Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Knivköp i Japan

Jag skall en snabbis till Japan på jobbet om en vecka. När jag var där 6 år sedan köpte jag en "Misono" skalkniv som är ganska så västerländsk i utförandet. Tunn och vass!

Behöver jag, naturligtvis behöver man alltid fler knivar:) börjar om meningen: Har ni bra tips på lite större knivar knivar som passar mig, jag vill inte ha väldigt asiatiska för den skall användas till vardags. Jag har ju redan det man behöver egentligen, men en vassing till är kul att ha.

Förra gången köpte jag en Shapton-sten, men det har jag aldrig lyckats använda så flera vattenstenar blir det nog inte. Eller finns det kul japanska alternativ till en Mora eller Spyderco att ta med sig hem?



/Andreas
 
re

Ett tag sedan fick jag hem två blad av David Casström mod 10 av deras kniv. De här två bladena är i 12c27 sandvikstål. De här stålet finns inte än i deras modell. Jag tänkte att det måste få ett trädslag med mycket karaktär att skicka tillbaks:) Hade sen länge en bit mycket fint rotad björk med alla möjliga mönster jag använde till denna:) Ville också att det skulle vara scandinaviskt enkelhet. Loveless bultar.

tre-2107_zpsb398093b.jpg

cass2_zpsde1458d6.jpg

sex-78_zps5a3f8dca.jpg
 
Jag skall en snabbis till Japan på jobbet om en vecka. När jag var där 6 år sedan köpte jag en "Misono" skalkniv som är ganska så västerländsk i utförandet. Tunn och vass!

Behöver jag, naturligtvis behöver man alltid fler knivar:) börjar om meningen: Har ni bra tips på lite större knivar knivar som passar mig, jag vill inte ha väldigt asiatiska för den skall användas till vardags. Jag har ju redan det man behöver egentligen, men en vassing till är kul att ha.

Förra gången köpte jag en Shapton-sten, men det har jag aldrig lyckats använda så flera vattenstenar blir det nog inte. Eller finns det kul japanska alternativ till en Mora eller Spyderco att ta med sig hem?



/Andreas
Det finns speciella japanska, traditionella fastbladare men jag tycker att du hellre skall kika på fällknivar. Mcusta tillverkar mycket prisvärda knivar i VG-10.

~Paul~
 
Ett tag sedan fick jag hem två blad av David Casström mod 10 av deras kniv. De här två bladena är i 12c27 sandvikstål. De här stålet finns inte än i deras modell. Jag tänkte att det måste få ett trädslag med mycket karaktär att skicka tillbaks:) Hade sen länge en bit mycket fint rotad björk med alla möjliga mönster jag använde till denna:) Ville också att det skulle vara scandinaviskt enkelhet. Loveless bultar.

Som vanligt ett mycket fint arbete‼

Jag har som bekant varianten med O2-stål och grön canvasmicarta-grepp.

MinCasstrmnr10SwedishForestKnife.jpg


MinCasstrmnr10SwedishForestKnife2.jpg


~Paul~
 
Snygga knivar Paul.
Carver bladet var ju något jäkligt vackert även om den andra också är det.

Jag gillar o2 stålet :)
Jo, de är fina att titta på. Använder dem självklart inte. Jag har en Santoku också.

O2 verkar vara ett dugligt stål. Lätt att bryna i fält och håller skärpa förhållandevis väl för att vara ett kolstål. Slidan är också fin! Självklart har kniven några svagheter men inget som man inte kan se igenom fingrarna för.

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...