Tältkåta

Mmm, inte omöjligt men det kändes som om vi prövade oss fram med att öppna inluftarna (sitter ju i 90 graders steg om man räknar in dörren). Vi växlade med att öppna inluften där vinden kom och stängde den också. Dörren var öppen nertill hela tiden.
Eldspisen stod på stenar och hade en glipa mot marken på ca 5 - 10 cm.

Men, jag tar med tipset tills nästa gång.

Skam den som ger sig... :)

Tack för tipset!
 
Vad det handlar om är att du måste få till en ordentlig värmeskjuts för att röken längs sidorna ska dra iväg.

Öppet upptill på endast läsidan. Öppet nertill på endast en sida, exempelvis dörröppningen 30 cm öppen, inte så mycket mer. Måste rigga det hela så du får ett naturligt sug mellan inluft nertill och utluft upptill. Jag använder endast dörrens öppning nertill. Flera inluftar öppna så kan röken blåsa omkring, och det lagras ingen värme som kan stiga och dra med sig röken. Anpassning från fall till fall beroende på vinden.

Se till att ha torrast möjliga understödspinnar att lägga på och skapa en värmeskjuts om segt att få ut röken. Gäller att hamna i takt så att säga.

Att elda på ett bra sätt i en tältkåta är en konst som tar tid att lära sig. Annorlunda än andra eldar. Jag har alltid sysslat med olika eldar, men det tog tid innan jag fick riktigt bra känsla för eld i tältkåtan. Numera blir det sällan rykigt lågt ner, men när det händer; på med torra pinnar och få till en värmeskjuts.

Veden i eldspisen luftigt, gärna som plockepinn, så det blir lite sug i elden. Jag lägger pinnar på tvärsen, ovanpå eldspisen ibland när veden inte är den bästa. Luftigt är A och O. Eldspisen Inte för långt från den stenskyddade marken, 5 cm kanske.

Raskesven
 
Vad det handlar om är att du måste få till en ordentlig värmeskjuts för att röken längs sidorna ska dra iväg.

Öppet upptill på endast läsidan. Öppet nertill på endast en sida, exempelvis dörröppningen 30 cm öppen, inte så mycket mer. Måste rigga det hela så du får ett naturligt sug mellan inluft nertill och utluft upptill. Jag använder endast dörrens öppning nertill. Flera inluftar öppna så kan röken blåsa omkring, och det lagras ingen värme som kan stiga och dra med sig röken. Anpassning från fall till fall beroende på vinden.

Se till att ha torrast möjliga understödspinnar att lägga på och skapa en värmeskjuts om segt att få ut röken. Gäller att hamna i takt så att säga.

Att elda på ett bra sätt i en tältkåta är en konst som tar tid att lära sig. Annorlunda än andra eldar. Jag har alltid sysslat med olika eldar, men det tog tid innan jag fick riktigt bra känsla för eld i tältkåtan. Numera blir det sällan rykigt lågt ner, men när det händer; på med torra pinnar och få till en värmeskjuts.

Veden i eldspisen luftigt, gärna som plockepinn, så det blir lite sug i elden. Jag lägger pinnar på tvärsen, ovanpå eldspisen ibland när veden inte är den bästa. Luftigt är A och O. Eldspisen Inte för långt från den stenskyddade marken, 5 cm kanske.

Raskesven

Härligt!!!

Där har jag nog problemet. Hade för mycket öppet nertill. Själva eldningen är jag inte orolig för då jag är "pedant" med ved och lågor. ;) Men visst, jag ska öva. :)
Jäklar, nu måste jag vänta dryga veckan innan jag kan pröva igen... Som tur är ska jag ut 2 helger på rad efter en jobbhelg.
Packade precis ihop kåtan och den luktar... mumma... :)

Som sagt, skam den som ger sig. Nu ska jag använda eldspisen varje gång... :)

Stort TACK för hjälpen!!!
 
Efter att ha haft ett litet motivations avbrott i bygget av dieselkaminen är jag i full gång igen. Det var faktiskt nära att jag gick in i väggen, det kändes så när den gjorde allt annat än brann. Nu har jag tillverkat ännu en ny brännardel, den 3e eller 4e i raden. Nya ideér och ännu mera forskade i varför jag inte fått den att brinna har lett mig dit jag står idag. Idag har jag en hel pärm med ritningar och bilder på olika lösningar. Och därtill har jag skrivit ned vad som fungerat och inte fungerat och mina tankar på varför. Ibland var man tvungen att testa riktiga idiotgrejer som är helt ologiska bara för att se att det inte fungerar.

bränsle, syre och värme.....visst....
Till er utan tålamod och med fobi för smuts avråder jag att ens tänka på dieselkamin. Jag har sett ut som en sotare varje gång jag rört vid kaminen.

