Spot kostnader etc...

Har själv ägt en Spot messenger gen2 under 1 års tid. Äger ingen längre då jag efter många mail till spots support inte fick några svar och då gick addnature tillsammans med kajaktiv(generalagent) in och godkände returen.

Läs noga om denna utrustning och vad de lovar innan du köper den.

Läs reviews om den på tex. Rei.com

Den fungerar tex. Väldigt opålitligt på vissa sidor av berg eller i dalar.

Den kan ibland ta väldigt lång tid på sig att få iväg meddelande om meddelande alls går iväg. Och man har ingen aning om meddelandet går fram. Detta medför att folk som räknar med meddelanden oroar man mer än betryggar.

Finns andra liknande system som ligger på samma ca. Samma prisnivå men med dubbel kommunikation. Dessa system är dessutom på annat satelitsystem som har bättre täckning.

Spot2:an fungerade utmärkt för mig under segling på östersjön i utmärka förhållanden. Men på en resa genom ryssland och asien fungerade ingenting som väntat.

Ser alltså Spot som en opålitligt manick. Hade man bara fått en signal att meddelande inte gått fram så vet man, nu lever man i ovisshet. Det finns dock en fin grön lampa som blinkar på den när meddelande är skickat upp i himmelen, men det betyder inte att det fanns någon satelit som tog emot det.

Skulle inte rekomendera någon att köpa en Spot av något slag.
 
SPOT Connect - Update: min är nu såld!

Hej! Tänkte bara hänvisa till att SPOT Connect funkar bra i svenska fjällvärlden, vi testade vår modell med iPhone förra året. Säljer den nu, då vi vill köpa lite annat och tror vi klarar oss utan SPOT på Fulufjället i vinter. Men klart en kul pryl att ha och skicka klartecken till dom där hemma när man blir lite sen i fjällen eller lägger in en extra mysdag innan Fjällstationen.

mvh
Jonas

UPDATE: nu SÅLD!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.