Tältkåta

Nu är priserna höga igen på Komplettfritid, verkar det som. De verkar ha sålt slut på många modeller också. Man tjänar nog på att hålla lite koll på Prisjakt när man ska köpa sånt här! Vi fick ge 12410 kr för tältet, det ska vara inklusive svensk moms och jag hoppas att inte tullen blir dyr.

Om jag inte har helt fel för mig så är det 12% tull på tält. Det brukar dessutom tillkomma en expeditionsavgift på ca 100:-.
 
Här kommer en bild på min ögonsten. Ursäkta den slappa uppsättningen, men ungarna respekterade inte mitt försök att få upp det mindfullt, vart kaos. :]

Kaminen blir ordentligt varm, det blev fort som en bastu. Efter lite träning så är jag bättre på att hålla igång en mindre eld för lite mindre värma. ImageUploadedByTapatalk1436814080.563969.jpg

ImageUploadedByTapatalk1436814093.518782.jpg
 
Tjusigt, thenewhardy!

Idag kom tältet! Jag har oroat mig jättemycket över om det skulle komma nåt tält alls och om jag skulle få betala dyra tullavgifter. Jag har handlat cyklar för 30.000 från utlandet, så jag är rätt luttrad. Men då har det varit stora kända butiker. KomplettFritid kände jag inte till innan och det fanns inte mycket att läsa om dem på nätet, mer än att nån handlat där typ år 2010 och då fått betala tull. Därav min oro.

Men vet ni vad, det blev ingen tull! Så priset för vårt Safir 7 bp blev verkligen 12.410 kr. Oslagbart! Och vilken toppenkvalitet det är på tältet. Vi kommer spara in många dyra hotellnätter. Och tältet öppnar för nya upplevelser eftersom det går så snabbt att sätta upp. Till exempel kan vi ta bilen till Stekenjokk och tälta där en natt under vår årliga norrlandsresa.

Så här ser tältet ut i vår trädgård:
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    58.4 KB · Visningar: 1,235
Efter att ha möblerat runt lite i tältet känns det som att 7 är en lagom storlek för fem personer. Ett litet campingbord och fem pallar får plats. Även lite packning borde gå bra att få in.

Jag har klippt ut golven från innertälten i Primus-tältet. De kan funka som golv mellan luftmadrasser och marken. Så småningom vill vi väl ha både Pro-golvet och en Eldfell, men själva tältet får räcka första året. Den där absiden man kan köpa till ser jag däremot inte riktigt nyttan med. Tycker den ser alldeles för kort ut. Hade den haft en längre tunnel ut från tältet hade det kanske varit en annan sak.
 
Vi har testat tältet i fem dygn i ett ovanligt kallt och regnigt Strömsund. Marken var vattensjuk redan innan tältet kom upp, och fukten fortsatte att finnas kvar på marken. Trots detta blev inte luften fuktig inne i kåtan, och ingen kondens bildades. Miljön kändes riktigt trevlig inne i kåtan, förutom att det var hemskt blött att gå med vanliga skor på gräset. Golven från gamla tältet funkade mycket bra! Ingen fukt på våra Downmats/Thermarest. Däremot stod till slut inte tältduken helt emot regnet. Det kom in eller annan regndroppe den sista regndagen.

Behövs ett heltäckande golv om man har en kamin?

Gissar att golv är bra vid camping på gräsmatta. Men behövs golv i fjällen (om man har kamin)?
 
Bomulls-polyesterduken skall bli ordentligt blöt en gång innan impregneringen "kommer igång". (källa Tentipis hemsida)
Dvs det är en bra idé att ställa upp kåtan hemmavid och ge den en rejäl omgång med vattenslangen innan man använder den skarpt första gången.
 
Bomulls-polyesterduken skall bli ordentligt blöt en gång innan impregneringen "kommer igång". (källa Tentipis hemsida)
Dvs det är en bra idé att ställa upp kåtan hemmavid och ge den en rejäl omgång med vattenslangen innan man använder den skarpt första gången.

Där ser man! Ja men nu är den nog rejält genomblötad. Det regnade ju i flera dygn i sträck.
 
Äntligen bar det iväg. 4 nätter i kåtan och lika nöjd som alltid. Lofsdalens omnejd bjöd på frost till typ 6 grader på natten. En gammal Heatpal på morgonen och det är behagligt att stiga upp.

Längtar till nästa gång!
 
Golv är bra på flera sätt. Minskar fukt. Minskar nedsmutsningen på utrustning och kläder händer fötter etc. Minskar problemen med myror och mygg.

Myror och mygg är också nackdelen med löst golv kontra ett golv som är permanent typ på ett innertält.

Thure
 
Visst är det fördelar med golv, men det är också fördelar utan.
Slå ut kaffesumpen direkt i tältet tex.

U-golv (med rejält U) är nog det bästa i en kåta.
 
Tjena, hela familjen och 3 jyckar har nu sovit i nya tentipi safir 7an. Fantastiskt.
Köpte en heaterpal men den var ju inge rolig, luktade rätt mycket. Nån som vill köpa?
Så nu måste jag köpa en kamin, är det nån som har lite tips på olika sorter.
Tentipis egna är lite tung tycker jag.
Fourdog och titaniumgoat har jag tittat på finns det fler?
Hur stor behöver man?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.