Vandringsbyxor

  • Trådstartare per.buschka@tadco.se (Pär)
  • Start datum

per.buschka@tadco.se (Pär)

Gäst
Önskar tips om bra vandringsbyxor.
Har provat Fjällrävens Greenland Hydratic, men gillade inte dessa då de inte klarade fuktigt gräs utan blev genomblöta. Dessutom skall de impregneras efter varje tvätt.
Så om någon känner till ett par bra byxor som tål fukt (gärna regn), som inte behöver impregneras, helst inget foder (det blir så varmt...), med "andningsfunktion" (jag svettas mycket), bra kvalitet och som lämpar sig för vandring, så ge gärna ett tips.
 
Kanske kan vara något

Hejsan!


Jag har precis investerat i ett par nya byxor, ett par Tierra Yukon, ofodrade 3-lagers GTex, som jag skall vandra i. Problemet är ju att hitta ett par byxor som du kan ha som "allround" byxa - alltså inte bara när det regnar utan även i torrare väder. Den byxa jag nu köpt är ju först och främst tänkt för våtare turer men eftersom de har en bra ventileringsfunktion går det naturligtvis att ha dem under andra förhållanden utan att du svettas ihjäl. Har inte gått några jättelånga turer i dem ännu - bara kortare 3 milsmarscher men de har funkat suveränt. Bra att du kan ha dem som skal- byxa hela året också. Har tidigare gått i ett par Fjällräven Greenland som jag kompletterat med ett MPC-ställ....Erfarenheten av denna kombination är att det blir tokblött pga svett...så det rekommenderar jag ej.
 

maria.habermann@nackademin.nacka.se (Maria)

Gäst
Tips om vandringskläder

Jag har varit ute och vandrat mycket och har själv stött på problemet med att hitta bra byxor. Nu har jag dock funnit lösningen. Jag har investerat i ett par fleecetajts och ett par tunna Gore-tex byxor från Tierra. Fungerar MYCKET BRA!!!
 
byxor

Jag använder oftast ett par North Face Kombibyxor som är tunna och lätta. De blir blöta fort men torkar å andrasidan närmast i ljushastighet. Vid ihållande väta (regn eller blött gräs) drar jag ett par relativt gamla (och tyvärr knallgula) fjällräven Goretexbyxor över dessa. Sommartid tar jag då oftast av byxbenen på NF-brallorna. De avtagbara byxbenen är en utmärkt värmeregulator under GT-byxorna sommartid. Detta funkar bra för mig men jag är ganska "varm av mig".


Ett annat alternativ som jag tycker fungerar hyggligt är försvarets M90 byxor, under förutsättning att de är impregnerade. Tål väta bra men är ändå tunna och "andas" i någon mån. Rymliga fickor och slitstarka.Stora nackdelen är färgen, kunde ingen producera dessa i civil färg?
 
mina erfarenheter och tips

Hejsan !


Jag har vandrat sommartid i 3-lagers Goretex, Haglöfs Rabot fjällbyxa, fleecetights, och activent (direkt på kroppen). 3-lagers Goretex är ingen höjdare direkt mot skinnet. Dålig andningsfunktion också. Alldeles för blöt inifrån blir man.Glöm detta ! Det går inte alls att ha enbart en byxa hela tiden.


Min erfarenhet är att kombinationen activent och fleecetights ger perfekt smidighet och svett-transport. Fleecetightsen ska helst vara gjorda i Polartec Powerstretch. Fleecebyxor i Polartec 200-material blir för varmt.Shorts rekommenderas förstås då det är riktigt hett.Då förstås i polyestermaterial utvändigt och gärna cool-maxinnerbyxa. Sportshorts av fabrikat Reebok kör jag med.


Activent (Tierra fast track) funkar riktigt bra. Enormt smidiga och bra andning. Fleecetights är ännu bättre. Blir det kyligt och blåsigt vid högfjälls-promenader drar man activentbrallorna över.Min erfarenhet på sommaren är att activent duger (eller som det nu heter Windstopper shell) som byxa. Däremot är det bra om jackan är Goretex.


Men den ultimata vandringsbyxan verkar vara Klättermusen Mithril eller Tierras vandringsbyxa i Schoeller stretchmaterial. Dessa 2 är ganska lika varandra.Fast då behöver man ändå ett skal över vid ihållande regn


Hälsar, Mats Frank, Umeå
 

david.elmfeldt@connecta.se (david elmfeldt)

Gäst
Byxa från NorthFace eller Patagonia tills m snödamask

Att få till en byxa som både andas friskt och som tål regn kommer du INTE att hitta. Du kommer att få kompromissa. JAg skulle dock satsa på följande:


köp en byxa en modern material (inte bomull eller liknade) tex North Face vandringsbyxor (finns som delbara så att de kan bli shorts) eller byxan Guide Pants från Patagonia. Både dessa byxor kommer att stå emot en hel del fukt både utifrån och innefrån. Framförallt så andas de mycket bra vilket gör att det inte blir alltför klibbigt om benen (glöm inte att tricket med att öppna gylfen om det börjar bli riktigt varmt om benen).


Dessa byxor komplemmenterar du med ett par damasker (sk snödamasker som finns från Haglöfs, Fjällräven, Patagonia och nästa alla klädtillverkare) som du använder när det är blött gräs.


Nu har du en mycket smidig kombination som kommer att vara bekväm att vandra i och står emot dessa mesta av vätan.


Lycka till!
 

Guest

Gäst
Jag tycker du ska prova vanliga byxholkar eller holkar som bara sitter runt smalbenen, de fungerar mycket bra.


prova, dom är inte så värst dyra
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...