om att bygga, elda och använda ved-kök...

Bättre blev det med större sekundärluft-hål - Men inte tillräckligt bra...

Nu kunde den brinna utan kastrull-vindskyddet. Den här gången provade jag tidvis med kastrull, och då ströps draget såpass att det började ryka om köket. Det fortsatte brinna men inte mycket mer. Generellt var det rätt mycket gult inslag i lågan, samtidigt som den även hade klart blåa inslag. Den var "melerad".

Effekten såg det inte ut att vara något fel på, även med center-disken monterad. Nu såg man ju lågan tydligt.

Jag återanvände en gammal burk som hade 12 st 8 mm hål, vilket ger nära dubbla arean mot vad jag haft tidigare. Men dom stora hålen var säkert orsaken till den melerade lågan.

Ett uppenbart problem med den här designen är att sekundärluft-intagen är direkt exponerade för vind. En extra lös folie-skärm tar bara delvis hand om problemet. Med dom stora 8 mm hålen blev det påtagligt. Lågan slog emellanåt ut genom hålen vid små vindpustar.

Annars var det ju intressant med dom stora hålen, för man kunde ju titta in i burken från sidan, under stryp-ringen. Man såg tydligt var lågan börjar och dess väg uppåt, och hur center-disken fungerade.
 
@ seobserver..!

@ Tordnado..!
Lugn i stormen - jag arbetar på dagarna... (och då inte med gengas-kök)

Jag är imponerad av hur många tester du hinner med trots arbete så se det inte som krav utan bara ett förslag/diskussion på vad som kan vara bra att testa!

Jag är tacksam för att du delar med dig.

Jag skulle gärna bidra mer med egna tester och bilder men fram till jul kommer tjänsteresor dominera min tid och när jag är hemma vill familjen nog ha lite uppmärksamhet. Dessutom tycker jag att du ligger före mig i utvecklingen för tillfället så just nu är jag en follower istället för en leader!

Länderna jag kommer resa i hade haft mkt att vinna på att elda i dylika i spisar istället för trestenspisar! Vi får se om jag får tillfälle att överföra någon kunskap...
 
Lite besviken på bristande framgångar med test av värme-isolerad förgasnings-kammare (och lite surt väder senaste tiden), har jag istället krupit in i kammaren och tagit mej en funderare...

Det resulterade i att jag ville testa ett helt nytt koncept. Jag ville se om det skulle gå att helt separera förgasnings-kammaren från lågan (så att ingen värme från lågan bidrar till förgasningen). Vitsen är att man då kan kyla rökgaserna (gengasen) så att tjäran kondenserar innan man antänder gasen = renare gengas och mindre tjära på kastrullen. Det var i alla fall tanken...

För att det ska kunna fungera behövs både en välisolerad förgasnings-kammare och dessutom någon slags kylare som inte får bli för komplicerad. Det blev en lösning med 3-burkar i varandra enligt den här skissen:

ved-kök-2.png

Tanken är att förgasnings-kammaren i innersa burken inte ska kylas av genom att dom heta rökgaserna tvingas ner på utsidan av förgasar-burken, av mellan-burken som är vänd upp och ned. När rökgaserna sedan åter vänder uppåt, kyls dom mot ytterväggen på ytter-burken.

På lämplig höjd i ytterburken gör man hål för att släppa in sekundärluft (2 olika höjder ritade som exempel). Höjden blir en kompromiss. Ju lägre, ju bättre dradg, men mindre kylning och mer tjära i lågan. Bristen på själv-drag är sannolikt det största problemet med designen.

Jag har bara hunnit göra ett preliminärt test med några gamla återanvända skrot-burkar. Det bekräftade mina farhågor:
  • Det var svårt att tända och få igång draget på rökgaserna.
  • Draget räckte inte utan hjälp av en extra skorsten på toppen.
Men efter att jag täppte för sekundärlufts-hålen i ytter-burken och en om-tändning gick det bättre, och jag fick upp tillräckligt drag och gas-generering för att kunna tända en låga i skorstenen (som hade sekundärluft-hål). Jag är ganska säker på att mina gamla skrot-burkar som var löst staplade läckte en hel del tjuv-luft både här och där, och förstörde en hel del av draget. Det krävs mao ett nytt test med "fräschare" grejor...

Något som också bekräftades i testet, var att kylningen av rökgaserna resulterade i att en hel del tjära kondenserade på ytter-burkens insida och även på mellan-burkens insida - precis som det var tänkt. Men när jag såg resultatet - slog det mej att efter ett antal eldningar kommer det att bli en massa tjära där. Och hur hanterar man det..?

Jag försökte filma... Men jag kom i o-fas med av- och på-knappen, så det blev inget när det brann, utan bara en massa rök-pelare och grejande med burkar.
 
