En till black pearl, och annat svammel

Hej!

Nu ska jag gå ut med min dolda källarhobby.
Jag kommer bygga en Black Pearl som S&G med byggsats från petrus, bygget kommer gå att följa på svartkajak.blogspot.com

I dagsläget finns bara en introduktion i bloggen om hur fasen jag hamnade både här och där, och det som gått snett på mitt ribb-bygge som startade i maj -12.

Hoppas det kan glädja någon att antingen se någon som misslyckats men erkänner det, eller lära någon nått på vägen mot en färdig BP i plywood

Har ni något ni undrar över eller tips på hur jag ska fixa till mitt sabbade ribb-bygge så hojta till i tråden, kommentarer i bloggen stängda tillsvidare.

Annars går det alltid nå mig på c.nahdin(kanelbulle)gmail(plutt)com

Chip så länge!
 
Rune E: Japp formspanten satt på plats. Jag har nog dock gett upp tanken på att rädda strip-bygget, dels för att sprickorna och deformationerna är såpass stora och många, samt att jag insett att en smart inte riktigt vad jag vill ha. Så nu har jag lyft av den från jiggen (egentligen för att jag behövde jiggen till black pearlen.


Idag har jag gjort vad man gör första dagen på byggkursen hos Petrus vilket är att sätta spant, inpassning av botten- samt sidoskivor, fastsättning av skivorna med smältlim samt limning med epoxi, spackling av skarvar och epoxi-glasfiber av insidan av skrovet.

Bloggen uppdaterad med bilder.

/Christoffer
 
Lycka till!

Ska du ha skädda på kajaken? Jag var utan i ett par månader på min TM greenland innan jag lagade den. Helt klart skönare med en om man ska paddla tur en längre sträcka, speciellt på öppet vatten med sidvind.
Luckor? Jag gillar Kajaksports, de är tillräckligt stora och lätthanterliga.

Har själv ett kraschat bygge bakom mig. För mig var det epoxin mellan skrov (kanske däck också) och väven som inte härdat fullständigt. En seg mjuk massa. Det parat med en massa andra trista anledningar, den minsta var att efterfrågade en annan modell än den jag byggde, gjorde att jag la ner det helt och hållet. Fast jag lärde mig mycket av det. I framtiden blir det kanske ett bygge - då blir det S & G eller dukkajak.
Gjorde ett hållfasthetsprov - ett par kg slägga. Trots ett skrov som inte var hundra tålde det väldigt mycket. Ganska små delamineringar överlag. Träet blev ihoptryckt och tror att det skulle vara det svåraste att laga. I värsta fall får man såga bort en bit av träet och sätta dit nytt, sen på med ny väv.

Hade en bit som blev över när jag sågade ut sittbrunnen. Där testade jag med vassa änden på en kofot. Två kraftiga hugg innan jag gick igenom och skulle fått läckage i verkligheten.

Överlag imponerad över styrkan i konstruktionen och att det är ganska lättlagat. Rätt så små områden som blir skadade.
 
Det kommer bli utan skädda just nu iaf, det som är bra med bp/grönlands varianter är ju akterdäcks platthet vilket gör det enkelt att sätta i en vinkelslip och göra det hela till ett stort lock att lyfta av och eftermontera skädda.

Luckorna blir RWO Marine skruvlockor, liknande beckson fast med bättre "grepp" enl mig.
Kan lägga upp bilder på dessa luckor ikväll efter jag varit i lokalen.

Det blir nog stora sågen i Smarten för att senare dumpa den i en container som det står brännbart på..


/Christoffer
 
Kajaksports skädda är den som sitter i TM greenland och nog den enda kommersiella varianten som passar ett så lågt däck. Vajern går ut i 45 graders vinkel framåt och inte uppåt. Bra skädda också. Kari-teks skädda tror jag kräver 21 cm i höjd invändigt.
 
Ok, tack för infon, tillsvidare blir den dock utan skädda och antagligen blir det en hemmabyggd enl ulf johanssons modell om det blir en skädda vartefter..

Just nu är jag jäkligt taggad på att få den paddelbar då den var en dröm hanteringsmässigt mot den gamla havskajaken jag paddlar sen innan.. Och att sätta första rollen efter 3-4 försök så inser man hur lättrollad den måste vara, för jag är inget underbarn vad gäller smidighet eller inlärande ;)


//Christoffer
 
Bloggen uppdaterad!

Har idag vart i lokalen en stund efter jobbet, 2h för att vara exakt.

Har hunnit skära bort överflödig väv och 2st bubblor jag lägger igen när jag ska sätta i skott och sits.
Samt börjat passa in däcksskivorna, först sittbrunnssargen i akterdäcksskivan sedan inpassningen mot den välvda förgjutna fördäcksskivan.

Tog sedan några bilder med sits och sittbrunnssarg och luckor isatta för att kolla passformen, har ännu inte skurit upp hål för akterluckan då jag inte riktigt bestämt mig vart den ska bli.


/Christoffer
 
Ett bra beslut att gå vidare med ett annat bygge. En variant vore att slipa ner/av duken på utsidan och låta båda sidor andas, spänna ribborna på plats och göra om, men det skulle bli massor av arbetstimmar med mycket osäkert resultat. En lite sned kajak kommer driva. Synd om de timmar du redan lagt ner, men se det som läropengar. Inget dåligt som inte kommer gott ur. Nu vet du mera om epoxy, duk, trä osv och tar med i ditt nya bygge.

Kör hårt med nya bygget.
 
Jag får tacka för uppmuntran!
Jo, jag vet att jag nog skulle kunna rädda Smarten med endel arbete.
Ångtvätt och fukta alla ribbor för att senare under torkningen hitta "rätt" i fuktighet skulle vara en metod, men som sagt, många timmars arbete skulle det blir och som sagt har jag under byggtiden insett att en Smart inte är vad jag vill ha.

Men som sagt, tack för allt stöd, det peppar verkligen!
När jag hämtade byggsatsen i lördags sa Petrus: "Då ses vi den 20de i badhuset med din egen Black pearl då!" och mitt självklara svar var glöm det! Men just nu känns det faktiskt som att det inte är onåbart, men har ändå v29 som mål.

Har varit i lokalen en snabbis idag med, uppdatering finns på bloggen.
svartkajak.blogspot.com

//Christoffer
 
Uppdatering!

Återigen uppdaterat bloggen, denna gång en större uppdatering eftersom det är en låååååångfredag. Och hade jag inte köpt fel slang så hade däck och skrov varit färdigt att limma ihop imorgon!

Det går alltså med en jäkla fart verkar det som! :D


Färgtips välkomnas! Skulle gärna måla den i en "annorlunda" färg istället för svart/vit som "alla" andra black pearl men tankegångarna slutar ändå alltid vid att jag faller tillbaka på vit eller svart då jag inte tycker färgen "funkar" riktigt.



//Christoffer
 
Kul att följa ett plywoodbygge.
Skriv gärna en post om vad du fick med i byggsatsen. Fick du göra eller låna spantmallarna?
Jag är nöjd med mina rwo-luckor, lätta, täta och lättöppnade. Du spar lite tid och vikt på att skippa skäddan, jag tog det säkra och stoppade i en kajaksport.

Gunnar
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...