Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Lugnare jakt i helgen, sjöfågel & rådjur blev det( hann inte med att köra gryt..).
8 knipor, 6 skrak & 4 rådjur

J.
Vackra bilder och en jakt som du har lyckats klara av utan att antingen skjuta dig själv eller bli genomborrad av vassa tänder, klor eller näbbar ;). Grattis! (Fin kniv dessutom).

~Paul~
 
Vackra bilder och en jakt som du har lyckats klara av utan att antingen skjuta dig själv eller bli genomborrad av vassa tänder, klor eller näbbar ;). Grattis! (Fin kniv dessutom).

~Paul~

Ett av rådjuren höll på att springa rakt på mig... En 3a hagel stoppade effektivt på ett par meter;)

J
 
re

Tackar för bilderna Paul. :) Gillar den skarpt:)
Pialia, jag har aldrig skaftat om en yxa men jag tror jag kanske har en bit ek som räcker till en yxskaft om du behöver senare. Kan kolla om du är intresserad.
 
Hickory är ju ett bra och hårt material.
Dock en röst från gammeltiden..
Gubbarna i Digerberget som levde hela sina yrkesliv med yxa långsvans och barkjärn hävdade att senvuxen björk var bäst. De sa att björken inte var lika stel som hickory och att det var till fördel under långa arbetsdagar. Det som är trixigt med yxskaft är att få skallen att sitta berghårt. Bästa låsningen är att slå in en konisk låsring av stål eller i andra hans en stålkil.. Det går också att slå i en träkil i en skåra men det håller sämre.

Bosse
 
Gamla yxor eller sällan använda yxor som klyvyxor las ofta i blöt före användning så att träet expanderar av fukten och skallen sväller fast.

Bosse
 
Hickory är ju ett bra och hårt material.
Dock en röst från gammeltiden..
Gubbarna i Digerberget som levde hela sina yrkesliv med yxa långsvans och barkjärn hävdade att senvuxen björk var bäst. De sa att björken inte var lika stel som hickory och att det var till fördel under långa arbetsdagar. Det som är trixigt med yxskaft är att få skallen att sitta berghårt. Bästa låsningen är att slå in en konisk låsring av stål eller i andra hans en stålkil.. Det går också att slå i en träkil i en skåra men det håller sämre.

Bosse

Gränsfors använder väl en träkil i en skåra med en liten stålbit nerbankad i kilen? Vad är en konisk låsring?
 
Mina knivar

Hej!

Har följt tråden och verkligen sett många vackra knivar och fått mycket nyttig kunskap. Måste dock säga att det också visats en del som inte faller mig i smaken alls, "taktiska" knivar och mycket i den amerikanska traditionen går bort för mig personligen, minimalistiska bruksknivar och vackra knivar i "nordiska" traditioner är mer mina favoriter.

Nåväl, tänkte svara på dePauls ursprungsfrågor men väljer att ta med två knivar i varje kategori.

1. Vilken kniv använder du till vardags?

Om jag har med mig något som skall kallas EDC är nog detta det närmaste:

eka_45_carbon_wenger_new_ranger.jpg

EKA 45 kolstål, en riktig, riktig favorit, härlig ergonomi, enkel och ren industridesign och precis min smak på blad. Jag har några stycken 38:eek:r och 45:eek:r och allt började med en mörkblå 38:a som jag fick av min pappa efter att han fått den i reklam från en leverantör. Det var min första riktiga kniv förutom en laminerad scoutmora jag fick tidigare. Denna 45:a och dess kamrater slinker gärna med i fickan vare sig det behövs eller ej.

På sommarhalvåret vistas jag ofta vid kusten och mycket på båtar. Då ersätts EKAn med en Wenger New Ranger som med sitt större rostfria blad passar bättre ombord. Säkerhetsspärr och ett lite kraftigare enhandsöppnat blad, kan i nödfall funka som fiskekniv också om man lite oplanerat stöter på ett makrillkok. :)


2. Vilken kniv använder du där ute?

eka_swed88_masur_brusletto_storhalling.jpg

Nuförtiden följer ofta en EKA Swede 88 masur med på mindre skogspromenader, svampplockning osv. Den funkar bra till lättare göromål och jag gillar utseendet. Uppskattas av min sambo också.

På lite mer avancerade turer är min trogna kamrat med, en Brusletto Storhalling. Den köpte jag i Soldathemmets affär på Karlsborgs fästning då jag ryckte in i lumpen där i slutet av åttiotalet. Det var vanligt att man prydde sina knivslidor med sitt truppslagsmärke, kanske för att det fanns lite olika förband där? Den användes förstås hårt under lumpen och vi låg förhållandevis mycket ute i fält. Minns att den kändes bra att ha med sig på övningen "Fria kriget" som vi genomförde tillsammans med L Fält och FJS. Då fick vi bland annat lära oss grunderna i överlevnad vilket var mycket givande. Sedan har kniven följt med på otaliga fjällvandringar och andra turer runt om i den svenska naturen. Undrar om man kan snygga till läderhandtaget lite?


3. Vilken kniv använder du utomlands?

victorinox_wenger.jpg

Wengern fick jag också av min pappa efter att han varit på tjänsteresa till Schweiz i mitten av åttiotalet. Min bror fick en likadan och dom är oss förstås kära. Den har följt med på massor av resor runt om i världen. Glad att jag inte förlorat den.