Problemet med den där varianten är ju att gasen ska gå neråt halva vägen, d.v.s. det drag som skapas av gasens uppåtstigande flöde (på grund av värmen, varm gas stiger) kommer att bromsas bort till stor den på den sträcka som går nedåt.

Jag tror inte det går att göra ett bra gengaskök kompakt utan fläkt, man måste ha en hög "skorsten" för att få upp draget.

Men sätta en liten fläkt i botten av den där lösningen (som Sierra Zip?) skulle antagligen öka prestanda markant.
 
Att vända rökgaserna neråt vore i sej inget problem, om det inte vore för att man kyler dom när dom ska uppåt igen. Man kan då kompensera med att sänka ner sekundärluft-intagen och därmed tända lågan lägre i burken, vilket höjer gastemeraturen och därmed draget. Men då blir det samtidigt mindre kylning av rökgaserna vilket ju var huvudsyftet med designen. Risken är stor att hela poängen gått förlorad när man uppnår tillräckligt drag i spisen.

Jag ska göra några nya tester med bätte burkar som inte läcker så mycket tjuv-luft innan jag ger upp konceptet.
 
Sot - inget problem

Kul artikel!

Som långvarig användare av BushBuddy'n har jag dock inte så mycket förståelse för aversionen mot sot. Det ingår så att säga i konceptet med eldning tycker jag.
Problemet hanteras lätt genom att ha kastrullen i en påse så att sotet inte sprider sig. Visst får man sotiga fingrar, men jag ser inte att det är ett problem. Det är ju inga bakterier i sot. Det lär vara tämligen sterilt.
 
Ultralätt vedgaskök med enkelvägg och "matningshål"

Hejsan,
Jag har tillverkat ett antal vedkök och experimenterat mig fram till den här:http://youtu.be/VVtrzIq5ktc

Jag har lämnat den dubbelväggiga designen då den gör det omöjligt att mata elden utan att det börjar ryka och man får "börja om". Det blir lite mer sot med denna variant, men för mig överväger fördelarna genom att det blir ultralätt och går att värma på så länge man vill. Se gärna på filmen och kom med förslag på hur man kan göra det bättre.
 
KISS och brukarvänligt är väsentliga faktorer, uppenbart är att fläkt och mer teknik krävs för förgasarbränning, annars borde det finnas färdiga lösningar i handeln. Till våren är den amerikanska förgasarvedspisen med eluttag aviserad. Kanske vi har en i handen med lite driftprover till midsommar, vi får se.
go tur
 
Senast ändrad:
Hejsan,
Jag har tillverkat ett antal vedkök och experimenterat mig fram till den här:http://youtu.be/VVtrzIq5ktc

Jag har lämnat den dubbelväggiga designen då den gör det omöjligt att mata elden utan att det börjar ryka och man får "börja om". Det blir lite mer sot med denna variant, men för mig överväger fördelarna genom att det blir ultralätt och går att värma på så länge man vill. Se gärna på filmen och kom med förslag på hur man kan göra det bättre.

Det enda jag kan komma på är ett förse den med ett nät strax ovanför lufthålen i botten. Detta borde göra att elden brinner lite högre upp och luft tillförseln inte blir hämmad av askan vid längre tids eldning. Detta nät kan man göra genom att göra en rad små hål i burken och fläta in ståltråd.

se http://www.youtube.com/watch?v=9b1FOi67eAI runt 3min in. tycker man sedan att det inte blir tillräckligt täta maskor kan man komplettera men en utklippt bit av grillgallret från en engångsgrill.

Detta med DIY vedkök är helt klart både intressant och beroende framkallande :)
 
Bil med ved-spis... Vad säger man..?

Men det kanske är det som blir lösningen för värmesystemet i framtidens el-bilar i vårt kalla vinter-klimat. Så man slipper slösa på den knappa batteri-kapaciteten för att värma kupén.


ang Karl Hulténs variant på vedkök:
Jag tycker det ser riktigt bra ut. Om man väl har accepterat att grejorna blir sotiga, finns ingen anledning att krångla till det. Den lilla vinst i verkningsgrad man kan uppnå med en dubbelväggig design har man ingen större glädje av. Ved-förbrukningen är i minimal i alla fall, och skogen är full av ved.

Jag skulle nog satsa på att skippa hålen i botten, precis som Kalle nämner i filmen. Dessutom skulle jag överväga är att behålla den falsade ringen i toppen på burken. Det borde ge ett lite stabilare kastrull-stöd. Nackdelen är lite mera jobb att skära ut hålen under kanten för rök-utsläppen.

Sen tycker i alla fall jag att det behövs någon form av eldsäkert underlägg, och gärna någon stabiliserande ben eller ställning, så man tryggt kan ställa upp köket lite var som helst. Fast då blir det ju förstås inte Ultra-Ultra-Ultra-Light längre... Om nu det vore ett krav.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.