaleden. Fjällvandring 4
avsl_22-07-26 Padjelantaleden - säkerhet och vad? Fjällvandring 7
givdeh Padjelantaleden Fjällvandring 49
Magnus H Padjelantaleden vs Sarek Fjällvandring 11
Sezziyanen Padjelantaleden höjder/profil? Fjällvandring 3
dandan Padjelantaleden - vilket håll Fjällvandring 7
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 3
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 4
Norman69 Padjelantaleden Juli-aug -11 Fjällvandring 4
Fredrik85 Padjelantaleden Fjällvandring 1
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Veggie trekker Padjelantaleden Fjällvandring 2
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
MagnusEnbom Etappförslag Padjelantaleden Fjällvandring 4
AnnaLundin Padjelantaleden Fjällvandring 11
furdil Padjelantaleden Fjällvandring 9
87tln Padjelantaleden, Fjällvandring 21
goaskAlice [english] padjelantaleden in June Fjällvandring 14
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
pergit Padjelantaleden är gjord! Fjällvandring 6
pergit Padjelantaleden! Fjällvandring 26
Fisch Padjelantaleden Fjällvandring 6
ulrikami Båttrafik Padjelantaleden-Kvikkjokk? Fjällvandring 2
Guz Antal vandringsdagar för Padjelantaleden Fjällvandring 4
farbrorjoakim Valådagsfyrkanten efter midsommar Fjällvandring 8
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0
Tagetes På väg till Salto efter nio sarekdagar! Fjällvandring 1
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
KimE Besöksförbud efter Kungsleden Fjällvandring 2
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
dako Hud som lossnar efter fjällvistelse Fjällvandring 11
plaskdaja Stensdalen efter branden Fjällvandring 6
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
Tomas P Spår efter 4-hjuling i Abisko NP Fjällvandring 98

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...