Dom senaste tio-femton åren har dock en enklare Victorinox fått följa med, den har vad som behövs på en charterresa till Mallis ;) och den kompletteras med en hoppfällbar liten sax från Fiskars i necessären.


4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

sabatier_victorinox.jpg

En femton år gammal Sabatier Elephant har gjort hård tjänst i vårt kök, den har säkert använts till att laga mer än 5000 måltider. Den har tyvärr åkt med i diskmaskinen en del vilket syns på aluminiumnitarna. Slipas någon gång om året och stålas varje vecka i alla fall. Jag har ett par till som är lite större och yngre men denna är favoriten för mediumuppgifter. Jag lurar lite på om man kan hitta en liknande modell men i hårdare och modernare stål som kan vara mer underhållsfritt och ha en högre skärpa?

Victorinoxen med sitt underbara fibroxhandtag och tunna blad är också välanvänd, den används allround och är också barnens favorit. Även denna har ganska mjuk stål vilket kräver samma skötsel som Sabatiern. Jag har även en filékniv i samma serie som också passar oss bra.


5. Vilken kniv är din drömkniv och varför

Jag har länge varit sugen på en Fällkniven vanlig fastbladare men kan inte komma på vilken som passar mig. Vill ha längre blad än F1 men ingen megakniv, ska funka bra till skogsliv med lite täljning, eldande, matprepp och kanske någon enstaka insjöfisk.

Annars så vill jag ha tag i en lite större klassisk Mora med laminerat blad och även en Mora 611 om man kan hitta en sådan utan att betala ett orimligt högt pris för vad det är.

Känner också att jag borde komplettera mina fällknivar med en EKA 82/92. Den verkar fin.

/Fredrik
 
Nu har favoritarbetet börjat. Märker att ryggvinkeln måste tas ner ordentligt för att följa knivbladets vinkel. Börjat fila in butten, första gången jag gör denna typ av Butt.

Måste erkänna att jag hittills har höga förhoppningar på att lyckas bra med kniven

15qvq01.jpg
 
1. Har följt tråden och verkligen sett många vackra knivar och fått mycket nyttig kunskap.

2. Måste dock säga att det också visats en del som inte faller mig i smaken alls, "taktiska" knivar och mycket i den amerikanska traditionen går bort för mig personligen, minimalistiska bruksknivar och vackra knivar i "nordiska" traditioner är mer mina favoriter.

3. Nåväl, tänkte svara på dePauls ursprungsfrågor men väljer att ta med två knivar i varje kategori.

Vilken kniv använder du till vardags?

EKA 45 kolstål.......Wenger New Ranger

4. om man lite oplanerat stöter på ett makrillkok. :)

5. Vilken kniv använder du där ute?

EKA Swede 88 masur

5. På lite mer avancerade turer är min trogna kamrat med, en Brusletto Storhalling.

6. Undrar om man kan snygga till läderhandtaget lite?

7. Vilken kniv använder du utomlands?

8. Wengern fick jag också av min pappa

9. Dom senaste tio-femton åren har dock en enklare Victorinox fått följa med

10. Vilken kniv använder du mest i ditt kök? En femton år gammal Sabatier Elephant ......Jag lurar lite på om man kan hitta en liknande modell men i hårdare och modernare stål som kan vara mer underhållsfritt och ha en högre skärpa?

11. Victorinoxen med sitt underbara fibroxhandtag och tunna blad är också välanvänd, den används allround och är också barnens favorit. Även denna har ganska mjuk stål vilket kräver samma skötsel som Sabatiern. Jag har även en filékniv i samma serie som också passar oss bra.

12. Jag har länge varit sugen på en Fällkniven vanlig fastbladare men kan inte komma på vilken som passar mig. Vill ha längre blad än F1 men ingen megakniv, ska funka bra till skogsliv med lite täljning, eldande, matprepp och kanske någon enstaka insjöfisk.

Annars så vill jag ha tag i en lite större klassisk Mora med laminerat blad och även en Mora 611 om man kan hitta en sådan utan att betala ett orimligt högt pris för vad det är.

13. Känner också att jag borde komplettera mina fällknivar med en EKA 82/92. Den verkar fin.
1. Låter bra :).

2. Samma här.

3. Bra kniv, har också en sådan.

4. Haha, dream on.

5. En på pappret trevlig kniv. Har dock aldrig använt den.

6. Självklart! Det finns "gubbar" här som kan hjälpa dig med den detaljen.

7. Tackar. Kör också på Vicar när jag är utomlands.

8. Snäll pappa. Själv har jag oftast fått strumpor, kalsonger och t-shirts.

9. Bra val.

10. Självklart finns det sådana knivar. Frågan är hur mycket du är beredd att spendera på kniven.

11. Populära knivar. Inte mina favoriter dock. Precis som du säger så är stålet lite för mjukt.

12. Om du tänker på täljning i första hand så skulle jag rekommendera andra knivar än Fällkniven. De flesta moror klarar den uppgiften bättre.

13. Absolut.

~Paul~
 
Nu har favoritarbetet börjat. Märker att ryggvinkeln måste tas ner ordentligt för att följa knivbladets vinkel. Börjat fila in butten, första gången jag gör denna typ av Butt.

Måste erkänna att jag hittills har höga förhoppningar på att lyckas bra med kniven
Ser bra ut än så länge. Personligen hade jag dock skippat ricasson ;).

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...