Men snart har jag varmaste atlas tältet i Sverige :)

Hur går det för Dig? Nyfiken! :)
 
Topas vs Zirkon

Någon som vet skillnaden? Har kikat på en 15 b/p Zirkon till scoutkåren men har nu hittat en Topas 15 b/p.

Jag hittar inget om Topas-kåtan...
 
Ahhh, tack ska Du ha!

Sparat gamla kataloger? :) Helrätt.

Tänkte sälja av kårens 2 militärtält, ett ganska "nytt" och oanvänt samt ett äldre, båda med kamin. Detta till förmån för en jämförelsevis lättare kåta.
 
Äntligen

Nu har jag köpt en Tentipi Safir 7 BP med innergolv samt Eldfell kamin och Hekla maxi. Kostade en förmögenhet men tror att det kommer vara värt det, känns väldigt bra i magen. Tanken är att det skall användas vid naturnära camping tillsammans med bil eller båt och för lättare vandringar. Vi blir fyra som sover i tältet; jag, min fru samt två barn, 4 och 6 år.

Vill tacka alla som bidragit i denna mega-tråd, har haft stor inverkan på mitt val av tält och modell. Raskesven borde få medalj!

Jag har två frågor som jag inte hittat svar på dock, hoppas ni kan hjälpa mig.

-Är det ok att använda en liten picnic-grill inne i tältet? Tänkte på risken för kolmonoxid och dylikt.

-Golvet känns litet, ett Pro-golv i storlek 7. En 20cm bred gräskant sysns invändigt även vid ganska mild sträckning av tältets nederkant. Trodde golvet skulle gå hela vägen ut. Om jag viker tältkanten inåt kan jag täcka för gräset men är det verkligen så man skall göra?

Annars otroligt nöjd redan! Jag och barnen har tältat i trädgården, sovit och lagat mat med Trangiaköket, superhärligt! Sköna barndomsminnnen väcks till liv :)

Tack än en gång!
Jonas
 
Hejsan

Grattis till köpet. Jag skulle tro att det är helt lugnt att grilla i tältet så länge ventilationen är öppen, uppe och nertill.

Vad det gäller gräskanten så har det med sträckning/infästning av golvet samt för vid uppsättning av tältet. Har själv en 9a och när den stod jämte kompisens 9a så skiljde det dryga 10 cm i höjd, beroende på uppspänning samt att kompisen hade en träkloss under mittstolpen, det hade inte jag...

Lycka till med tältningen. Blir gott när hösten kommer så man kan elda...
 
Grattis till ett bra köp!
Vi har också ett Tentipi Safir 7 BP med golv, vi viker alltid in tältets nederkant om vi lägger in golvet.
Tycker även det ser ut så på Tentipis Bruksanvisning http://www.tentipi.com/fileadmin/dam/Product_manuals/Adv_accessories/golv.pdf
Ibland när vi ligger på camping använder vi en liten klotgrill, grillar gör vi (oftast) utanför tältet för att slippa matoset i tältet, därefter bär jag in grillen i tältet där vi fortsätter elda med ved eller kol. I fält använder vi en Hekla 7 (den lilla) att elda i.
"Fegar" alltid och har god ventillation vid all eldning i tältet. Att tänka på ev. syntetmaterial, barn, glödsprätt och att inte somna vid fel tillfälle.
 
Stort tack för snabba svar!

Då kan jag prova grillen nästa gång det blir läge. Imorgon får jag nog leverans på kaminen så det kanske inte är aktuellt i närtid. Ska bli härligt med Eldfellen nu när höstregnet redan kommit. Igår eldade jag upp en liter t-röd för att hålla värmen uppe medans barnen provsov i sina nya sovsäckar :)

Skall prova att resa om tältet för att få en lite mindre diameter och täcka allt gräs invändigt. Jag hade trott att med mallen (snöret) som skickades med kunde det inte bli så fel, men men.. med skit bakom spakarna kan allt hända.

Hoppas vi ses i skogen!
 
Nu eldat i eldfellen och jisses vad varmt det blir. Underbart varmt och torrt klimat trots ösregn ute.

Jag misstänker att det kommer bli svårt att hålla en någorlunda jämn och behaglig temperatur i tältet under hela natten. Kaminen känns övermotoriserad i förhållande till tältet men samtidigt faller temperaturen fort när veden brunnit upp. Lägger jag då i ett par rejäla klabbar åker tempen snabbt upp i sauna nivå. Lägger jag istället i ett par mindre varar effekten en väldigt kort stund.

Funderar nu på bra sätt att magasinera värmen för att få jämnare klimat. Har ni några ideer?
Lägga stora stenar i, runt och på kaminen? Stor gryta med varmt vatten? (kanske leder det till fukt i tältet?) En vattentank som man fyller på plats och som värms upp av kaminen? (tryckproblem?). Nåt annat förslag?

Men vilken härlig känsla att elda i tältet och höra regnet smattra på duken, magiskt!

:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.