Azorerna

Är det nagon som har erfarenhet av vandring och dykning pa Azorerna eller som känner till nagon bra sajt med information om detta?
 
Vandra på Azorerna

Azorerna är ett toppen ställe att vandra på , speciellt i april, maj när det finns mycket som blommar. På azorerna har de ett ordspråk som säger att det går fyra årstider på en dag dvs vädret kan skifta hastigt så man får vara beredd på regn och stark vind. Jag har endast varit på två av öarna; Faial och Pico. Båda värda ett besök. På Faial finns Calderan, en gammal vulkankrater som är väldigt fin att vandra till. På Pico (som är en vulkan som är en ö ) varierar naturen med altituden från frodigt och grönt nere vid havet till alpina ängar högre upp. Toppen av Pico är ca 2000 meter. Jag var endast där i fyra dagar på väg över atlanten men har definitivt planer på att åka tillbaka. En riktig pärla, vänliga människor och varierande natur.
Mer information på:

http://www.drtacores.pt/ingl/index.htm

MVH

Ida
 
Hej,

Jag och min tjej var där och vandrade (hade tänkt att
dyka men det var det tuffaste vädret på länge så det blev inget av med det...)

Vi var där på lågsäsong, dvs i december, det var lite lynningt väder men annsr var öarna otroligt vackra!
Vill man göra en topptur kan jag rekommendera Pico, dock skall man vara medveten om att vädret kan skifta mycket snabbt, och det är inte vandringsbart ner för alla sidor på Pico...

De olika öarna har sina speciella drag, vi hyrde bil på två av tre öar, vilket jag varmt kan rekomendera.
Passera gärna förbi "det nya landet" på Fajal, en landmassa som växte fram ur havet för ~50år sedan.
Landmassan sitter ihop med den ursprungliga kusten och det går att vanda över till den nya vulkan-ön.
Fyren som står på den ursprungliga landsidan ser lite malplacerad ut....

Gällande dykning, det finns flera firmor som kör utfärder, nere i hamnewn på Fajal träffade vi på en kille som höll på när vädret tillät.
Rätt säsong bör vara mellan Augusti och Oktober någon gång...

Mvh Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majkiiz Azorerna/Madeira vandring Trekking 1
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Soleil Pico Mountain Azorerna Trekking 1
atoevgu Bestigning av Pico Mountain på Azorerna Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.